• Anonym (Väninna)

    De bråkar om pengar, försäkringar eller sparande?

    Jag försöker hjälpa min väninna med ekonomin.

    Hon och hennes gubbe har sina egna ekonomier. Ett gemensamt barn, han äger huset och har egen firma, hon äger sin bil, han kör firmabilen, hon är sjukskriven sedan 10 år tillbaks.

    Hon får ut ca 11000/månad, hon har ingen aning om vad han har, de kan inte prata ekonomi alls.

    Han betalar allt som har med huset att göra, halva maten och lite dyrare saker till barnet. Eftersom hon får barnbiraget tycker han att hon ska egentligen betala allt, han inser inte att barnbiraget går åt ganska snabbt när barnet ska ha försäkring, kläder (13 år och växer) fickpengar, laga cykeln mm...

    Nu har han opererats och varit sjukskriven 3 månader och vägrar handla mat pga coronan, min väninna har antikroppar så hon har fått handla, men i vanliga fall har de delat på matkostnaden, men de senaste 5 månaderna (han fick inte riskera bli sjuk före operationen) så har hon handlat ALLT men han tycker inte att han ska behöva föra över pengar till henne för det eftersom han betalar alla andra räkningar. Detta har gjort att min väninna har fått låna från sonens sparkonto för att kunna betala maten. Mannen har flera 100.000 på banken, men han vill inte ta till månadsräkningar därifrån.

    Men lite krux till hennes nackdel, hon vill att de ska äta BRA mat, ekologiskt och massa grönsaker för att mannens cancer inte ska komma tillbaks. Detta gör matkostnaderna MASSA dyrare än "vanlig mat" som mannen vill äta. Så han tycker att hon får skylla sig själv när hon köper så dyr mat, medan hon vill värna om hans hälsa. Vad är rätt/fel?

    Min väninna har väldigt många försäkringar, vilket han ifrågasätter att hon lägger pengarna på.

    Bilförsäkring är ju bra, men han anser inte att hon behöver helförsäkring, bilen kostar ca 50.000 och han tycker hon kan spara några 100 genom att ha halv/trafik, det har han på sin bil. Medan hon som inte har något sparande inte kan köpa en ny bil om något händer.

    Hon har även cancerförsäkring, olycksfallsförsäkring, tappabortnycklarna, kattförsäkring, 2 barnförsäkringar, och nåra fler, hon är ÖVERTYGAD om att hon behöver alla för hon har inget sparande, så hon behöver ersättningarna om något händer.

    Han tycker att de onödiga försäkringarna ska ses som hennes fickpengar, medan hon tycker att de är NÖDVÄNDIGA och inte ska räknas som nöjespengar. Jag försökte förklara för henne att om hon säger upp allt utom barn, bil, katt-försäkringar så kan hon lägga de 2000 på ett sparkonto, men det ville hon inte. Ska försäkringar räknas som fickpengar om båda inte är med på dem?

    Just det ja, hon har en försäkring på honom också som hon betalar, som gav 50.000 nu när han var sjuk, så de pengarna fick han för 2 veckor sedan, så han HAR pengarna. Hon tyckte han kunde få dem eftersom han betalat allt med huset alla år.

    Sista grejen, förlåt att det blev långt, hon har odlarintresse och vill plantera massa mat hemma för att dels få närproducerat och billigare matkostnader. Men för att göra detta måste hon köpa fröer, sättpotatis, lökar mm... Detta tycker han också är onödigt och att hon slösar pengar, men hon ser ju det som att fram mot sensommaren så kommer de vara självförsörjande på allt från växtriket. Rätt eller fel?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden De bråkar om pengar, försäkringar eller sparande?
  • Anonym (M)

    Högkostnadsskyddet för medicin är 2 350.
    Det är 200 i månaden. (Inte 400 som skrivits i tråden)

  • Anonym (M)
    Anonym (Väninna) skrev 2021-04-01 15:10:57 följande:
    Sista grejen, förlåt att det blev långt, hon har odlarintresse och vill plantera massa mat hemma för att dels få närproducerat och billigare matkostnader. Men för att göra detta måste hon köpa fröer, sättpotatis, lökar mm... Detta tycker han också är onödigt och att hon slösar pengar, men hon ser ju det som att fram mot sensommaren så kommer de vara självförsörjande på allt från växtriket. Rätt eller fel?
    Alltså, de bråkar om fröer?
    Några hundralappar...

    Om hon nu inte har en enda krona över så ska hon faktiskt strunta i sättpotatis. Hon kan göra som så många andra och grodda vanlig matpotatis från mataffären.
    Och hon måste inte köpa dyra exklusiva fröer utan det funkar fint med fröer från Jula.

    För jag tycker att var och en betalar för sin egen hobby.
  • Anonym (allergikern)
    Anonym (M) skrev 2021-04-01 18:08:13 följande:

    Högkostnadsskyddet för medicin är 2 350.
    Det är 200 i månaden. (Inte 400 som skrivits i tråden)


    Det stämmer, men många som är kroniskt sjuka använder tillskott också.

