• Bestemor

Matkostnader

Jag förstår inte att folk i tråden påstår att 2 500 kr kostar maten för en tonåring.

I hur mycket trådar som helst, så skriver folk om sina matkostnader.

Många har skrivit att de lägger ungefär 5 000 kronor i månaden och då är det 2 vuxna (pappa och mamma) och 2 barn, lite olika åldrar.

Väldigt ofta lever familjer på mindre än det. Så det går ju inte alls ihop om en 16 åring plötsligt äter för hälften av vad en vanlig barnfamilj äter och då ingår en man i deras matkonto.

Skulle man räkna snällt, även mindre barn äter ju mat, så skulle det ju kosta minst 7 000 kronor i månaden för en familj med 2 barn.

• Bestemor
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-30 22:34:41 följande:

7000 är ingen hög matkostnader för en familj anser jag. Vi lägger mellan 8-9 + restaurangbesök. Nu gissar jag att tonåringen inte heller köper eget toapapper så då kan vi lägga på lite till. 

Det är mycket pengar om man läser trådarna här på familjeliv.

Sen finns det de som lägger mer än vad ni gör i er familj
  • Bestemor
    Anonym (Gel) skrev 2021-03-30 22:57:25 följande:

Hur nya är dessa trådar och har de som skriver i dem verkligen koll?

Våra matkostnader har ökat brutalt de senaste 3-5?åren. Allt har helt enkelt blivit dyrare. Och har man då inte koll på sin ekonomi så kanske man inte fattat hur mycket man faktiskt lägger på mat

De är inte så gamla. Jag brukar läsa dem när jag får syn på dem.

Jag själv lägger ganska stora summor på mat och tänker alltid att kan de så borde jag kunna det.

Men jag får inte till det riktigt. Jag inser ju naturligtvis att de flesta inte lägger 2 500 kronor på mat till 1 barn, vilka summor en vuxen man eller en tonårskille (16 år) då skulle äta för blir nästan hisnande.
  • Bestemor
    Anonym (Gel) skrev 2021-03-30 22:57:25 följande:

Hur nya är dessa trådar och har de som skriver i dem verkligen koll?

Våra matkostnader har ökat brutalt de senaste 3-5?åren. Allt har helt enkelt blivit dyrare. Och har man då inte koll på sin ekonomi så kanske man inte fattat hur mycket man faktiskt lägger på mat

De är inte så gamla. Jag brukar läsa dem när jag får syn på dem.

Jag själv lägger ganska stora summor på mat och tänker alltid att kan de så borde jag kunna det.

Men jag får inte till det riktigt. Jag inser ju naturligtvis att de flesta inte lägger 2 500 kronor på mat till 1 barn, vilka summor en vuxen man eller en tonårskille (16 år) då skulle äta för blir nästan hisnande.
  • Bestemor
    Anonym (JenniH) skrev 2021-03-31 18:10:06 följande:

Jag kan hämta henne när jag vill, ja.. Men hon har bråkigt med sig själv just nu. Då har vi i samarbete med soc bestämt att ge henne lite tid och inte tvinga hem henne. Men att göra det så småningom. Att vi behöver samarbeta med soc beror på att hon kommit med ganska allvarliga anklagelser mot oss som föräldrar. Så soc är just nu hennes förespråkare. De vill inte jourplacera, men anser att hon behöver vara annanstans just nu. Det gör mig egentligen ingenting, för det innebär ju bara att hon har större chans för hemgång.

Så ja, soc kräver att jag betalar överenskommelsen.

Jag förstår inte hur de ska kunna kräva att du betalar 5 000 kronor i månaden.

Jag hade ingen hög lön när jag jobbade. Jag jobbade inom restaurangbranschen.

Om jag varit tvungen att betala 5 000 kr för ena barnet, då hade jag och det andra barnet fått leva på nudlar. Man har ju fortfarande hyran och andra räkningar som ska betalas.

Antingen har du och din man väldigt bra löner eller också använder socialsekreteraren droger.

Har du fått ett skriftligt beslut? Om du har det, så överklaga.

Har du inte fått ett skriftligt beslut, så kräv det.
  • Bestemor

Är den där stödfamiljen vän med socialsekreteraren?

Det finns inte en chans att de kan göra på det sättet.

Överklaga och ring till chefen på socialkontoret.

Svar på tråden Matkostnader