• Anonym (Fundersam)

Till er gravida/mammor (hjälp mig förstå)

Jag har gjort en tråd tidigare om detta men fick inte så mycket svar så försöker igen.. om HCG börjar bildas tidigast 5 dagar Efter ägget fäst, hur kan vissa plussa äl+8 tex? Då har hcg bildats i 3 dar, o man är då i vecka 3+1. Det borde ta minst några dagar till för hcg att ge utslag. Sen trodde jag att normalt var hcg nivån upp till 400 i slutet på vecka 4, men vissa har ju flera tusen då? Hur ska man veta vad som är normalt

Clearblue veckoindikator slår om till 2-3 v sen befruktning när hcg nått 200, sedan slår den om till 3+ när hcg blivit över 2000. Jag förstår att alla har olika och speciellt när man sedan får missfall/ma/tvillingar osv att det kan vara anledning till för högt eller för lågt.

Men i en ?normal graviditet? borde väl hcg vara ganska lika.

Ni som tagit blodprov vad har ni haft i vecka 3 till vecka 6? Skriv gärna vecka + dag.

• Svar på tråden Till er gravida/mammor (hjälp mig förstå)
  • Anonym (A)

Det krävs ju inte mycket hcg för att plussa så inte konstigt att få plus tre dagar efter att ägget fäst.

Dessutom när man talar om hcg-nivå och tester så syftas det på det man har i urinet, det brukar vara betydligt högre hcg-nivå vid blodprov.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (A) skrev 2021-04-02 19:54:50 följande:

Det krävs ju inte mycket hcg för att plussa så inte konstigt att få plus tre dagar efter att ägget fäst.

Dessutom när man talar om hcg-nivå och tester så syftas det på det man har i urinet, det brukar vara betydligt högre hcg-nivå vid blodprov.

Ok hade ingen aning att det var olika, men de förklarar ju en del. Så hcg tabellerna på internet utgår från det man har i blodet? Tex Denna:

HCG

Veckor efter senast mens (HCG i mIU/ml)

3 5-50

4 4-426

5 19 - 7 340

6 1 080 - 56 500

7-8 7 650 - 229 000

9-12 25 700 - 288 000

13-16 13 300 - 254 000

17-24 4 060 - 165 400

25 ? 40 3 640 - 117 000
  • Anonym (Fundersam)

Hur stor skillnad kan det vara lixom på hcg i urinet och i blodprov? Borde väl inte vara jätte mycket Eller ?

• Anonym (hCG)

Graviditetstest ger utslag om koncentrationen av hCG är över en viss nivå och med ett blodprov kan man mäta exakt koncentration av hCG. Hormonet insöndras i blodet och utsöndras i urinen.

Jag har lärt mig att man kan mäta koncentrationen i blodet och få svar om graviditet (så länge hormonproduktionen inte beror på en tumör då) 6-8 dagar efter befruktning. De du talar om som plussat har kanske tagit blodprov?

I urinmätning är det olika men någonstans har jag läst att man ska testa tidigast vid mensens första dag (om då mensen uteblir).

Det kan variera när det befruktade ägget fäster sig i livmoderväggen.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (hCG) skrev 2021-04-02 21:17:24 följande:

Graviditetstest ger utslag om koncentrationen av hCG är över en viss nivå och med ett blodprov kan man mäta exakt koncentration av hCG. Hormonet insöndras i blodet och utsöndras i urinen.

Jag har lärt mig att man kan mäta koncentrationen i blodet och få svar om graviditet (så länge hormonproduktionen inte beror på en tumör då) 6-8 dagar efter befruktning. De du talar om som plussat har kanske tagit blodprov?

I urinmätning är det olika men någonstans har jag läst att man ska testa tidigast vid mensens första dag (om då mensen uteblir).

Det kan variera när det befruktade ägget fäster sig i livmoderväggen.

Okej så om man tar ett gravtest som ger utslag på 200 o man tror man är i vecka 4-5, då är de egentligen högre i blodet? Alltså hcg är inte bara 200 som gett utslag på gravtestet med urin, utan högre om man hade kollat med blodprov ?
  • Anonym (ED-mamman)

Jag har svarat dig förut. Normal hcg-nivå varierar rätt mycket. Jag har tagit många hcg-blodprov. 2 fullgångna graviditeter och en som blev MA v.14. Den som blev MA hade jag normalt hcg hela tiden, men när jag väntade första barnet lågt jag konstant högre även om jag låg inom det normala. Andra barnet låg jag lite lägre än med första barnet, men konstant högre än den som blev MA.

