• Pikkis

    Tystnadsplikt inom barnomsorg

    Hej! Funderar lite på det där med tystnadsplikt... Jag jobbar som vikarie på olika skolor och förskolor (dock är utbildad förskollärare). Jag brukar aldrig prata om specifika barn/personal utanför arbetsplatsen, men det händer att jag diskuterar olika skolor/förskolor/situationer mer generellt. Jag kan till exempel berätta för någon av mina kompisar om att en viss förskola har högt andel barn som behöver resurs (utan att nämna vilka avdelningar /barn det handlar om). Eller kan jag t.ex. berätta om att jag någon gång arbetat med ett autistiskt barn som skrek så högt att det gjorde ont i mina öron (även där utan att nämna barnets namn eller andra uppgifter som kan leda till barnet). Eftersom jag så många gånger varit med om att sånt diskuteras utanför det specifika arbetsplatsen så antog jag alltid att det var ok, men nu blev jag lite osäker... Någon här som har koll på om det är okej om att prata om vissa situationer som jag varit med om (t.ex. de jag nämnt ovan) utan att nämna något som kan leda till en specifik person? Tack!

  • Svar på tråden Tystnadsplikt inom barnomsorg
  • Annispannis92

    Tystnadsplikten är ju till för att skydda individer från att det kommer ut känslig information, så jag tänker att så länge du inte berättar detaljer som gör att man kan lista ut vem det gäller så bör det vara helt okej.

Svar på tråden Tystnadsplikt inom barnomsorg