Inlägg från: Anonym (JenniH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JenniH)

Matkostnader

Citronsaft skrev 2021-03-30 16:16:11 följande:

Oj oj oj... Här har vi en förälder utan instinkt. Om du var så fantastiskt och felfri som du påstår så hade du för det först inte blivit anmäld flera gånger för det andra hade ditt barn inte längtat bort och hellre velat bo i en annan familj.

Du verkar inte heller förstå att detta är till ditt barns bästa. Hon har själv valt det för att hon mår bättre av det - en 16 åring är gammal nog själv att känna sånt. Och då sitter DU och tänker på pengar.. "hon äter minnsan inte så mycket" eller "hon äter ju lunch i skolan" otroligt osmakliga kommentarer.

Ditt barn har hittat ett hem hon mår bra i. Stötta henne då! Och barn KOSTAR. Du ifrågasätter att dom ska ha pengarna.. Men frågan är varför DU ska ha dom? T ex underhåll när ditt barn inte bor med dig?

Att det inte ska ske "svart på vitt" är jag helt med på noterna och att ni skriver avtal om det men allt annat är du bara ute och cyklar. Fråga dig istället vad DU kan göra bättre och hur du kan vara en bättre förälder än att fokusera på hur mycket ditt barn äter....

Vad kul att du är så insatt i vårt liv, vår situation. Njae, lite väl långsökta skott. Ett underhåll, för din info, är inte enkom till utgifter för barnet rakt upp och ner. Utan till en viss gemensam levnadskostnad. Du kanske behöver en xtra stor bil, en större lägenhet, större elförbrukning, speciell teknik i hemmet, tlf abonnemang, barn försäkring, barnomsorg, hudvård, hårvård, xtra stolar i trädgården, bensin till bilen med all xtra åkning etc etc osv!...... Så du förstår att de där bidragen är inget du blir rik på för de täcker inte särskilt långt kring barnet. För vi har inte ens börjat prata om skor och kläder, numera märkeskläder, gymnastik kläder, sängkläder, attribut, fickpengar, abonnemang på olika streaming appar, smink, specialkost osv. Så du vet nog egentligen inte riktigt vad du spottar ur dig, och det är okej, brister rår man inte för. Så bra då att man kan få förklarat för sig och bli lite klokare, det är aldrig fel. Man kanske ska ta och hejda sig ibland innan man låter fingrarna spreta vilt på tangentbordet. Man behöver begrunda sina svar och inse vad det är man skriver. Insikt helt enkelt.

Så hennes syskon, var är anmälningar kring dom då? Du som är så insatt i oss. Berätta gärna hur du tror hennes syskon mår, borde vi meddela soc nåt särskilt?

Men tur nog, så handlar inte inlägget om det, utan om matpengar. Så du får anteckna dina svar och skicka mig dom med snigelposten. Så kan jag läsa i lugn och ro och begrunda mina nästa svar.

En bra påsk på dig!
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (Frågande) skrev 2021-03-30 21:51:10 följande:

Är hon placerad via Socialtjänsten?Isåfall ska de stå för alla kostnader.

MVH Soctant

Nej, hon är där på frivillig basis i samarbete med soc.
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (Frågande) skrev 2021-03-30 21:51:10 följande:

Är hon placerad via Socialtjänsten?Isåfall ska de stå för alla kostnader.

MVH Soctant

Hursa om inte du vet då, hur mycket?
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (R) skrev 2021-03-31 07:03:56 följande:

Jag är en av de som äter billigt. Vi äter vegetariskt, relativt närproducerat, oftast efter säsong och ekologiskt.

Jag tycker dock att den här tråden skiljer sig avsevärt från de trådar som handlar om att minska sina matkostnader.

Här handlar det om en familj som tar hand om någon annans barn och ska få ekonomisk ersättning för det. Då är det inte läge att pressa priset neråt, snarare tvärtom.

Ja, fast vi har ju inte valt det. Vi försörjer ju våra barn här hemma med dom medlen vi har, ska man börja kasta exakta summor omkring sig så är det ca 10 tusen som oavkortat ska gå till våra barn här hemma. Och det går ju till dom i form av omkostnader.

