• Anonym (Jobb)
    Fri 26 Mar 2021 20:55
    481 visningar
    9 svar
    9
    481

    Behöver råd kring jobb & livet...

    Behöver er hjälp, vore så tacksam för råd.

    Jag kan troligen bara jobba deltid framöver pga sjukdom. Nu undrar jag, skulle ni satsat på en 3 årig utbildning på universitetet om det vore ni, för att sedan jobba deltid? Eller skulle ni satsa på något som inte krävde studier?

    Hur ska man tänka? Jobbmöjligheterna kanske blir lidande om man väljer den akademiska vägen?

    Har ni några tips på akademiska jobb som deltid funkar tex?

  • Svar på tråden Behöver råd kring jobb & livet...
  • Fri 26 Mar 2021 21:48
    #1

    Titta igenom platsannonser och sajter med jobb och se vad de just nu söker deltidsanställda till, det kan ju ge dig lite ideer.

  • Fri 26 Mar 2021 23:13
    #2

    Nja, en 3 årig utbildning kan väl ta mycket längre om man är sjuk. Om du bara kan jobba deltid så kan du väl inte heller plugga heltid.
    Det finns väl massor av arbeten där det krävs en akademisk examen och man kan jobba deltid. 

  • Anonym (A)
    Sat 27 Mar 2021 04:51
    #3

    Finns det några karriärvägar där du skulle kunna jobba mer, kanske till och med heltid? Det hade ju varit kanon för din egen del att du optimerade dina möjligheter.

    Allt hänger ju på sjukdomen så klart.

  • Sat 27 Mar 2021 07:52
    #4

    Sök dig till tekniska på kommunen, 100% betalt men 50% arbete ????


    Ride it like you stole it
  • Anonym (eee)
    Sat 27 Mar 2021 08:00
    #5
    Anonym (Jobb) skrev 2021-03-26 20:55:54 följande:

    Behöver er hjälp, vore så tacksam för råd.

    Jag kan troligen bara jobba deltid framöver pga sjukdom. Nu undrar jag, skulle ni satsat på en 3 årig utbildning på universitetet om det vore ni, för att sedan jobba deltid? Eller skulle ni satsa på något som inte krävde studier?

    Hur ska man tänka? Jobbmöjligheterna kanske blir lidande om man väljer den akademiska vägen?

    Har ni några tips på akademiska jobb som deltid funkar tex?


    Det beror mycket på vad du har för intresse och vad du har för bakgrund, tänker jag. Vad har du för kunskaper med dig sedan tidigare? Något som går att bygga på? 
  • Anonym (Sofia­)
    Sat 27 Mar 2021 08:17
    #6

    Jag röstar på utbildning!

    Den kan ingen någonsin ifrån dig vad som än sker i livet. Är planen att jobba deltid livet ut? Annars har du en fallskärm som alltid gäller och som du alltid kan falla tillbaka på, som väger bra mycket tyngre på ditt cv när drömjobbet väl dyker upp, än vad olika deltidsjobb någonsin kommer att göra.

    Utbilda dig och sen kan du söka deltidsjobb som en dag kanske känns bra att jobba heltid på. Eller så fortsätter du att jobba deltid livet ut men klassas som högre kompetens och därmed får bättre betalt även som deltid.

    Lycka till! :)

  • Anonym (J)
    Sat 27 Mar 2021 08:35
    #7

    Beror mycket på var du bor.

    Utbildning är väl alltid bra?

  • Det lönar sig inte alltid att utbilda sig. Det finns fler utbildningar där du aldrig tjänar in din studietid om du ser till pensionsbortfall, avsaknad av inkomst och studielån. 

    Eftersom du dessutom bara ska jobba 50 % så skulle jag i så fall utgå ifrån vilka utbildningar som lönar sig OCH som är bristyrken. 

    I yrken med hög konkurrens kommer du få svårt att jobba 50 %, tänker jag. De som kan jobba heltid går före. 

    Titta på saco.se 

  • Anonym (Uggla­n)
    Thu 1 Apr 2021 19:33
    #9

    Det beror på vilken 3-årig utbildning- finns mycket som inte direkt ger jobb utan är mer teoretiskt.

    Jag hade nog tittat på YH-utbildningar också.

    T.ex. receptarie på apotek, bygglovshandläggare på kommunen, eller någon kortare ekonomiutbildning som låter en hantera inköp eller vända fakturor på ett mindre företag.

    Sådana tjänster kan gå att ha på deltid, små företag har ofta inte behov av en heltidare, eller så kan man sitta på en ekonomibyrå och göra en liten del av jobbet åt flera företagskunder.

Svar på tråden Behöver råd kring jobb & livet...