• Anonym (.)

    Behöver jag berätta för läkaren? Tramadol

    Hej!

    Så allting började med att jag var i ett destruktivt förhållande som tog kål på mig inifrån och ut. Han sålde knark och en av grejerna var tramadol. Jag blev introducerad till den drogen och andra droger jag aldrig testat förr. Med min ångest jag hade var detta som guds gåva, jag fastnade snabbare än kvickt men tog mig ur. Under mitt missbruk gick jag ner otroligt mycket vilket tillförde en stor mängd självförtroende då jag haft lite problem med vikten tidigare. Efter jag slutade med tramadolen gick jag så klart upp om inte dubbelt vilket gav mig ännu mer ångest. Ja, jag började igen och ja pågrund av att hålla vikten vilket funkar för mig då jag nu är någorlunda smal. Men jag vill så klart sluta, det är jobbigt att fixa, inte bra för hälsan det är dyrt osv. Så min fråga är, för att inte hamna där igen har ni tips på något som sänker aptiten? Eller minskar sötsuget istället för denna drog. Vill även tillägga att det inte är stora mängder ?bara? 100-150 mg fördelat på en hel dag men är jätte lätt beroende. Vill inte behöva börja igen pga vikten men lär ju göra det om jag inte hittar något som gör att jag inte håller vikten.

    Nästa fråga, jag ska genomföra en bröstoperation om 4 dagar, vågade inte tala om för min kirurg att jag missbrukar tramadol då jag är rädd att han ska neka mig operation, är detta möjligt att han gör? Funderar på att skicka ett Mail och småljuga om att jag blivit beroende av tramadol under min förra bröstoperation men att det är små mängder& men att jag vill han ska veta detta pga risker, högre smärtgräns osv.. tror ni han avbokar mig?

  • Svar på tråden Behöver jag berätta för läkaren? Tramadol
  • Anonym (***)
    Anonym (.) skrev 2021-04-01 19:58:31 följande:

    Hej!

    Så allting började med att jag var i ett destruktivt förhållande som tog kål på mig inifrån och ut. Han sålde knark och en av grejerna var tramadol. Jag blev introducerad till den drogen och andra droger jag aldrig testat förr. Med min ångest jag hade var detta som guds gåva, jag fastnade snabbare än kvickt men tog mig ur. Under mitt missbruk gick jag ner otroligt mycket vilket tillförde en stor mängd självförtroende då jag haft lite problem med vikten tidigare. Efter jag slutade med tramadolen gick jag så klart upp om inte dubbelt vilket gav mig ännu mer ångest. Ja, jag började igen och ja pågrund av att hålla vikten vilket funkar för mig då jag nu är någorlunda smal. Men jag vill så klart sluta, det är jobbigt att fixa, inte bra för hälsan det är dyrt osv. Så min fråga är, för att inte hamna där igen har ni tips på något som sänker aptiten? Eller minskar sötsuget istället för denna drog. Vill även tillägga att det inte är stora mängder ?bara? 100-150 mg fördelat på en hel dag men är jätte lätt beroende. Vill inte behöva börja igen pga vikten men lär ju göra det om jag inte hittar något som gör att jag inte håller vikten.

    Nästa fråga, jag ska genomföra en bröstoperation om 4 dagar, vågade inte tala om för min kirurg att jag missbrukar tramadol då jag är rädd att han ska neka mig operation, är detta möjligt att han gör? Funderar på att skicka ett Mail och småljuga om att jag blivit beroende av tramadol under min förra bröstoperation men att det är små mängder& men att jag vill han ska veta detta pga risker, högre smärtgräns osv.. tror ni han avbokar mig?


    Jag tycker du ska söka hjälp, hos en kurator eller psykolog. Du behöver hjälp med ditt beroende och hjälp med att äta bra mat istället för att banta med tabletter och operera dig. Du klarar inte det själv. 
  • Steven01

    Nu blir det tuff kärlek. Glöm det där med bröstoperation. Det du behöver är avgiftning och behandling för ditt beroende. Oroa dig inte för ditt utseende utan se till att bli fri från detta drogberoende.

