Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

Matkostnader

hammarhajen skrev 2021-03-31 05:55:57 följande:

Frågan är ju då alltid vad de personerna äter. Äter de helvegetariskt? Då är det lättare att komma ner i kostnad. Äter de blandkost med fisk, fågel och kött så är det svårare, speciellt om man vill följa de nationella kostråden och äta sunt för kropp och själ. 

Långtifrån alla i Sverige kommer upp i de rekommenderade dagliga 500 g grönsaker och frukt, eller fisk minst 2 ggr/vecka. Det är lätt att äta billigt om man lever på makaroner och korv, med två bitar gurka till på sin höjd, men det är knappast hälsosamt i långa loppet.

Andra berättar hur de får kött av grannen som jagar, eller att de har tid att storhandla i tre butiker för att hitta extrapriser. De flesta har det ju inte så. 

Åter andra verkar nästan njuta av att berätta hur låga kostnader de har och förfäras över andras "höga" (högst genomsnittliga) matkostnader. Som om de vore lite bättre än andra... 

Jag tänker att man får ta trådar på Familjeliv med en stor nya salt. 

Jag är en av de som äter billigt. Vi äter vegetariskt, relativt närproducerat, oftast efter säsong och ekologiskt.

Jag tycker dock att den här tråden skiljer sig avsevärt från de trådar som handlar om att minska sina matkostnader.

Här handlar det om en familj som tar hand om någon annans barn och ska få ekonomisk ersättning för det. Då är det inte läge att pressa priset neråt, snarare tvärtom.
Svar på tråden Matkostnader