• Anonym (Lowlife)

    Jag orkar inte mer.

    Hejsan.

    Jag vet inte igentligen vad jag vill med denna tråd. Jag måste nog bara få skriva av mig mina problem och kännslor.

    Jag har satt mig i skulder uppöver öronen och för en tid sedan släppte jag allt till kronofogdemyndigheten, jag känner nu sådan skuld och skam, jag har 2 små underbara barn och en fru som stöttar mig 100%, men jag orkar inte mer nu, jag är den som försörjer familjen,då min fru blev svårt sjuk för 5 år sedan och har inte någon inkomst pga av olika anledningar och instanser. Jag har funderat på om jag bara ska kasta in handduken och avsluta allt, kanske får dom ut någon ekonomisk vinning av min bortgång. Jag vill inte dö, men just nu känns det som att jag är till mer nytta död än levande... denna månaden har jag betalat alla räkningar jag kan på 25000 :- och har fortfarande fler jag inte kan betala, jag vet inte ens hur jag ska skaffa mat till oss. Jag har pratat med soc och dom hjälper inte ekonomiskt för att jag har för bra inkomst. Förlåt för en otroligt tråkig tråd.....

  • Svar på tråden Jag orkar inte mer.
  • Anonym (M)

    Vad har pengarna gått till? Hur mycket skulder?

    Tycker absolut inte du ska kasta in handduken med 2 barn, däremot rycka upp dig och ta dig i kragen! Gör något åt saken, se möjligheterna framöver och grotta inte ner dig i dina misstag. Det är bara du som kan räta upp allt, för din skull men även för fru och barn.

    Borde finnas någonstans man kan vända sig för att få hjälp med sin ekonomi. Det bör kronofogden veta.

  • AndreaBD

    Du måste nog få hjälp av någon som kan titta på din ekonomi. Det verkar förståeligt att du inte kan betala så mycket varje månad, man måste ju kunna få ner dessa räkningar. Finns det inte någon rådgivning för sånt?

  • Anonym (hj)

    Kan du inte be om skuldsanering?

    Oavsett så har du ju rätt att behålla en summa som räcker till din familj. 

  • Anonym (hj)
    AndreaBD skrev 2021-04-01 11:32:01 följande:

    Du måste nog få hjälp av någon som kan titta på din ekonomi. Det verkar förståeligt att du inte kan betala så mycket varje månad, man måste ju kunna få ner dessa räkningar. Finns det inte någon rådgivning för sånt?


    Ja, det finns kommunal sådan rådgivning.
  • Anonym (Grabb)

    Exat vad menar du när du skriver "släppt allt till kronofogden"..? Är det att du "passivt" bara låter fakturor förfalla och att du "passivt" väntar på att du skall få kravbrev eller betalningsanmodan från KFM..?

    Det värsta du kan göra (förutom att ända ditt liv - slå bort de tankarna omedelbart!!) är att vara just "passiv" i detta läge. Ta kontakt med de företag du är skyldig pengar istället, ta även kontakt med KFM. Det finns mycket hjälp att få. Sök även hos din kommun. Men det kommer gynna dig att vara "aktiv" i detta.

    Den klassiska "Lyxfällan-dramaturgin" är just att man skiter i allt, och blir passiv, och ger fan i att öppna sin post.

  • Anonym (Lowlife)

    Jag grottar absolut inte ner mig,och jag har nog rätt i att må skit över situationen, men jag har sökt skuldsanering och kommunen jag bor i har en väntetid på flera måbader då det bara finns en i vårt destrikt, jag har verkligen gjort allt för att få det att gå runt, min rädsla är att mina barn tas ifrån mig, jag har skulder pga av att jag gått in som borgensman och för 2 egna större lån som jag betalt av andra skulder med, och jag vet mycket väl om vad som förväntas av mig. Jag känner bara att hela mitt vuxna liv ska vara så kämpigt hela tiden, alla måste få gnälla ibland, jag visar aldrig hur jag mår och har alltid en positiv inställning, men jag vill bara gnälla av mig och få lite ork till att andas.

  • Anonym (Lowlife)

    Jag är inte passiv, jag öppnar alla brev och har kontaktat de flesta jag är skyldig pengar, det var kronkalle som gav mig rådet att släppa allt till dom utom alla viktiga räkningar, problemet är att min fru har lån som jag oxå betalar av. Och som hon inte kan betala själv pga av sin situation.

  • Mom2be262

    Kan du söka till lyxfällan? Kontakta Magdalena Kowalcyk på instagram! Kan du boka möte med Kronofogden?

  • Anonym (Lowlife)

    Om jag ska söka till lyxfällan ? Nja jag har tyvärr inte lust att vara med i tv om hur min ekonomiska situation är. Jag skulle bli byn hackkyckling i alla mina dagar. Så jag kommer aldrig att söka till ett underhållnings pogram för att andra ska skratta åt min olycka..

  • Anonym (hj)
    Anonym (Lowlife) skrev 2021-04-01 11:59:16 följande:

    Jag grottar absolut inte ner mig,och jag har nog rätt i att må skit över situationen, men jag har sökt skuldsanering och kommunen jag bor i har en väntetid på flera måbader då det bara finns en i vårt destrikt, jag har verkligen gjort allt för att få det att gå runt, min rädsla är att mina barn tas ifrån mig, jag har skulder pga av att jag gått in som borgensman och för 2 egna större lån som jag betalt av andra skulder med, och jag vet mycket väl om vad som förväntas av mig. Jag känner bara att hela mitt vuxna liv ska vara så kämpigt hela tiden, alla måste få gnälla ibland, jag visar aldrig hur jag mår och har alltid en positiv inställning, men jag vill bara gnälla av mig och få lite ork till att andas.


