• vackrastarflow

Arbeta i _Skottland_/Storbritannien/Irland

Hej hopp

Jag och en vän diskuterar just nu att flytta till Skottland och jobba en liten stund. Men just nu står vi på ruta 1 och vet inte riktigt vad vi ska göra. AMS har ju inte jättemånga lediga jobb i Skottland, men jag har letat lite på sajter från Storbritannien och det finns ju jobb så det räcker (är intresserad av hotelljobb).
    Är det någon som kan ge tips (vi är också halvintresserade av Irland och resten av GB) på hur vi bör göra? Ska vi åka dit och satsa utan jobb sen innan? Hur benägna tror ni de är att anställa någon de inte träffat sen innan om vi söker från Sverige?

Hur är levnadsstandarden för två hotelltjejer? Vi skulle givetvis dela lägenhet. Vi är mest intresserade av Edinburgh, kommer vi att hamna i dåliga kvarter om vi betalar billigt för en lägenhet? Ja frågorna är många...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Arbeta i _Skottland_/Storbritannien/Irland
  • sweetpea

Jag träffade min blivande make på jobbet på Irland - snacka om livsförändrande!

• lilla mej

hej bor och jobbar på irland sen 4.6år tillbx. Kom hit med ca 10000kr utan jobb och riktigt lägenhet. (fick bo hos någon som en kompis kände) efter mindre än en vecka hade jag jobb och boende. Bor ca 2.5 mil från Dublin, huspriserna är betydligt billigare än mitt i stan. Tänk på att du måste ha en månads depositon när du betalat första hyran, så första månaden blir det dubbelt. Vill du veta mer så bara hör av dig!

• lilla mej

jag jobbar just nu som florist på ett hotell, har varit där i ca 4år, verkar dock som de ska ta bort florist och köpa från blomsteraffärer så nu rykermitt jobb. Men jag är inte orolig för jag sökte tre jobb innan jag åkte hem på semester och fick 2 av dom, men sa nej tillbåda hahaha (är hemma nu)

• vackrastarflow

tack hailey, edie, linap och lilla mej för era generösa svar och erbjudanden! nu vill jag åka ännu mer!!

jag ska snacka lite med min kompis. hur mycket i förväg tycker ni man ska börja söka de jobb man kan från Sverige?

vi är inte riktigt på väg än. jag bor just nu i USA, och flyttar tillbaka till Sverige i juni, så vi har funderat på september. men jag vill vara ute i god tid när det gäller planer så att inte allt händer i sista minuten. jag har redan en buffert, men jag vill inte använda hela, men jag antar att vi iaf kan leva på vår lön?

• Kiralves

kolla upp Isle of Man också, massa hotell jobb...och det är bättre betalt, Irländarna tex åker dit och jobbar, det ligger mellan Irland och England en liten ö med ca 80,000 innevånare, jag bodde där i nästan 4 år...nu har jag med min man hem från ön...

• vackrastarflow

okej kiralves, vi ska kolla in det med. tack!

• lilla mej

september är bra för då har alla studenter gått tillbaka till universitetet och lämnat sina sommar jobb. Om ni lan hitta ett jobb innan ni åker är ju bra, annars så ha alla papper färdiga cv osv och dra ut och sök så fort ni kommer dit så får ni nog något ganska fort. Fast lite sparade pengar e bra att ha....

• rockie

hej hej..... jag tycker du ska åka till skottland... jag bodde själv där i nästan sex år och rekommenderar till alla jag känner.....

det är svårt att hitta ett riktigt "dåligt" kvarter i edinburgh om du inte rör dig i ut kanterna... där rader of councilhousing är.....
    en hyra för ett rum i lögenhet ligger nog runt 250 pund i månanden nu...men det är värt att leta... ta inte första bästa om det inte är otroligt bra...annars leta för jag såg ganska många schyssta lägenheter utan så dyra hyror.....

annasr flytta till glasgow...jag har bott i båda städerna och rekommnderar varmt båda ställena....är det något du vill veta så hör gärna av dig....

MVH
    Christin

• vackrastarflow

skönt att höra rockie!
    just nu bor jag i LA där en liten lägenhet i ett någolunda område kostar minst 1200 dollar i månaden, så 250 pund låter som en dröm!
    som sagt har jag ju en kompis med mig, så vi ska bo ihop. mycket skönt faktiskt! både mentalt och ekonomiskt.

hade lite kul imorse när jag berättade för henne att vi borde åka dit och satsa järnet, då blev hon nervös, hon vill gärna planera bostad och jobb i förväg (jag var sån innan också men har ändrat mig lite). jag kollar visserligen upp allt redan, men jag bryr mig inte om vi inte har jobb o bostad innan vi åker dit.

• vackrastarflow

och nu när jag är igång igen... här i USA så letar man lägenheter med antal bedrooms. så en lägenhet som har two bedrooms är en trea i Sverige, för här räknas inte vardagsrummet. är det likadant i Skottland?
    kollar just nu alternativ...

• nuttelisa

ensam tjej här har tänkt att söka mig utomlands till hösten..
    england irland eller vad som...

ngn mer i 30 års åldern som vill göra sällskap??

• vackrastarflow

nu är vi ju 25, men vi kommer med all sannolikhet att åka till Edinburgh till hösten. Om inget annat, så kan du ju iaf kontakta oss om du känner dig ensam, om du också är där.

• lilla mej

nar du hor priset 250pund da ar det ETT RUM inhyrt i ett hus delat med andra. Skulle ni vilja ha ett hus eller lagenhet 3rummar(svenskt menat) far ni nog rakna medkanske 700-1000pund beroende vart ni kommer bo.

Nuttelisa: Jag ar 30 fast jag bor ju redan har i dublin Irland, klart du ska aka!!

• vackrastarflow

jo jag förstod det, lilla mej. här betalar man minst 600 dollar för ett rum (och då får man kanske bo i vardagsrummet). så 250 pund är billigt!

jag kollade lägenheter, och priserna ligger runt 500-600 pund för en fin trea (två sovrum alltså) nära stadskärnan. det är billigare än Helsingborg haha!

• nuttelisa

hah ..ja..det var ju inget TVÅNG att ngn skulle vara i 30 år åldern...ta det inte fel...
    men jag vill inte resa iväg ensam vetni...

• vackrastarflow

ny fråga igen... ibland på vissa lägenhetssajter kommer frågan om man är DSS. vad betyder det?

• lilla mej

wow det var billigt har pa irland ligger ett rum pa runt E400 och en 2rumslagenget runt E800 och det ar inte i stan, vill du bo i stan kostar en liten 2a ca E1200och det ar kallhyra. Letar presis efter en i stan sjalv.... vi hyr nu en liten lite gaststuga som ar aretrunt inredd den ar pa ca 15-20kvm och kostar E600 i kallhyra!!! Trodde faktiskt inte det var san skillnad pa skottland och irland, men det ar val darfor det kallas rippof ireland.
    Ja ja lycka till...

• vackrastarflow

ja på de flesta står det "for students, mature students, and professionals" så det verkar som att till och med fattiga studenter kan bo fint.

Svar på tråden Arbeta i _Skottland_/Storbritannien/Irland