• Anonym (VGD)

Ex flickvän med borderline

Anonym (Bordis) skrev 2021-04-02 23:58:58 följande:

Ja, uppenbarligen kände hon sig otrygg i relationen med dig, litade inte på dig och tyckte du var olojal av någon anledning. Var med din vän nu och var glad och sluta hoppas att hon helt plötsligt skulle känna sig trygg med dig och vilja ha dig igen. Bron är bränd.

Hon är sjuk och hon skadar andra. Givetvis hade detta drama med vännen bytts mot ett annat svartsjukedrama om TS hade vikt ner sig här. Det är så den svartsjuka bordisen drillar omgivningen. Hon är inte mogen ett förhållande ännu, kanske aldrig blir. Kom inte dragande med "trygg" med det TS berättat. Håller du på likadant eller, eftersom du försvarar att göra sin partner så illa som exet gjort? Stackars TS, han har nog vänt ut och in på sig för att ösa bekräftelse i ett svart hål i rymden, sin Asperger till trots. Det kan inte vara lätt med AS att förutspå nästa skitstorm, när det är svårt för personer utan funktionsnedsättning att förbereda sig på och skydda sig mot oväntat dunder och brak.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-03 20:44:21 följande:

Jag tycker det är hon som sätter gränser. Med rätta. Och hon står fast vid sin gräns att inte komma tillbaka. Hon måste ju värna om suna egna känslor. TS behöver ju inte vara med henne om han inte ställwr upp på gränsen hon satte. Han får antingen jobba med sig själv eller vara själv eller hoppas att han träffar någon som klarar av otryggheten han ger i en relation och klarar av att vara dörrmatta åt honom utan att fara illa. Varför ska hon ändra sig och bli en dörrmatta för TS? Av vilken anledning skulle hon göra så mot sig själv? Bara för att TS kräver att han ska få göra som han vill så ska hon sluta att ta hand om sina egna behov, varför då? Så bara för att hon har borderline ska hon bli behandlad så dåligt av TS?

Herregud.

För ordningens skull, är det något jag vanligen inte gör så är det att ta de aspies som är narcissistiska i försvar. Men här har du en person, TS, som hållit på en enda gräns mot ångvälten och monstret som äter andras känslor. Det tål inte en bordis. Att dessutom försöka lyckas med total fingertoppskänsla att vara som stråken mot den arga violinen, måste vara mission impossible för en aspergerkille. När ingen annan klarar det heller, vill säga.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-04-04 20:39:37 följande:

Stämmer absolut att hon fick mig att känna mig älskad eller rättare sagt utnyttjad. Mitt hopp var väl att just jag var den specielle eftersom varje borderline person har ju oftast en person som dom anser extra speciell. Det var bara hopp ifrån min sida. Jag kommer definitivt gå vidare nu. Hon går ju utredning för att få hjälp och kanske sen om ett år inser att jag faktiskt bara ville henne väl. Har dock ansökt om hjälp för att bearbeta trauman jag fått. Just för att jag vill gå vidare.

Vad bra att du sökt hjälp. Det går att frigöra sig från det oavslutade när man jobbar med sina tankar och känslor och så att säga sätter sin egen punkt.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-04 21:50:57 följande:

Hon skadar ingen annan. TS gjorde slut. Detta skapade ångest och övergivning i henne och gjorde henne otrygg med TS. Av impuls bad hon honom komma tillbaka, han lät sig av någon anledning övertalas. Hon visste dock att eftersom han gjort slut är hon övergiven. Hon går till någon annan för att lugna sin ångest, hon vet att om TS inte vill vara med henne så finns det 200 andra som vill. TS blir förkrossad. Lite märkligt eftersom det var han som gjorde slut. Man bör aldrig säga så om det är för att uppnå ångest, oro i borderlinepersonen. Vad ville TS uppnå med att göra slut, göra henne rädd och otrygg? Han försökte manipulera henne? Detfungerar inte på en borderline för hon söker sig då till en annan famn för att lindra sin ångest för det fungerar på kort sikt.

Varför är TS förkrossad om han verkligen ville göra slut? Är det slut så är det slut! Antagligen ville han uppnå något annat resultat med att han gjorde slut, än det resultat som blev. Han grävde en grop åt henne men föll ner i den själv. Antagligen gjorde han slut för att han trodde att hon skulle lägga sig platt för alla hans krav, och bli som en liten hund efter honom, rulla runt på golvet och snyfta "NEJ, JAG GÖR VAD SOM HELST!" men tji fick han - att överge en borderline gör att hon aldrig litar på honom igen, får avsky för honom och det blir helt motsatt resultat än att hon skulle bli hans dörrmatta.

Hon ligger med någon annan för att det lugnar henne, får henne att må bättre, gör henne gladare, tar bort smärtan som TS orsakade i henne när han gjorde slut och glömma sveket av övergivenhet som TS utsatte henne för. Precis som en man mår bättre för stunden av av att ha lite sex efter ett uppbrott, bara det att för henne går det snabbare att hitta en man med öppen famn än vad det gör för TS att hitta en tjej att ligga med och få tröst ifrån. Antagligen uppfattar hon TS som farlig för hennes mående och söker då en annan killes famn för tröst. Hon springer FRÅN TS efter att han övergav, han trodde väl att hon skulle springa TILL honom i stället och nu är han ledsen och sviken.