  • Anonym (. 2)

    Oavsett hur du gör med resten så måste narkosläkaren (den som söver dig vid operationen) få höra sanningen om exakt hur mycket du tar per dag, för att kunna ge dig rätt läkemedel under operationen.

  • Anonym (S)
    Anonym (. 2) skrev 2021-04-01 20:02:34 följande:

    Oavsett hur du gör med resten så måste narkosläkaren (den som söver dig vid operationen) få höra sanningen om exakt hur mycket du tar per dag, för att kunna ge dig rätt läkemedel under operationen.


    TS - Läs detta!!

    Det kan bli hur fel som helst med narkosen annars - du kan dö i värsta fall!!
  • Anonym (.)

    Jag blir lite förvirrande gällande den delen, för jag läste det någonstans. Men sen skrev någon att man använder ju smärtstillande, morfin och fentanyl när man är sövd så att det inte borde vara någon fara? Men tror du läkaren kan neka mig om jg erkänner ?

  • klyban
    Anonym (S) skrev 2021-04-01 20:29:22 följande:
    TS - Läs detta!!

    Det kan bli hur fel som helst med narkosen annars - du kan dö i värsta fall!!

    Man är intuberad under narkosen, och den kommer hålla andningen igång.
    Och nummer två, de smärtstillande man får är inte tillräckligt för uppnå en andningsdepression med tramadol, och inte ens nära


    Och under förutsättningen TS talar sanning och äter 100-150mg dygnet, vilket betyder 50mg tramadol före operationen som de inte vet om, och den i sig är inte nog för skapa andningsdepression eller ens nära.


    Och nummer tre TS, det är väl bara hoppa tramadolen operationsdagen, så är den ologiska oron till 100% borta.


    Anonym (.) skrev 2021-04-01 21:06:11 följande:
    Jag blir lite förvirrande gällande den delen, för jag läste det någonstans. Men sen skrev någon att man använder ju smärtstillande, morfin och fentanyl när man är sövd så att det inte borde vara någon fara? Men tror du läkaren kan neka mig om jg erkänner ?

    Det vanliga är att man ger långtidsverkande oxikodon, vid uppvaket ger man andra mediciner vid smärtbehov.


    Detta är en enkel fråga för dig, ta ingen tramadol operationsdagen.
    Så är din oro helt borta över detta, för du måste väl kunna låta bli ta dessa 50mg väl?

    Du bör överväga att sluta med tramadolen också, det är ett riktigt jävla rävgift vid längre konsumtion.
    Och ger rätt svåra abstinenser också vid varaktig konsumtion.
    Och de fördelar du känner uppväger inte de nackdelarna i andra änden och vara slav under en substans.
    Och för ångest och annat finns det mediciner en läkare kan ge dig, men även dessa har en problematik som inte går att bortse ifrån, men då är de i alla fall under en läkares kontroll.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (.)

    Ohh vill ge dig en stor jävla kram för den oron jag haft bara släppte när jag läste ditt svar. Vi har ett stort beroende i familjen. Min far dog i alkoholism och hans bröder i missbruk så har ?lätt? att fastna. Om man nu får skylla på något, jag har sjukt svåra abstinenser fast jag går på så lite mg. Har en tablet som är 200mg delar den i ungefär 6 bitar under 1-2 dagar men har ändå svårt att sluta. Och jag var precis nära på att sluta var nere i lägre doser men sen förstörde jag allt genom att min aps gick så högt att jag fick panik. Men i alla fall, ja alltså tar jag inget så lär jag få abstinens men tänker en 200 mg delat på 6 delar lär nog inte blir så mycket.. tänker bara på att jag kommer redan ha sjukligt ont (implantat) så vill inte ha murkryp med. Och helst av allt vill jag ju erkänna för kirurgen men om han skulle neka mig operationen pga detta vilket jag inte vet om men om, så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Så får nog inte nämna det och bara ta en liten dos och sen då ta itu med problemet. Som sagt sjukligt nog handlar det om att hålla vikten och att orka med dagen för jag blir så sjukt produktiv av tramadol... men ja det är kanske inte det bästa. Tack återigen ??

