• Anonym (Frågande)

Fråga om urna aska transport

Har en närstående som är döende i cancer. Då jag helst vill göra så mycket praktiskt som möjligt innan döden och sorgen slår till så försöker jag sätta mig in i praktiska regler o dyl nu.

Vi har aldrig i min bekantskap eller släkt kremerats. Men min närstående vill detta. Även begravning med urna. Så min fråga är om det är ide (har hittat en jättefin som passar personen perfekt) köpa urna i förväg. Sen skicka den med kroppen till direktkremering? 

En annan fråga är om man som närstående får hämta urnan (vet att man inte får gräva ned den eller sprida askan själv) till begravningsceremonin och sedan lämna den till kyrkoförvaltningen för gravsättning? Får man även välja vilken lokal som helst att ha ceremonin i?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fråga om urna aska transport
  • Anonym (Urna)

Vi begravde en närstående förra året. Kremeringen gjordes innan begravningsakten så när vi kom till kyrkan så stod urnan där. Begravningsbyrån löste allt. Och sen tog begravningsbyråmannen med sig urnan till kyrkogården för gravsättningen.

• Anonym (Urnbegravning)

Jag har de senaste åren haft 2 urnbegravningar av närstående. Väldigt fina sådana måste jag säga.

Nej, man får inte som privatperson förvara eller handha urnan med aska så du kan inte hämta den.

Vad är det för en urna du hittat? Har du koll på att den uppfyller kraven? I vårt fall hade begravningsbyrån en katalog där vi valde och sedan ordnade de det.

Ska ni inte ha begravningsceremonin och urnsättningen samtidigt? Vi hade så och efter ceremonin gick hela sällskapet från kapellet ut till urnsättningen och jag och mitt barn fick bära urnan fram till  gravplatsen och även sänka ner urnan i hålet. Det var väldigt fint.

• Guldnovan
    Anonym (Urnbegravning) skrev 2021-04-02 15:58:32 följande:

Jag har de senaste åren haft 2 urnbegravningar av närstående. Väldigt fina sådana måste jag säga.

Nej, man får inte som privatperson förvara eller handha urnan med aska så du kan inte hämta den.

Vad är det för en urna du hittat? Har du koll på att den uppfyller kraven? I vårt fall hade begravningsbyrån en katalog där vi valde och sedan ordnade de det.

Ska ni inte ha begravningsceremonin och urnsättningen samtidigt? Vi hade så och efter ceremonin gick hela sällskapet från kapellet ut till urnsättningen och jag och mitt barn fick bära urnan fram till  gravplatsen och även sänka ner urnan i hålet. Det var väldigt fint.

Man får hämta urnan. Ceremonin i kyrkan kan vara på annan plats än själva viloplatsen. Ceremonin kan vara med kista i krukan, sen kremering. Därefter urnnedsättning som du oxå får göra helt själv efter att personal grävt hål. Man kan be personal göra det oxå. Anhöriga kan välja att inte vara med då. Ceremonin i kyrkan kan vara ett nog så bra avsked. Må ha har alltså två händelser, avsked i kyrka och nedsättning i mark. Vår begravning med kista i kyrka blev en månad efter dödsfall. Därefter någon veckas väntan på aska. Urnan stog hos mig några dagar tills hålet och sten var klara. Vi satt på gräset och fikade, la ner urnan själv. Det var en fin stund.
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2021-04-02 16:08:59 följande:

Man får hämta urnan. Ceremonin i kyrkan kan vara på annan plats än själva viloplatsen. Ceremonin kan vara med kista i krukan, sen kremering. Därefter urnnedsättning som du oxå får göra helt själv efter att personal grävt hål. Man kan be personal göra det oxå. Anhöriga kan välja att inte vara med då. Ceremonin i kyrkan kan vara ett nog så bra avsked. Må ha har alltså två händelser, avsked i kyrka och nedsättning i mark. Vår begravning med kista i kyrka blev en månad efter dödsfall. Därefter någon veckas väntan på aska. Urnan stog hos mig några dagar tills hålet och sten var klara. Vi satt på gräset och fikade, la ner urnan själv. Det var en fin stund.

Här är det dessutom så att inga urnor grävs ner under vintern. De samlas på ett ställe och grävs ner på våren. Kan skötas helt av personal eller så deltar man alternativ bara hämtar och ställer ner den själv. Jag har varit på två andra urnnedsättningar där personen dött under vintern.
  • Anonym (Frågande)

www.urnbutiken.se/biologiskt-nedbrytbar-urna-4339.html

Urnan är rätt storlek för personens vikt också.

Begravningen kommer inte ske i kyrka. Dock med anlitad "talare". Ceremonin utan kista utan i urna så därför är direkt kremering bra. Att de gräver hålet och man själv kan ställa ned urnan låter perfekt också. 

Tänkte det var onödigt skjutsa runt kroppen när man på förhand vet hur man vill ha det. 

Tack för alla svar. Hade också gärna haft det utomhus i gräset :) Men tyvärr är det högst en vecka kvar och snön hinner inte bort inom en månad.

• Guldnovan
    Anonym (Frågande) skrev 2021-04-02 16:36:17 följande:

www.urnbutiken.se/biologiskt-nedbrytbar-urna-4339.html

Urnan är rätt storlek för personens vikt också.

Begravningen kommer inte ske i kyrka. Dock med anlitad "talare". Ceremonin utan kista utan i urna så därför är direkt kremering bra. Att de gräver hålet och man själv kan ställa ned urnan låter perfekt också. 

Tänkte det var onödigt skjutsa runt kroppen när man på förhand vet hur man vill ha det. 

Tack för alla svar. Hade också gärna haft det utomhus i gräset :) Men tyvärr är det högst en vecka kvar och snön hinner inte bort inom en månad.

Vi har inget val, urnor får vänta till efter tjällossning (Jämtland) 

Sänder styrka till alla i er svåra stund. 
Svar på tråden Fråga om urna aska transport