Hade han förstått hur hans övergivning skulle fungera skulle han inte gjort slut om han verkligen inte ville stöta bort henne för alltid. Friska människor gör slut EN gång när de är 100 % säkra på att anledningen att de gör slut är att de verkligen vill att det ska vara slut och går vidare. Uppenbarligen gjorde TS slut utan att han ville att det skulle vara slut och det var det största misstaget med någon med hennes problematik. Hon kommer ALDRIG lita på honom igen efter övergivningen och det hon gör nu gör hon för att själv må bättre.

Idel undanflykter och BS. Exet har ett katastrofalt beteende och skadar sin stackars partner. Att hon själv har en massa undanflykter, vilka du själv lyckas både rada upp och identifiera dig med, hindrar inte någon klarsynt och känslomässigt obunden från att tala klarspråk om hur hon beter sig.

Ja, jag hoppas verkligen att hon aldrig får för sig att "lita" på honom igen - Då låter hon ju honom vara ifred.

Hon behöver ju enormt med annan hjälp istället, då hon har både borderline och AS tydligen. Svår kombo. Har en bekant med det som besitter en svartsjuka som inte är av denna världen.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-05 00:59:21 följande:

Det är ju TS som i sin trådstart säger att han vill ha tillbaka henne att hon ska komma tillbaka, ändå vet han ingenting om vad hon skulle behöva av honom för att det ska bli en fungerande relation och hans personlighet är fel för henne, i o m att han gör slut för att orsaka ångestkänslor i partnern i syfte att manipulera henne att behaga honom. Därför blev det som det blev. De är inte kompatibla. Det är inte synd om TS för att han genom att göra slut har försökt manipulera sig till att hon skulle komma närmare honom.

Jag förklarar ju här, för korkade människor, som är för naiva och oerfarna för att förstå att göra en partner otrygg genom att skapa svartsjuka och uppbrott INTE fungerar på varesig borderlinemänniskor eller folk med stark självrespekt. Ytterst få kvinnor över lag klamrar sig fast om någon både orsakar svartsjuka, otrygghet och gör slut. Vad är det för tönt som skulle stannat kvar i en sådan relation när de varesig är gifta, är sambos eller har barn med varandra? Många kvinnor, borderline eller inte skulle inte ringt TS och ångrat att de var "elaka" i den situation som TS beskriver, när han dessutom inte ens ser eller vill se sin egen del i bortdrivandet av partnern.

Och måndagen har bara börjat... Dock kan du vara helt "trygg" med att ingen kommer trumfa din galenskap på FL, varken idag eller på en hel vecka, fast det är lov och allt. Bara en bordis med sin sjuka i full "blom" kan göra en så skruvad tolkning, till fördel för en annan bordis. Det var så mycket förvrängt här så det skulle ta flera sidor att bara bena ut, fast till ingen nytta, då alla utom du redan sett igenom beteendet. Har du relationer tycker jag fruktansvärt synd om dessa människor, är du ensam önskar jag dig lycka till och att du får vård.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-06 00:13:39 följande:

Jaså? Och alla andra tjejer då, som inte tillåter sin kille att ha umgänge med kvinnliga vänner? När det inte finns någon borderline att skylla på. TS kanske träffar en ny tjej, utan borderline, som inte heller gillar den kvinnliga kompisen och kräver att han bryter och när han då gör samma sak igen - inte bryter så lämnar hon också och går vidare. Många utan borderline skulle också kunna ställa ultimatum och lämna om TS orsakar svartsjuka och inte visar sig villig att visa sin partner att han gör uppoffringar när det gäller kvinnligt umgänge. Många kvinnor som inte har borderline skulle lämna TS för en sådan ovilja att sätta förhållandet och kärleken först. Han lär sig nog det när han träffar en tjej som inte är hans dörrmatta, och inte har borderline men som ställer samma krav och drar från honom också eftersom han kommer vara lika ovillig i det förhållandet att få sin partner att må bra, som han är nu. Alla tjejer är inte mesar bara för att de inte har borderline och många skulle inte låtit TS ha kvinnligt umgänge alls med någon annan tjej än dem även vänskapligt. Du lär dig nog när du blir äldre och får mer erfarenhet, du och TS verkar vara väldigt unga.

Inte många rätt du har i ditt inlägg. Att det finns fler svartsjuka galningar än exet som vill ha en dörrmatta till partner hjälper inte på något vis hennes case. Måtte du få hjälp för 1. Andras skull; 2. Din egen.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-06 00:29:41 följande:

Hon är ingen galning och har inte på något sätt varit elak mot TS. Hon har bara brytit med honom och gått vidare och är inte villig att ställa upp på hans permisser. Du är för omogen och har för lite erfarenhet av tjejer och kvinnor.

Hon har ju härjat med honom på borderlinevis i topp och dal i ett och ett halvt år. Haha, det här blev oväntat roligare för nu gjorde du allt en bedrövlig analys till. Jag är förmodligen en dubbelt så gammal kvinna som ditt svartsjuka lilla jag och har gedigen erfarenhet av anhöriga till psykiskt sjuka av olika slag.
Svar på tråden Ex flickvän med borderline