  • klyban
    Anonym (.) skrev 2021-04-02 12:01:44 följande:
    Ohh vill ge dig en stor jävla kram för den oron jag haft bara släppte när jag läste ditt svar. Vi har ett stort beroende i familjen. Min far dog i alkoholism och hans bröder i missbruk så har lätt att fastna. Om man nu får skylla på något, jag har sjukt svåra abstinenser fast jag går på så lite mg. Har en tablet som är 200mg delar den i ungefär 6 bitar under 1-2 dagar men har ändå svårt att sluta. Och jag var precis nära på att sluta var nere i lägre doser men sen förstörde jag allt genom att min aps gick så högt att jag fick panik. Men i alla fall, ja alltså tar jag inget så lär jag få abstinens men tänker en 200 mg delat på 6 delar lär nog inte blir så mycket.. tänker bara på att jag kommer redan ha sjukligt ont (implantat) så vill inte ha murkryp med. Och helst av allt vill jag ju erkänna för kirurgen men om han skulle neka mig operationen pga detta vilket jag inte vet om men om, så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Så får nog inte nämna det och bara ta en liten dos och sen då ta itu med problemet. Som sagt sjukligt nog handlar det om att hålla vikten och att orka med dagen för jag blir så sjukt produktiv av tramadol... men ja det är kanske inte det bästa. Tack återigen ??

    Har dom frågat dig om medicinering du har?
    Och du har nu planerat att INTE ta tramadol operationsdagen?


    När jag operera bägge axlarna vid två tillfällen, så hade jag tramadol insatt och åt enligt ordination(3x50mg) utom operationsdagen.
    Och detta var inget de sade till mig att göra, utan det var direkt på morgonen och jag visste redan de skulle ge mig en del långtidsverkande oxikodon, så fann det menlöst och ta tramadolen på detta.


    Så skippa tramadolen operationsdagen, och sen får du börja planera att sluta med tramadolen tycker jag.

    Effekterna du berättar om på tramadol är det som gör folk har svårt och sluta, tramadol har två effekter den smärtstillande och även en SSRI-liknande effekt, och den senare gör tramadolen än svårare att sluta med.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (.)

    Det jag regerar över är att tramadol är blodförtunnande. I mina papper jag fick av kirurgen står det att jag bör undvika smärtstillande tabletter med blodförtunnande effekt 4 veckor innan op. Och nu är det 4 dagar kvar, tänker så att det inte ?förstör något? men då tror du inte det är några problem? Jag ska imorgon köra ut mina recept som är: panodil samt celeoxib. Sen kommer jag få av dom också i med att jag övernattar där. Jag bryr mig inte ifall de dömmer mig eller ej, jag vill egentligen bara se till att jag får rätt läkemedel, så att mina tram inte krockar med deras, att jag inte blir nekad operation om det ens är möjligt eller dö.. vad hade du gjort?

  • klyban
    Anonym (.) skrev 2021-04-02 15:47:36 följande:
    Det jag regerar över är att tramadol är blodförtunnande. I mina papper jag fick av kirurgen står det att jag bör undvika smärtstillande tabletter med blodförtunnande effekt 4 veckor innan op. Och nu är det 4 dagar kvar, tänker så att det inte förstör något men då tror du inte det är några problem? Jag ska imorgon köra ut mina recept som är: panodil samt celeoxib. Sen kommer jag få av dom också i med att jag övernattar där. Jag bryr mig inte ifall de dömmer mig eller ej, jag vill egentligen bara se till att jag får rätt läkemedel, så att mina tram inte krockar med deras, att jag inte blir nekad operation om det ens är möjligt eller dö.. vad hade du gjort?

    Det är första gången jag hört den(med det är med waran och det är en kraftig blodförtunnande och den varningen), som sagt vad för min axeloperation så var jag ordinerad 3x50mg dygn.
    Och det var samma läkare som sen opererade mig som hade ordinerat tramadol.

    För säkerhets skull, fråga.
    Äter du waran eller andra blodförtunnande?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (.)

    Oki får se hur jag gör nej bara tramadol men tram är blodförtunnande tydligen

  • Anonym (True)

    Berätta för läkare om din själv medicinering ,kan gälla liv och död med narkos.

Svar på tråden Behöver jag berätta för läkaren? Tramadol