    Jag har t.ex. en konstaterad enzymbrist som inte går under läkemedelsförmån och bara de tabletterna kostar mig 700 kr/månad. Utan dem blir jag gradvis sämre och sämre och kan inte fungera på jobbet för alla symptom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Väninna) skrev 2021-04-01 17:16:46 följande:
    Hon har inget svar, men vi ska någon dag gå igenom alla inköp, så ska vi spåra pengarna. Men säg 5000 på mat, 3000 på försäkringar, 500 fickpengar sonen, hon har massa medeciner så genomsnitt 400 medecin, vi bor på landet så 800 bensin, och feb ger 1100 mindre för att det är 28 dagar...
    Du kan inte sitta och gissa för det är ju uppenbart fel.

    Ett tips till dig är att du tittar en del på lyxfällan. det för att de sysslar med sådant, spårar vad pengar sipprar ut.

    Jag gissar att ett sådant samtal inte kommer att leda så långt för kontoutdragen på banken säger inte så himla mycket. Det säger bara i vilken butik man handlar men inte vad. Och här kommer vad vara viktigt.
    Säg åt henne att spara alla kvitton under en längre period, kanske en månad eller två.  Gå sedan igenom kvittona, post för post.

    Ett till tips är att sammanställa det i excel och skapa pivottabeller. Det gör att man kan sortera och sammanställa. Det ger en ganska brutal verklighet om exakt vad pengarna går till.
  • Anonym (M)
    Anonym (allergikern) skrev 2021-04-01 18:20:32 följande:
    Det stämmer, men många som är kroniskt sjuka använder tillskott också.

    Jag har t.ex. en konstaterad enzymbrist som inte går under läkemedelsförmån och bara de tabletterna kostar mig 700 kr/månad. Utan dem blir jag gradvis sämre och sämre och kan inte fungera på jobbet för alla symptom.
    Jag vet att det är så men trots allt är det för det första ovanligt att det behövs och för det andra handlar det oftast om ren och dyr placebo. Jag säger inte något om hur det är för dig personligen utan pratar generellt. Och generellt bland alla kroniskt sjuka är att de inte kräver en massa svindyrt tillskott.
  • Anonym (Väninna)
    Anonym (X) skrev 2021-04-01 17:42:48 följande:

    11000 är ju en helt OK peng att röra sig på om man bara betalar försäkringar, halva maten och sen hobbies...


    Ja, jag har också bara 11000, så jag vet hur det är att inte ha så mycket pengar, därför jag erbjudit mig att TITTA om det är någonstans det blöder pengar som hon inte tänker på :)
    Anonym (X) skrev 2021-04-01 17:51:23 följande:

    Vad är hon sjukskriven (sjukpensionär eller tänkt att återgå i arbete..?) för?


    Hon har problem med tarmarna och ms och nedsatt imunförsvar, men hon går någon rehab genom fk just nu så hon vill ju tillbaks till jobb. Hon skulle börjat arbetsträna precis innan coronan, men när den kom fick hon inte.
    Anonym (M) skrev 2021-04-01 17:55:41 följande:

    Han betalar allt för huset och alla räkningar.

    Hon ska betala för maten och barnets grunkor och pinaler.

    Vart sjutton tar hennes 11000 vägen. Något stämmer inte här.

    Om man utgår från att de har ungefär som oss går bara elen på nu i vinter 3000/månad.

    Sedan tillkommer sopor och vatten. Vi har bland det dyraste vatten som finns 1000kr/månaden. (privat reningsverk). Så förmodligen har de mycket billigare än så.

    Sedan tillkommer mobiler, TV- och streamingstjänster, husförsäkring osv osv. Det är otroligt mycket mer än maten för en 3-personers familj så tillvida de inte lever på gåslever och oxfilé varje dag.

    Om du nu ska medla i deras ekonomiska konflikt måste din vän lägga korten på bordet och förklara vart pengarna tar vägen. Är det så att hon sitter i en skuldfälla med dyra snabblån till ockerräntor?


    Hon betalade av billånet förra året, så inga lån.

    Hon är medveten om att han betalar mer, men hon känner att hon kan inte hjälpa till med mer än vad hon gör.

    Hon vill också ta reda på vart pengarna går, men hon är så strulig i huvudet så hon kan inte sätta sig ner och räkna på det, det tar flera dagar för henne.
    Anonym (***)) skrev 2021-04-01 17:55:54 följande:

    Hon har alltså 11 000 in i  månaden plus barnbidraget. Hennes utgifter är:

    Försäkringar 3 000 kr

    Mediciner 400 kr

    Fickpengar till barnet 500 kr

    Bensin 800 kr

    Mat 50% 2 500 kr

    Jag får det till sammanlagt knappt 7 200 kr. Då har hon cirka 5 000 över varje  månad, som bör räcka till mer än sonens kostnader och sparande. Så frågan är varför hon inte har ett sparande till sig själv? Och varför pengarna inte räcker till mannens mat eller till fröer.  Eftersom det är hennes hobby förmodar jag att hon har odlat tidigare. Var fick pengar till det ifrån?

