• Mon 29 Mar 2021 15:31
    1099 visningar
    20 svar
    -1
    20
    1099

    Avstängd från jobbet..vad nu?

    Hej!

    Förra veckan blev jag avstängd från jobbet pga. coronarisken då min chef varken kan omplacera mig eller ge mig hemarbete. Sökt graviditetspenning nu och väntar på svar från försäkringskassan. Så...vad gör jag nu? Det är 4 månader kvar tills BF, jag får inte jobba, har inga barn sen tidigare, maken jobbar heltid på sin arbetsplats... Har ni några tips och förslag hur jag ska få dagarna att gå?

    Redan fått tips om:
    - Läsa böcker
    - Gå promenader
    - Hitta en ny hobby (vilken???)
    - Baka/laga mat
    - Gravidyoga 
    - Läsa någon distanskurs

    Just nu mår jag fysiskt väldigt bra och har energi och knappt någon mage än, men vet inte hur jag ska spendera den energin... varje dag... i 4 månader! Ge mig tips på hur jag ska få min nya "arbetsdag" att gå! Att ligga hemma och se på serier och film är inte riktigt min grej... 

    Hjälp mig! 

  • Svar på tråden Avstängd från jobbet..vad nu?
  • Anonym (??)
    Mon 29 Mar 2021 15:35
    #1

    Förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med? Du har massor med egna förslag och det är väl sånt folk gör mest, liksom. 
    Jag tar många promenader. 

  • Anonym (Hantv­erk!)
    Mon 29 Mar 2021 15:38
    #2

    Köp lera, lufttorkande eller Fimo/liknande märke som härdas i ugnen, gör massa fina skulpturer. Lär dig rita, måla. Om du inte har en kreativ ådra kan du köpa olika färgläggningsböcker för vuxna. Hitta nåt bra datorspel. Lär dig virka/sticka. Plantera växter. Måla om möbler. Sy en t-shirt. 

  • Anonym (H)
    Mon 29 Mar 2021 16:11
    #3

    Vad har du för intressen sen tidigare? Jag menar, jag personligen tycker om att spela tv-spel, men det passar inte alla. Jag hade kunnat spela 12 timmar om dygnet utan problem. Men alla är olika.

    Vill du ha tips på aktiviteter så testa googla och sortera ut det som verkar intressant för dig. Kolla fb på events, kolla online kurser, shoppa på nätet, ja hitta nått. Du kanske gillar att diskutera? På forum som detta kan man spendera timmar ibland utan att reflektera över tiden. Om det nu är tiden du vill få ska gå snabbare?!

  • Mon 29 Mar 2021 16:17
    #4
    Anonym (??) skrev 2021-03-29 15:35:37 följande:

    Förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med? Du har massor med egna förslag och det är väl sånt folk gör mest, liksom. 
    Jag tar många promenader. 


    Det är ju inte mina egna förslag, utan vad andra har tipsat mig om... Jag behöver ju mer förslag då jag inte kan fylla mina dagar med endast de tips jag fått. Jag kan ta en timmes promenad varje dag, läsa något kapitel i någon bok, laga mat, göra yoga varje dag, men det kommer fortfarande inte fylla ut den tiden jag egentligen skulle spenderat på jobbet. Så behöver ju mer tips och ideér! :) 
  • Mon 29 Mar 2021 16:19
    #5
    Anonym (Hantverk!) skrev 2021-03-29 15:38:15 följande:

    Köp lera, lufttorkande eller Fimo/liknande märke som härdas i ugnen, gör massa fina skulpturer. Lär dig rita, måla. Om du inte har en kreativ ådra kan du köpa olika färgläggningsböcker för vuxna. Hitta nåt bra datorspel. Lär dig virka/sticka. Plantera växter. Måla om möbler. Sy en t-shirt. 


    Bra tips! Ska kolla in lite färgläggningsböcker! Blir nog att försöka sticka något bebisplagg också :) Tack!
  • Mon 29 Mar 2021 16:45
    #6

    Sticka barnkläder :)

  • Anonym (L o v e)
    Mon 29 Mar 2021 16:53
    #7

    Handsy ett babylapptäcke.

  • Mon 29 Mar 2021 17:39
    #8

    Jag hade kollat upp möjligheten att gå nån distanskurs, många har ju sen anmälan. Obs att jag inte vet om man får plugga med graviditetspenning så det behöver kollas upp.

  • Anonym (H)
    Mon 29 Mar 2021 18:27
    #9
    +1

    Ja en del gillar att cykla, andra dansa, en del att sticka. Vissa älskar att se på film, hoppa bingyjump, leka med grannens hund! Ja du kan få oändliga tips på folks fritidsintressen och vad andra hade gillat, men vad har det med DIG att göra TS? Ja i vilket fall som helst så får du ju tiden att gå genom att starta trådar och höra om andras intressen. Förhoppningsvis skriver någon som delar dina intressen och kan komma med något användbart. Lycka till!

  • Mon 29 Mar 2021 19:21
    #10
    Anonym (H) skrev 2021-03-29 18:27:11 följande:

    Ja en del gillar att cykla, andra dansa, en del att sticka. Vissa älskar att se på film, hoppa bingyjump, leka med grannens hund! Ja du kan få oändliga tips på folks fritidsintressen och vad andra hade gillat, men vad har det med DIG att göra TS? Ja i vilket fall som helst så får du ju tiden att gå genom att starta trådar och höra om andras intressen. Förhoppningsvis skriver någon som delar dina intressen och kan komma med något användbart. Lycka till!


