Inlägg från: Citronsaft |Visa alla inlägg
  • Citronsaft

Matkostnader

Anonym (JenniH) skrev 2021-03-30 08:27:48 följande:

Vi kom överens med familjen om 2050 i månaden (ändå orimligt enligt mig), och 700 i hygien direkt till dottern. Omkostnader får de själva stå för, då de ställt till det bakom min rygg. Hade de bara stöttat henne på rätt sätt så hade detta aldrig behövt hända. De tror på att de främjar men de håller med henne i allt och gör lite som hon vill. Det är bra till viss del, men här blir det en längtan från hemmet och till folk som jämkar med. Tyvärr. Då tycker jag oxå att de får stå för lite. Hålla på med ören och pund är bara osmakligt. Men blir nu ca 400 i veckan. Hemma äter hon inte ens för så mycket och då har hon specialkost.. Men men!! Money is very funny.

Oj oj oj... Här har vi en förälder utan instinkt. Om du var så fantastiskt och felfri som du påstår så hade du för det först inte blivit anmäld flera gånger för det andra hade ditt barn inte längtat bort och hellre velat bo i en annan familj.

Du verkar inte heller förstå att detta är till ditt barns bästa. Hon har själv valt det för att hon mår bättre av det - en 16 åring är gammal nog själv att känna sånt. Och då sitter DU och tänker på pengar.. "hon äter minnsan inte så mycket" eller "hon äter ju lunch i skolan" otroligt osmakliga kommentarer.

Ditt barn har hittat ett hem hon mår bra i. Stötta henne då! Och barn KOSTAR. Du ifrågasätter att dom ska ha pengarna.. Men frågan är varför DU ska ha dom? T ex underhåll när ditt barn inte bor med dig?

Att det inte ska ske "svart på vitt" är jag helt med på noterna och att ni skriver avtal om det men allt annat är du bara ute och cyklar. Fråga dig istället vad DU kan göra bättre och hur du kan vara en bättre förälder än att fokusera på hur mycket ditt barn äter....
  • Citronsaft
    Anonym (JenniH) skrev 2021-03-30 08:39:41 följande:

Det är det vi vill och tänker kämpa för, men soc kräver tid och det får mitt hjärta att spricka. Det blir inte bara dyrt utan helt utom kontroll. Jag har gett indikationer på att myndigheterna behöver ha insyn i familjen. Så att hon tänker komma hem till oss! Inte utan min dotter.

Det handlar om BARNETS bästa. Inte om er eller vad du tycker är dyrt. Läs barnkonventionen som är lag idag.

Med ditt sätt att resonera är det inte konstigt situation ser ut som den gör.
  • Citronsaft
    Anonym (JenniH) skrev 2021-03-30 21:49:53 följande:

Vad kul att du är så insatt i vårt liv, vår situation. Njae, lite väl långsökta skott. Ett underhåll, för din info, är inte enkom till utgifter för barnet rakt upp och ner. Utan till en viss gemensam levnadskostnad. Du kanske behöver en xtra stor bil, en större lägenhet, större elförbrukning, speciell teknik i hemmet, tlf abonnemang, barn försäkring, barnomsorg, hudvård, hårvård, xtra stolar i trädgården, bensin till bilen med all xtra åkning etc etc osv!...... Så du förstår att de där bidragen är inget du blir rik på för de täcker inte särskilt långt kring barnet. För vi har inte ens börjat prata om skor och kläder, numera märkeskläder, gymnastik kläder, sängkläder, attribut, fickpengar, abonnemang på olika streaming appar, smink, specialkost osv. Så du vet nog egentligen inte riktigt vad du spottar ur dig, och det är okej, brister rår man inte för. Så bra då att man kan få förklarat för sig och bli lite klokare, det är aldrig fel. Man kanske ska ta och hejda sig ibland innan man låter fingrarna spreta vilt på tangentbordet. Man behöver begrunda sina svar och inse vad det är man skriver. Insikt helt enkelt.

Så hennes syskon, var är anmälningar kring dom då? Du som är så insatt i oss. Berätta gärna hur du tror hennes syskon mår, borde vi meddela soc nåt särskilt?

Men tur nog, så handlar inte inlägget om det, utan om matpengar. Så du får anteckna dina svar och skicka mig dom med snigelposten. Så kan jag läsa i lugn och ro och begrunda mina nästa svar.

En bra påsk på dig!

Vilken dubbelmoral! Varför gnäller du då över att den andra familjen äter ute ofta? Då borde du ju själv tänka att du kan ha en billigare bil och bo mindre oavsett barn för man ska ju inte göra sånt som kostar!?

Och nej. Underhållet ska endast gå till BARNETS mat, fritidsintressen och boende. Du får väl googla om du har så dålig koll. Sen att du som förälder anser att dom pengarna ska gå till dina merkostnader så kan jag berätta för dig att - barn har du VALT att skaffa. Ditt eget val. Du ska inte ens ha något underhåll när ditt barn inte bor hos dig!

En vuxen förälder som påstår att den andra familjen får skylla sig själv för att dom HJÄLPER ditt barn som du uppenbarligen inte klarar av att hjälpa själv....
  • Citronsaft
    Anonym (JenniH) skrev 2021-03-31 08:35:33 följande:

2050 matkostnad

700 hygien

650 fickpengar

400 utemat

300 extra under påsk

500 extra i omkostnader

Så ser stapeln ut för det som krävs av mig som vårdnadshavare att lägga ut på min dotter i rena cash. Här hemma köper vi gemensamt av det mesta, gemensam tandkräm, schampo osv. Omkostnader inbakat i hushållet osv.

Det kvittar vad DU lägger och vad DU tycker. Att familjen dessutom sagt att dom gärna ställer upp innebär inte per automatik UTAN ekonomisk ersättning. Om det är soc schablonbelopp så är det vad du ska betala. Oavsett vad du tycker. Om dina andra barn blir lidande och får leva på "korv och makaroner" så är det så enkelt att skaffa inte barn om du inte har råd med dom.
Svar på tråden Matkostnader