• Anonym (TS)

    Delad ekonomi, hur hade ni tänkt?

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårat första barn och har pratat om att ha delad ekonomi. Jag kommer vara föräldraledig ca ett år och då få ut runt 10 000 netto. Sambon får ut ca 27 000 netto plus några extra tusenlappar när han tar extrapass vilket han gör 1-4 ggr/månad.

    Jag tycker det är svårt att avgöra vad som ska räknas till fasta utgifter. Sambon leasar en bil (jag kör inte men anser självklart att alla nuvarande kostnader till bilen är fasta och något som vi ska dela på) men han behöver spara för att kunna köpa loss den bilen om 2 år. Bilen står endast han på och det är alltså inte ett sparande som på något sätt ?gynnar? mig. Han vill lägga undan 3 000-4 000/månad för bilen som gemensam/fast utgift.

    I budgeten vi la upp tycker inte han att det finns utrymme för att lägga undan pengar till ett sparande för mig. Som det ser ut nu kommer vi ha ca 2 500 kr var i fickpengar (vilket han tycker är på tok för lite) och han tycker att jag kan lägga undan av de pengarna i så fall. Jag tycker att det skulle kännas bättre om jag också fick ett litet sparande och att vi istället hade lite mindre fickpengar var att röra oss med. Han får ju dessutom mer pengar när han jobbar extra.

    Ett alternativ tycker jag är att vi inte budgeterar för varken hans bilsparande eller mitt sparande utan att de pengarna i så fall går till våra fickpengar och att var och en själv får lägga undan. Det skulle ju dock han förlora på då vi aldrig skulle kunna lägga undan lika mycket till mitt sparande som till bilen.

    Hur hade ni tänkt? Känner mig girig när vi diskuterar och det känns inte som att jag har rätt till så starka åsikter då jag kommer bidra med så lite till hushållskassan...

  • Svar på tråden Delad ekonomi, hur hade ni tänkt?
  • Berguven

    Vad ska dessa fickpengar gå åt? För jag tycker 2500 kr/månad i fickpengar är rätt mycket.

  • Anonym (Blomma)

    Eftersom det är ett GEMENSAMT barn och den som måste avstå jobb för att ta hand om barnet förlorar ju inkomst och där måste den andra steppa in och fylla upp en del.

    Vad säger han om ekonomin om han istället får ta föräldrarledigheten, vill han ha det lika i så fall?

    Och sedan gäller det bara ett år, det är liksom inte hela livet som förstörs.

    Vill han lägga undan för bil får han göra det av sina fickpengar, ska ni köpa bil ihop så ska ni också ha möjligheten att VÄLJA bil ihop, inte ta den som han vill ha.

    Så dela pengarna rättvist, och de extrapassen han får kan han få pengarna för.

    Har du möjlighet att jobba extra?

    En sak bara, har ni lagt undan sparande innan ni räknar ut fickpengarna?

  • Anonym (TS)
    Berguven skrev 2021-03-29 06:57:50 följande:

    Vad ska dessa fickpengar gå åt? För jag tycker 2500 kr/månad i fickpengar är rätt mycket.


    Jag tycker också att 2 500 är mycket! Det skulle gå till smink/kläder, eventuell fika mm för min del. Jag gör absolut inte av med så mycket i vanliga fall men inser att jag inte kommer kunna ha några av mina gamla kläder efter graviditeten.

    Han lägger pengar på energidryck, öl och extra gott vin, massa onödigt snacks, take away och lite kläder. Skulle gissa att det rör sig om minst 5 000/månad i nuläget.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Blomma) skrev 2021-03-29 07:00:10 följande:

    Eftersom det är ett GEMENSAMT barn och den som måste avstå jobb för att ta hand om barnet förlorar ju inkomst och där måste den andra steppa in och fylla upp en del.

    Vad säger han om ekonomin om han istället får ta föräldrarledigheten, vill han ha det lika i så fall?

    Och sedan gäller det bara ett år, det är liksom inte hela livet som förstörs.

    Vill han lägga undan för bil får han göra det av sina fickpengar, ska ni köpa bil ihop så ska ni också ha möjligheten att VÄLJA bil ihop, inte ta den som han vill ha.

    Så dela pengarna rättvist, och de extrapassen han får kan han få pengarna för.

    Har du möjlighet att jobba extra?

    En sak bara, har ni lagt undan sparande innan ni räknar ut fickpengarna?


    Han kommer ta föräldraledigt ungefär ett halvår men kommer få ut lika mycket netto då som jag kommer få ut när jag jobbar 100% då han kommer ta ut full föräldrapenning.

    Anledningen till att jag är hemma ett helt år är att vi båda, men främst jag, hoppas på att kunna amma så länge. Min plan är dock att börja jobba lite korta pass när bebisen är ungefär 8 månader vilket kanske skulle ge ca 2 000 extra netto/månad.

    I den beräkningen där vi har 2 500 kr var i fickpengar så har vi lagt undan 3 000 eller 4 000 (minns inte var vi landade efter alla vändor) till hans bilsparande, inget sparande till mig.
  • Anonym (H)

    Varför tar ni inte halva föräldraledigheten var? Det hade löst mycket, inte bara för er utan för väldigt många par.