    Sedan tycker jag det är orättvist att hon ska betala hans mat, eftersom deras överenskommelse verkar vara att de ska betala hälften var av maten. 


    Med 5000 på mat är vad hon betalat själv de sista månaderna eftersom han inte hjälpt till alls, sedan har hon fått skjutsa sonen på alla sakerna, samt åka och handla alla gångerna så bensinpriset har blivit högre för henne med.

    Men ja, jag har varit på henne innan att hon måste ha ett sparande, om så bara 200 kr, men hon har inte råd säger hon...
  • Anonym (allergikern)
    Anonym (M) skrev 2021-04-01 18:25:04 följande:
    Jag vet att det är så men trots allt är det för det första ovanligt att det behövs och för det andra handlar det oftast om ren och dyr placebo. Jag säger inte något om hur det är för dig personligen utan pratar generellt. Och generellt bland alla kroniskt sjuka är att de inte kräver en massa svindyrt tillskott.
    Nej, det är ofta opnödigt, det håller jag med om. Men jag förstår de som blir desperata när de får noll hjälp av läkarna. Finns många med min diagnos som gått outredda i åratal, och samma med en av mina allergier. 

    (sorry ska sluta med off topic nu)
  • Anonym (***))
    Anonym (Väninna) skrev 2021-04-01 18:26:37 följande:
    Ja, jag har också bara 11000, så jag vet hur det är att inte ha så mycket pengar, därför jag erbjudit mig att TITTA om det är någonstans det blöder pengar som hon inte tänker på :)
    Anonym (X) skrev 2021-04-01 17:51:23 följande:

    Vad är hon sjukskriven (sjukpensionär eller tänkt att återgå i arbete..?) för?


    Hon har problem med tarmarna och ms och nedsatt imunförsvar, men hon går någon rehab genom fk just nu så hon vill ju tillbaks till jobb. Hon skulle börjat arbetsträna precis innan coronan, men när den kom fick hon inte.Hon betalade av billånet förra året, så inga lån.

    Hon är medveten om att han betalar mer, men hon känner att hon kan inte hjälpa till med mer än vad hon gör.

    Hon vill också ta reda på vart pengarna går, men hon är så strulig i huvudet så hon kan inte sätta sig ner och räkna på det, det tar flera dagar för henne.
    Anonym (***)) skrev 2021-04-01 17:55:54 följande:

    Hon har alltså 11 000 in i  månaden plus barnbidraget. Hennes utgifter är:

    Försäkringar 3 000 kr

    Mediciner 400 kr

    Fickpengar till barnet 500 kr

    Bensin 800 kr

    Mat 50% 2 500 kr

    Jag får det till sammanlagt knappt 7 200 kr. Då har hon cirka 5 000 över varje  månad, som bör räcka till mer än sonens kostnader och sparande. Så frågan är varför hon inte har ett sparande till sig själv? Och varför pengarna inte räcker till mannens mat eller till fröer.  Eftersom det är hennes hobby förmodar jag att hon har odlat tidigare. Var fick pengar till det ifrån?

    Sedan tycker jag det är orättvist att hon ska betala hans mat, eftersom deras överenskommelse verkar vara att de ska betala hälften var av maten. 


    Med 5000 på mat är vad hon betalat själv de sista månaderna eftersom han inte hjälpt till alls, sedan har hon fått skjutsa sonen på alla sakerna, samt åka och handla alla gångerna så bensinpriset har blivit högre för henne med.

    Men ja, jag har varit på henne innan att hon måste ha ett sparande, om så bara 200 kr, men hon har inte råd säger hon...
    Som sagt, hon behöver inte betala hans mat. Det kan du tala om för henne redan nu. 
  • Anonym (M)
    Anonym (allergikern) skrev 2021-04-01 18:27:45 följande:
    Nej, det är ofta opnödigt, det håller jag med om. Men jag förstår de som blir desperata när de får noll hjälp av läkarna. Finns många med min diagnos som gått outredda i åratal, och samma med en av mina allergier. 

    (sorry ska sluta med off topic nu)
    Jag vill bara säga att jag förstår det också.
    Sköt om dig...

    Åter till topic.
  • Anonym (M)
    Anonym (Väninna) skrev 2021-04-01 18:26:37 följande:
    Med 5000 på mat är vad hon betalat själv de sista månaderna eftersom han inte hjälpt till alls, sedan har hon fått skjutsa sonen på alla sakerna, samt åka och handla alla gångerna så bensinpriset har blivit högre för henne med.
    Då ska hon fortfarande ha 7250 kvar.
    Försäkringarna du nämner är inte speciellt dyra, ett par hundralappar kanske och även om  man har ohemult många försäkringar så borde det inte handla om många tusenlappar.
    Bensin är dyrt men det förklarar fortfarande inte varför hon inte har råd. 

    Hon borde ha minst 5000 kvar efter all  mat och försäkringarna. 5000 i bensin blir över 300 mil  per månad.
    Det är inte trovärdigt med 300 mil i månaden / 10 mil per dag.

Svar på tråden De bråkar om pengar, försäkringar eller sparande?