• vackrastarflow

Arbeta i _Skottland_/Storbritannien/Irland

Hej hopp

Jag och en vän diskuterar just nu att flytta till Skottland och jobba en liten stund. Men just nu står vi på ruta 1 och vet inte riktigt vad vi ska göra. AMS har ju inte jättemånga lediga jobb i Skottland, men jag har letat lite på sajter från Storbritannien och det finns ju jobb så det räcker (är intresserad av hotelljobb).
    Är det någon som kan ge tips (vi är också halvintresserade av Irland och resten av GB) på hur vi bör göra? Ska vi åka dit och satsa utan jobb sen innan? Hur benägna tror ni de är att anställa någon de inte träffat sen innan om vi söker från Sverige?

Hur är levnadsstandarden för två hotelltjejer? Vi skulle givetvis dela lägenhet. Vi är mest intresserade av Edinburgh, kommer vi att hamna i dåliga kvarter om vi betalar billigt för en lägenhet? Ja frågorna är många...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Arbeta i _Skottland_/Storbritannien/Irland
  • Karpet

Jag tycker att ni ska spara ihop ca 15 000-20 000:- Åka dit och söka på plats. Jag tror inte att någon skulle anställa någon över telefon, speciellt inte om den personen bor i ett annat land och inte fixat boende.

I GB och Irland fungerar det så att man kan inte få något jobb om man inte har en adress eller bankkonto där. Så det bästa man kan göra är att åka dit bo på ett hostel/vandrarhem i ett par veckor medan man letar och sedan skaffa sig en lägenhet. Eftersom man inte heller kan få lägenhet utan inkomst, så måste du bo på vandrarhem eller liknande innan.

Detta gäller generellt, har man en ovanlig yrkestitel som är eftertraktad så kan man nog söka i Sverige och sedan bara åka på intervjuer, men i ert fall så måste ni nog finnas på plats för att de ska överhuvudtaget se er som seriösa kandidater.

Jag har ingen aning om vad det är för standard eller hyror på lägenheterna i Edinburgh, det får du googla dig fram till. Generellt kan man säga att brittiska lägenheter och hus har mycket lägre standard än vad svenska har.

• sweetpea

Jag jobbade på Irland ett tag - med hotellbokning - och jag åkte dit och bodde hos en kompis, letade reda på en lägenhet (det behövdes inget jobb för det, bara en månadshyra i deposition) och sedan fixade jag ett jobb. Det tog ungefär en vecka - jobbet fick jag samma dag som jag började skicka ansökningar. Det var lite lättare för mig, kanske, eftersom jag redan varit där och pluggat i flera månader och visste hur saker och ting funkade, men om man bara har en liten buffert att leva på de första veckorna så ordnar det sig.

• vackrastarflow

tack for tipsen!!

hur var ditt jobb sweetpea?

• sweetpea

Helt okej. Själva jobbet var monotont och tråkigt - man satt vid ett skrivbord med headset och svarade i telefon och bokade hotellrum åt folk - men gänget jag jobbade med var jättetrevliga. Det var folk från hela Europa, mest unga människor som jag. Minimilön, vilket räckte för att överleva, och ett schema för när man fick gå på rast. Missade man sin tid var man tvungen att meddela en överordnad. Vi hade en halvtimmes lunch och två 2x15 minuters kafferast, men kaffet fick man själv betala för i maskinen. Om man jämför med mina arbetsvillkor idag är det som natt och dag och folk stannade i ärlighetens namn inte så länge, men det var, som sagt, helt okej.

• Kiralves

det är skitlätt att få jobb på Isle of Man och de betalar bättre än resten av Storbrittanien...men varför satsa på hotel? Man kan få mycket bättre jobb hur lätt som helst....de flesta som börjar på hotel som jag känner bytte jobb efter ett tag...

• hailey

Irland är jättelätt att få jobb på!
    Jag och en kompis åkte hit för några år sedan utan ett öre på fickan och fick jobb efter bara ett par dagar. Det som är svårt härborta är att få en lägenhet då dom vill ha 2 månadshyror i förskott sedan är det väldigt dyrt men i Dublin så är även många barjobb ganska välbetalda.
    Vad söker ni för jobb?

• vackrastarflow

jag vill ha hotelljobb eftersom jag håller på att utbilda mig inom turism och hotell. jag är allra mest ute efter arbetslivserfarenhet, men vill ha kul där jag bor samtidigt
    jag har bara tänkt ett halvår eller så, så om det är slavarbete gör det inte så mycket. det är orden på pappret jag vill ha så att jag kan få en fot in i Sverige.

Irland är definitivt utav intresse också!

• hailey

Jag hjälper dig gärna, vi bor i Dublin

• Edie

"Hur benägna tror ni de är att anställa någon de inte träffat sen innan om vi söker från Sverige?"

Det beror på. Jag lyckades få jobb genom att söka från Sverige. Kan dock tillägga att det var ett okvalificerat yrke. Jag vet att det finns företag som rekryterar personal till exempelvis hotell. Google is your friend. : )

"Hur är levnadsstandarden för två hotelltjejer?" Jag arbetade i sydvästra Irland, där levnadsstandarden var låg. Undvik att ta emot erbjudanden om "personalbostad"; det rör sig ofta om gamla hotellflyglar som inte renoverats sedan 1930-talet. Det kan dock vara okej i ett par veckor eller tills ni hittat något eget.

Irland är inte Sverige: vår syn på arbetsrätt och dylikt skiljer sig markant från irländarnas. Många ställen betalar inte ens minimilön - fråga mig inte hur de gör, men jag fick känslan av att ingen riktigt brydde sig om gästarbetares levnadsvillkor.

/Edie

• LinaP

Jag har jobbat på Irland i 3,5 år och ÄLSKADE det! Jag jobbade inom hotell och restaurangbranschen och sökte mitt första jobb från Sverige. Detta var år 2000 och då fanns det massor av jobb på Arbetsförmedlingens hemsida, jag sökte och fick svar inom en vecka. Därefter följde telefonintervju och sedan var jobbet mitt. Det första hotell jag arbetade på hade gratis boende + mat inkluderat i lönen vilket klart underlättar när man kommer till ett nytt land! De hjälpte även till med bankkonto och PRSI-nr.

Hinner inte svara mer utförligt nu men jag ger dig gärna lite mer tips senare. Om du vill kan du också få telefonnr. och adresser till schyssta arbetsgivare på södra Irland. Har fortfarande bra kontakt med ställena där jag har arbetat!

Och du- att åka till Irland var det bästa jag varit med om. Jag älsakde landet, folket och arbetet. Visst ligger lönen lägre än här, men man klarar sig. Det är ju en upplevelse för livet att åka iväg, man får massor av nya erfarenheter och vänner! Lycka till!
    /Lina

Svar på tråden Arbeta i _Skottland_/Storbritannien/Irland