• Thu 25 Mar 2021 18:42
    1056 visningar
    8 svar
    8
    1056

    Ev avlivning av katt imorgon, vad ska jag säga till min son?

    Våra två katter är snart 15 år, de har funnits innan alla våra 4 barn fanns. Ena katten där upptäcktes det dålig tandstatus i höstas hos veterinären och jag gjorde ingenting just då eftersom försäkringen Agria inte räcker tandvård och det kunde enligt veterinären kanske landa kring 4000-10.000 kr... Imorgon ska jag konsultera en ?djur-tandläkare?/?tandläkarveterinär? (eller vad de kallas) där hon ska titta så gott hon kan på kattens tänder i vaket tillstånd, dvs det kommer nog bara bli en bedömning mellan tumme och pekfinger, men jag är rädd att hon bedömer det som att nr.1 - katten har väldigt ont och lider av sin tandstatus, och nr.2 - att det kommer kosta upp mot 10.000kr. Jag har en råd med detta och framförallt vill jag inte att katten ska lida... så givetvis är det en stor risk att besöket kommer innehålla en avlivning :( Min 11-åriga son är ganska fäst vid katterna, men jag har inte hjärta att berätta om veterinär-besöket imorgon, och OM det inte blir avlivning så vill jag ju inte ha oroat i onödan... han kommer vara i skolan när detta ev sker... och jag vet att han aldrig kommer förlåta mig om han inte fått säga farväl till katten... hur jag än gör blir det liksom inte bra... och jag kommer ta det ännu hårdare och jag är jätteledsen just nu och orolig...hur ska jag göra? Känner inte mig stark nog att berätta eller svara på frågor jag inte har svar på än... och om avlivning så kommer jag vara ett vrak själv.. :(

  • Svar på tråden Ev avlivning av katt imorgon, vad ska jag säga till min son?
  • Thu 25 Mar 2021 18:44
    #1

    Säg som det är och fråga om han vill folja med till veterinären.

  • Thu 25 Mar 2021 19:18
    #2
    +1

    Ta veterinärbesöket imorgon på egen hand och boka in en avlivning dagen efter om nödvändigt. Det lär inte vara så akut att katten inte kan leva ett dygn till. Om det är så att katten måste tas bort är det viktigt att du är ärlig med din son om att katten lider för mycket.

  • Thu 25 Mar 2021 19:39
    #3
    +1

    Om vet tycker avlivning tar du givetvis hem katten för att berätta för barnen och låta de ta avsked och bokar in ny tid för avlivning. A no brainer...

  • Thu 25 Mar 2021 19:52
    #4
    Drottningen1970 skrev 2021-03-25 19:39:14 följande:
    Om vet tycker avlivning tar du givetvis hem katten för att berätta för barnen och låta de ta avsked och bokar in ny tid för avlivning. A no brainer...

    Nej riktigt så självklart är det inte då denna katten blir enormt stressad och rädd av bur/åka bil för att inte tala om själva vetetinärbesöket. Jag utsätter inte honom för det en gång till om det är så att avlivning rekommenderas :(
  • Thu 25 Mar 2021 19:59
    #5
    SexHjärtan skrev 2021-03-25 19:52:20 följande:

    Nej riktigt så självklart är det inte då denna katten blir enormt stressad och rädd av bur/åka bil för att inte tala om själva vetetinärbesöket. Jag utsätter inte honom för det en gång till om det är så att avlivning rekommenderas :(
    Veterinären kanske har någon lugnande medicin du kan ge katten. Det finns tabletter som kan hjälpa.
  • Thu 25 Mar 2021 20:47
    #6
    -1
    SexHjärtan skrev 2021-03-25 19:52:20 följande:

    Nej riktigt så självklart är det inte då denna katten blir enormt stressad och rädd av bur/åka bil för att inte tala om själva vetetinärbesöket. Jag utsätter inte honom för det en gång till om det är så att avlivning rekommenderas :(


    Avlivning i hemmet då.
  • Fri 26 Mar 2021 05:08
    #7
    Drottningen1970 skrev 2021-03-25 20:47:59 följande:
    Avlivning i hemmet då.
    Om Ts inte har råd att fixa tänderna på katten finns förmodligen inte 3500-4500 kr till avlivning hemma heller.
  • Fri 26 Mar 2021 06:51
    #8

    Kan du inte förklara för sonen att katten är gammal och sjuk och mår dåligt, men du ska ta den till veterinären för att se om det går att hjälpa den? På så vis har du ju egentligen inte sagt något om att den kanske inte kommer hem igen, samtidigt inte gett något löfte om att allt blir bra. Skulle det vara så att katten inte kommer hem igen får du förklara att man hos veterinären upptäckte att katten var så sjuk att det snällaste var att låta honom få somna in. Om pojken vill kan ni åka in på eftermiddagen/dagen efter och säga farväl, veterinären brukar kunna vara väldigt tillmötesgående och lägger katten fint på en filt med lite tända ljus och så, så får familjen säga adjö. Men flagga för det innan så de inte låter liket stelna i en märklig ställning.

Svar på tråden Ev avlivning av katt imorgon, vad ska jag säga till min son?