Jag förstår inte din fixering vid hcg. Det är olika helt enkelt. Man måste ta blodprov för att veta exakt nivå. 

• Anonym (hCG)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-04-02 21:27:47 följande:

Okej så om man tar ett gravtest som ger utslag på 200 o man tror man är i vecka 4-5, då är de egentligen högre i blodet? Alltså hcg är inte bara 200 som gett utslag på gravtestet med urin, utan högre om man hade kollat med blodprov ?

Tar du ett graviditetstest som har en gräns på 200 för att ge utslag så kan du göra ett test i vecka 40 också och få samma svar. Det testet säger bara att du har 200 eller mer. Inte att du har exakt 200.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-04-02 21:32:31 följande:

Jag har svarat dig förut. Normal hcg-nivå varierar rätt mycket. Jag har tagit många hcg-blodprov. 2 fullgångna graviditeter och en som blev MA v.14. Den som blev MA hade jag normalt hcg hela tiden, men när jag väntade första barnet lågt jag konstant högre även om jag låg inom det normala. Andra barnet låg jag lite lägre än med första barnet, men konstant högre än den som blev MA.

Jag förstår inte din fixering vid hcg. Det är olika helt enkelt. Man måste ta blodprov för att veta exakt nivå. 

?Fixering? kanske handlar om tidigare missfall o oro men sånt kanske du inte förstår.
  • Anonym (Fundersam)

Jo men som nån annan i tråden svarade att hcg i blodet brukar vara betydligt högre. Stämmer de?

Undrar mest om 200 i v 4+0 kan ses som normalt eller om de är alldeles för lågt. Då har jag inte tagit blodprov utan CB digital o de slog om just den dagen, dagen innan & 2 dar innan visade de 1-2 alltså under 200. Sen slog den inte om till 3+ förrän 10 dar senare o då är gränsen 2000. Alltså fick jag 2000 i hcg 10 dagar senare.

Svara gärna om nån kan hjälpa o helst inte kommentarer som ?förstår inte din fixering? som de inte e jobbigt nog när de inte ökat innan. Har tagit blodprov innan men inte denna gång.

• Anonym (ED-mamman)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-04-02 21:58:27 följande:
    Fixering kanske handlar om tidigare missfall o oro men sånt kanske du inte förstår.
    Jaså? Det tog drygt 10 år att få barn jag jag hade 4 missfall med minst 5 barn. Så nu har vi rett ut det. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-04-02 22:09:14 följande:

Jaså? Det tog drygt 10 år att få barn jag jag hade 4 missfall med minst 5 barn. Så nu har vi rett ut det. 

Beklagar & förstår att de måste varit jätte jobbigt:/ skulle inte kalla dig fixerad om du hade frågor. Må gott
  • Anonym (ED-mamman)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-04-02 22:05:48 följande:
    Jo men som nån annan i tråden svarade att hcg i blodet brukar vara betydligt högre. Stämmer de?

Undrar mest om 200 i v 4+0 kan ses som normalt eller om de är alldeles för lågt. Då har jag inte tagit blodprov utan CB digital o de slog om just den dagen, dagen innan & 2 dar innan visade de 1-2 alltså under 200. Sen slog den inte om till 3+ förrän 10 dar senare o då är gränsen 2000. Alltså fick jag 2000 i hcg 10 dagar senare.

Svara gärna om nån kan hjälpa o helst inte kommentarer som förstår inte din fixering som de inte e jobbigt nog när de inte ökat innan. Har tagit blodprov innan men inte denna gång.
    Du kan omöjligt veta exakt hcg-nivå grundat på urin. Då måste man ta blodprov. Du kan inte heller bedöma en graviditet och huruvida fostret lever grundat på gravtest, digitala test eller ens blodprov. Man kan se en ökning med de digitala, men de visar sällan rätt vecka. Och absolut inte rätt dag ens om veckan blir rätt.  Finns massor med trådar här om det. Kvinnor som fått både för få och för många veckor.

Gör ett VUL v.8 så slipper du grubbla. Och sluta ta gravtest. Jag tog inget som gravid. De säger bara att man blivit gravid- det är allt.
  • Anonym (hCG)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-04-02 22:05:48 följande:

Svara gärna om nån kan hjälpa o helst inte kommentarer som ?förstår inte din fixering? som de inte e jobbigt nog när de inte ökat innan. Har tagit blodprov innan men inte denna gång.

? Normalt ligger hCG-nivån på 70 mIU 18 dagar efter ägglossningen. För kvinnor som väntar tvillingar brukar den ligga runt 200 mIU vid samma tidpunkt.?
Svar på tråden Till er gravida/mammor (hjälp mig förstå)