    Va bra att jag kan få inspiration av vad andra gillar då! Hade inte en tanke på att det finns färgläggningsböcker för vuxna, vilket jag gärna testar. Det är därför JAG frågar ANDRA om ideér, för att jag kanske vill testa något nytt som jag inte ens tänkt tanken på att testa förut.

    Jag vet inte varför mitt inlägg stör dig så mycket? Om du inte vill komma med tips som man kan göra från mitten av graviditeten till förlossningen så hade jag hellre sett att du klickade dig vidare till en annan del av FL.
  • Mon 29 Mar 2021 19:25
    #11

    Kolla om du kan hitta ett jobb på distans eller läsa en kurs på komvux/YH/Högskola/Universitet.


    Allt beror ju på vad du gillar att göra och om du kanske kan få nya kunskaper som hjälper dej i livet efter corona/barnledigheten.

    Annars är det väl läge att läsa in dej på allt om barn? Från uppfostran till matlagning osv.

    Kanske känner du någon som skulle behöva hjälp från distans? Småjobb eller liknande som du kan pyssla med i ditt egna tempo? Eller bara passa på att facetime-träffa vänner och släktingar? Äta lunch med en och fika med en annan, på distans...

  • Anonym (Sjuks­kriven­)
    Tue 30 Mar 2021 13:03
    #12

    Jag var hemma ungefär 3 månader innan BF. Utöver det som du skrivit så hade jag planerat att lära mig att virka och virka någon fin bebisfilt, det blev dock aldrig av. För att få tiden att gå så satte jag upp en bebisrelaterad sak att göra/vecka fram till BF. Typ hämta vagnen, tvätta kläder, montera skötbord, inreda skötbord, beställa apoteksartiklar, beställa babyboxar, bädda sängen mm. Så mitt tips är att spara lite på det och inte göra allt samtidigt :)

  • Tue 30 Mar 2021 13:08
    #13
    +1

    Fixa inför barnet. Sticka sockor, sy kläder eller gör ett lapptäcke till barnet. Inred barnrummet. Skruva ihop spjälsäng. Läs bebisböcker och förbered dig inför allt. Skriv ett förlossningsbrev. Fundera på namn till barnet, läs namnböcker. Planera dop. Måla tavlor till barnrummet... Det finns masor att göra.

  • Anonym (D)
    Tue 30 Mar 2021 14:05
    #14

    Se om du kan göra något som voluntär. Kanske hjälpa äldre på på något sätt.

    Promenad med någon som är vaccinerad fullt ut,  ringa och prata med någon ovaccinerad som annars sitter ensam, hjälpa någon att handla online etc. 

    Vara mentor på distans eller träffa någon utomhus för språkträning.

    Lära dig ett nytt språk (on line, Duolingo-app, språkutbyte). 

  • Anonym (J)
    Tue 30 Mar 2021 14:18
    #15
    -1

    Jag blir alltid sjukskriven när jag är gravid och jag rensade och organiserade jättemycket hemma och fixade bebisgrejerna. Nackdelen var väll jag mår rätt dåligt så har inte så mycket energi som du verkar ha. Men finns mycket man kan göra :).

    Resten av tiden vilade jag, pysslade och spelade datorspel. Målade akvarell, planterade växter, målade om möbler etc.

    Lyssna på pod medans man pusslar är en favorit. Minst 1000 bitars och Gynning & Berg kör jag iaf.

  • Tue 30 Mar 2021 18:41
    #16

    Vilka bra tips ni kommer med! Tack! Skriver upp era förslag och får se vilka jag hunnit bocka av innan bebisen är här :) 

  • nernu
    Tue 30 Mar 2021 18:50
    #17

    Skapa bra rutiner för dina dagar om du inte har det redan. Gå upp en viss tid ät frukost lunch fika middag på bestämda tider. Gå en promenad varje dag osv. Sen kan du ju fylla dagarna med vad du vill men rutiner är som sagt var bra.

  • Anonym (Y)
    Tue 30 Mar 2021 18:50
    #18

    Lär dig något nytt. Ett språk via Duolingo kanske. Ett instrument. Tälja. Knyppla. Sticka. Väva band. Silversmide. Gör stop-motionfilmer (finns appar för det!). Storstäda alla förråd och garderober. Kamma nätet på skitbra begagnade bebisprylar. Konstruera korsord. Gå igenom och organisera fotografier. Beställ fotoböcker med de bästa. Rita barnets släktträd.

    Läs in dig på något du har nytta av på jobbet, välj ämnet tillsammans med din chef och se sen till att dra nytta av det vid nästa lönesamtal.

  • Wed 31 Mar 2021 03:45
    #19

    Odlar plantor/växter.

  • Wed 31 Mar 2021 15:22
    #20

    Hej!

    Bra tråd du startat då fler det finns fler som är i samma situation och kan få tips av dig och andra på samma gång :)

    Jag ska jobba 7 dagar till sen är jag också avstängd från mitt arbete. Jag ska ha som rutin att ta en lång promenad varje dag, kanske ska man ha någon stegutmaning?

    Sen fixa mkt inför bebisen ankomst, rensa hemma och fixa i samtliga garderober. Göra en storrensning på saker i bonusdotterns rum samt spendera mkt tid med henne när hon är hemma hos oss.

Svar på tråden Avstängd från jobbet..vad nu?