  • Aliona

    Hur kommer ekonomin att se ut när han tar föräldraledigt då? Jag frågar för det kan vara ok att du har mindre pengar och mindre sparande en begränsad tid, om det blir han som får avstå sen, och lika mycket.

    Just under föräldraledighet blir det knepigt med delad ekonomi eftersom den ena får mindre inkomst för att utföra något som är gemensamt ansvar. Jag skulle just under föräldraledigheten betalat alla gemensamma utgifter, därefter delat resten i två lika delar som ni förfogar över enskilt. Då kan ni själva välja hur mycket av egna delar ni vill lägga på sparande och fickpeng.

    Alternativt kompenserar han dig för halva ditt inkomstsbortfall - låt säga att du vanligtvis får ut 20.000 men fp bara är 10.000. Då get han dig 5000 i mån och sen delar ni ekonomin som vanligt. Likadant när han sen är föräldraledig. Den lösningen fungerar dock inte om ni har så stor inkomstskillnad att du inte har råd att kompensera honom.

    Vad gäller bilen så är det rimligt att den ses som en fast kostnad även om bara han står på den och kör den, om den kommer till nytta för er alla.

  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-03-29 07:17:32 följande:

    Varför tar ni inte halva föräldraledigheten var? Det hade löst mycket, inte bara för er utan för väldigt många par.


    Han vill inte vara borta från jobbet så länge, mitt förslag var att dela lika.
  • Berguven

    Betalar du lika mycket för mat och hyra/avgift som innan? Dvs. för de fasta kostnaderna?

    Tar du ut full föräldrapenning eller är det så att du sparar dagar så att du och din partner kan ta ut i ett senare skede? För isåfall så bör ni ha detta i åtanke.

    Jag är just nu föräldraledig och tar endast ut 2-3 dagar i veckan. Min sambo står för mat/blöjor osv. och avgiften på lägenheten och jag lägger över ca. 5000 kr/månaden till honom.

    Jag kommer vara ledig 1 år och min sambo 8 månader. De dagar jag sparar på att leva snålt nu kommer sedan min sambo kunna utnyttja genom att vara föräldraledig 1-2 gånger i veckan under en tid. Därför står han för större delen av de fasta kostnaderna nu.

    Det kanske är så ni har tänkt att ni ska göra också? Isåfall så bör ni ha ditt bortfall av inkomst i åtanke samt att ni gör det för ert barns skull så att han/hon kan börja förskolan senare.

  • Anonym (Blomma)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-29 07:15:24 följande:

    I den beräkningen där vi har 2 500 kr var i fickpengar så har vi lagt undan 3 000 eller 4 000 (minns inte var vi landade efter alla vändor) till hans bilsparande, inget sparande till mig.


    Ni kan spara 1500 till bil i så fall, för du har ju också andvändning av bilen och han får känna att sparandet går åt rätt håll.

    Resten av de pengarna som ni tänkt till bilen ska läggas på ett gemensamt sparkonto som buffert. Vill han spara undan mer får han skita i energidryck och fina viner. (lyxfällan-tips)

    Allt kan inte vara som vanligt när man får barn, livet förändras och man får hänga med.

    En jätteviktigt sak: Buffertkonto.
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2021-03-29 07:25:31 följande:

    Hur kommer ekonomin att se ut när han tar föräldraledigt då? Jag frågar för det kan vara ok att du har mindre pengar och mindre sparande en begränsad tid, om det blir han som får avstå sen, och lika mycket.

    Just under föräldraledighet blir det knepigt med delad ekonomi eftersom den ena får mindre inkomst för att utföra något som är gemensamt ansvar. Jag skulle just under föräldraledigheten betalat alla gemensamma utgifter, därefter delat resten i två lika delar som ni förfogar över enskilt. Då kan ni själva välja hur mycket av egna delar ni vill lägga på sparande och fickpeng.

    Alternativt kompenserar han dig för halva ditt inkomstsbortfall - låt säga att du vanligtvis får ut 20.000 men fp bara är 10.000. Då get han dig 5000 i mån och sen delar ni ekonomin som vanligt. Likadant när han sen är föräldraledig. Den lösningen fungerar dock inte om ni har så stor inkomstskillnad att du inte har råd att kompensera honom.

    Vad gäller bilen så är det rimligt att den ses som en fast kostnad även om bara han står på den och kör den, om den kommer till nytta för er alla.


    När han är föräldraledig kommer vi få näst intill exakt lika mycket var netto, det kommer skilja max 1 000 kr.

    Ja, jag tänker också att det är ett alternativ att var och en lägger undan från fickpengar till sparande. Han behöver ju dock lägga undan så mycket så att det kanske skulle kännas orättvist gentemot honom...

    Att vi båda drar nytta av bilen och därför ska dela på den kostnaden håller jag helt med om! Frågan var dock hur man ska tänka gällande sparandet för att köpa loss bilen. Det kommer ju vara en tillgång som endast är hans då.
Svar på tråden Delad ekonomi, hur hade ni tänkt?