    Dina barn kommer inte tas ifrån dig pga skulder eller pga att du mår dåligt. Du låter deprimerad, kanske du skulle prata med någon inom vården också?
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (Lowlife) skrev 2021-04-01 12:04:06 följande:

    Jag är inte passiv, jag öppnar alla brev och har kontaktat de flesta jag är skyldig pengar, det var kronkalle som gav mig rådet att släppa allt till dom utom alla viktiga räkningar, problemet är att min fru har lån som jag oxå betalar av. Och som hon inte kan betala själv pga av sin situation.


    Bra! Jag förstår givetvis att det känns jobbigt, och det kan kännas "nattasvart". Men du verkar ju ändå vara aktiv i att hitta lösningar.

    Kan även förstå att det känns jobbigt givet att "det står och faller med dig". 

    Mitt sista råd (för jag får den känslan). Tycker även att du bör prata med din fru (om du inte redan har gjort det). Lägg korten på bordet, och lätta på trycket. Ni är ju en familj.

    mvh
  • Anonym (Lowlife)

    Tack för goda råd och tips, jag och min fru är ett av de par som pratar om allt, vi är alltid öppna med varandra och hon vet att situationen är ohållbar, det enda jag inte kan dela med mig av är att jag är så nära kanten till att bara ge upp, jag vet inte hur allt kunde bli så här fel.? Jag tyckte att jag hade koll på ekonomin och att jag skulle klara det själv, men det blev ett stort öppet sår, jag eller vi har aldrig använt lån till tex att köpa saker eller resa, jag har alltid bara försökt att få bättre lån med bättre ränta, jag kommer aldrig att förlåta mig själv för detta och att jag även utsätter min familj för min dummhet.. jag är så otroligt dum som trodde att jag kunde ta ansvar..

  • Anonym (Lowlife)

    Tack för goda råd och tips, jag och min fru är ett av de par som pratar om allt, vi är alltid öppna med varandra och hon vet att situationen är ohållbar, det enda jag inte kan dela med mig av är att jag är så nära kanten till att bara ge upp, jag vet inte hur allt kunde bli så här fel.? Jag tyckte att jag hade koll på ekonomin och att jag skulle klara det själv, men det blev ett stort öppet sår, jag eller vi har aldrig använt lån till tex att köpa saker eller resa, jag har alltid bara försökt att få bättre lån med bättre ränta, jag kommer aldrig att förlåta mig själv för detta och att jag även utsätter min familj för min dummhet.. jag är så otroligt dum som trodde att jag kunde ta ansvar..

  • Anonym (Samma sits!)
    Anonym (Lowlife) skrev 2021-04-01 11:22:55 följande:

    Hejsan.

    Jag vet inte igentligen vad jag vill med denna tråd. Jag måste nog bara få skriva av mig mina problem och kännslor.

    Jag har satt mig i skulder uppöver öronen och för en tid sedan släppte jag allt till kronofogdemyndigheten, jag känner nu sådan skuld och skam, jag har 2 små underbara barn och en fru som stöttar mig 100%, men jag orkar inte mer nu, jag är den som försörjer familjen,då min fru blev svårt sjuk för 5 år sedan och har inte någon inkomst pga av olika anledningar och instanser. Jag har funderat på om jag bara ska kasta in handduken och avsluta allt, kanske får dom ut någon ekonomisk vinning av min bortgång. Jag vill inte dö, men just nu känns det som att jag är till mer nytta död än levande... denna månaden har jag betalat alla räkningar jag kan på 25000 :- och har fortfarande fler jag inte kan betala, jag vet inte ens hur jag ska skaffa mat till oss. Jag har pratat med soc och dom hjälper inte ekonomiskt för att jag har för bra inkomst. Förlåt för en otroligt tråkig tråd.....


    Jag vill mest bara säga att jag och min familj är i exakt samma sits, så du är inte ensam! Vi har 3 barn, bara min man har jobb och inkomst, jag är sjuk sedan flera år men är inte berättigad ersättning från försäkringskassan... Skulder hos KF och en omöjlighet att betala på just nu. Vet hur du känner, men att kasta in handduken löser inget.
  • Anonym (fundersam man)

    Låter lite drastiskt att begå självmord pga skulder. Nu för tiden finns det ju redan som påpekats skuldsanering. Tror det heter att man ska vara "kvalificerat insolvent". Med det menas att man inom överskådlig tid, inte kommer ha en chans att vända på skutan och betala av skulderna. 

    Har man så mycket skulder, kan man ju känna hur mattan dras bort under fötterna på en. Finns ju liksom ingen anledning att försöka betala av skulder på 10 miljoner, om det innebär att man måste leva på existensminimum för resten av livet. Skuldsanering pågår under 5 års tid. Därefter ska man vara fri. Rätt lång tid det med och säkerligen tuft, men det är ändå en möjlighet.

    Om man tecknar en hög livförsäkring för att sedan avsluta sitt liv. Faller verkligen försäkringen ut då? Låter lite för enkelt i mina öron. Måste det inte se ut, eller kunna antas vara en olycka för att försäkringen ska gälla? Tråkigt om man väljer det alternativet och så gäller inte försäkringen. Då har man ju tagit livet av sig i onödan. Nog bäst att läsa försäkringsvillkoren.

Svar på tråden Jag orkar inte mer.