Vi har verkligen inte valt denna situation, utan vi blir tillsagda att göra detta. Gör vi det inte tänker vi inte på hennes bästa. Men familjen på plats, våra barn här får då lida. Så ja, självklart klagar jag. För när vi storhandlar mat till oss, kanske runt 2500 och då är det mycket specialkost. Nu får våra barn här hemma leva på korv och makaroner för att jag ska ut med över 3500 till ett enda barn. Så ja, jag klagar. För jag vet att vi inte är ett dåligt hem.
  • Anonym (JenniH)

2050 matkostnad

700 hygien

650 fickpengar

400 utemat

300 extra under påsk

500 extra i omkostnader

Så ser stapeln ut för det som krävs av mig som vårdnadshavare att lägga ut på min dotter i rena cash. Här hemma köper vi gemensamt av det mesta, gemensam tandkräm, schampo osv. Omkostnader inbakat i hushållet osv.

• Anonym (JenniH)

Dessutom så får vi inget underhåll, endast barnbidrag.

• Anonym (JenniH)
    Anonym (Gel) skrev 2021-03-31 08:45:20 följande:

En summa på 700 för hygien är ju inte rimligt. Summa för mat på 2000 är det. Men då ingår också schampo tvål och toapapper.

Om nu inte ni valt detta så bör soc gå in och göra en oficiell placering.

Du kan också diskutera med de dottern bor hos hur mycket ni själva lägger på dottern när hon bor hemma, och helt enkelt betala den summan till dem

Ja vi försökte göra det men de ville ha schabloner. Det var tydligen lite dyrare o plötsligt ha en tonårsdotter i huset.. No shit. Enligt deras kära schabloner ska vi ut med närmare 5 papp. Inte ens våra egna omkostnader kommer upp i dom summorna. Här köps rakhyvlar, tvål, schampo, bindor etc i ett gemensamt inköp och inte ens då kommer vi upp i 700. Jag har verkligen räknat på det och tagit i från tårna. Kanske att toapappret om vi har diarréer hela familjen, kan toppa det. 500 i omkostnader, det är ju nåt som också är inbakat hos oss, i form av försäkringar och bensin som vi har ett bensinkort där vi betalar i slutet av varje månad. Oftast hämtar vi alla barn i samma veva eller gör ärenden samtidigt. Våra bensin kostnader minskar inte, utan nu blir det ännu mer istället. Eller en hudlotion, hårspray, alla använder av allt i badrummet, som alltid är välfyllt. Nu måste jag fylla ett till badrum exempelvis . Så det är ju så tvistat.
  • Anonym (JenniH)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-31 09:05:07 följande:

Har du inte vårdbidrag för dottern? Man brukar få 1/4 iallafall när man har barn som går under Lss. Vårdbidrag och studiebidrag räcker till kostnaderna. Är du inte tacksam att de vill hjälpa dottern att må bättre?

Nej inget sånt. Gillar inte bidrag om jag inte måste.

Nej inte särskilt faktiskt, för de gör alldeles tvärtom. Tycker du ska veta vad det handlar om innan du yttrar såna ovettiga frågor. Hela tiden. .

Vad vill du komma åt?

Varför förstår du inte innehållet?
  • Anonym (JenniH)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-31 09:16:26 följande:

Så du har inte råd med ordentlig mat till dina andra barn om du ska betala dotterns kostnader, men vägrar att ansöka om pengar som du har rätt till? Pengar som kunde täcka upp för utebliven inkomst vid soc. besök tex.

Din dotter mår dåligt hemma och får nu chansen att komma bort en stund. Då är det klart att du ska betala för extrakostnaderna. Matkostnaden är inte hög men hygienkostnaden är tilltagen. Vet du om att gymnasium haft distansundervisning? Dottern har alltså fått äta även lunch hemma.

Vet du om att min dotter har selektiv aptit?

Vet du om att gymnasium ger ut gratis matlådor?

Vet du om att alla inte måste ansöka om bidrag?

Vet du om att du inte vet ett dyft om våran situation, min dotter eller denne familj?

Vet du om vad denna tråd handlar om?

Tror du att du klarar av att hålla dig till topic?
  • Anonym (JenniH)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-31 09:58:08 följande:

Jag har svarat på frågan om matkostnaderna. I övrigt borde du söka bidraget för då hade du inte behövt starta den här tråden. Då hade du haft pengar att sörja för din dotters uppehälle.

Jag har själv en autistisk son och har haft 1/4 vårdbidrag och det var välkommet just pga. Att han ofta krävde specialkost.

Jag vet bara att ni har taskig ekonomi och att din dotter mår dåligt i erat hem. Jag vidhåller att du borde var tacksam att någon vill hjälpa henne. Vad är alternativet?

Nej knappast dålig ekonomi! Lägg ner och bete dig som folk.
Svar på tråden Matkostnader