• Tiniwini98

    Missed abortion, det kommer aldrig ut!!

    Hej!

    När jag trodde att jag gått över den magiska vecka 12 fick jag blödningar och ont i magen. Åkte till akuten och visa sig att det ej fanns något foster kvar. Men allt annat ville liksom inte komma ut av sig själv tydligen för att nåt där nere (minns ej vad) var för trångt. Fick en bokad tid några dagar efter hos gyn, som kolla igen och konstaterade att fostret förmodligen "försvann" i v.6 men att resten låg kvar. Fick 4 cytotec men började inte riktigt blöda, bara lite och fick mest ont. Återbesök veckan efter, ingen skillnad, allt var fortfarande kvar. Fick med mig 6 cytotec och började blöda dagen efter, inte jättemycket men någon klump och så. Nu har jag under 1,5 vecka pendlat mellan att ha blodiga flytningar och få superont i magen med superblödningar. Det enda jag har fått sagt nu är att jag ska ta ett gravtest efter 3 veckor. (2 kvar). Men vet jag med säkerhet om det är negativt att min kropp är påväg till det normala? Är extremt orolig då jag gått med dessa gravidrester i 9 veckor nu och känslan är ju att dessa cytotec inte riktigt har funkat på mig. Hur länge kan jag pendla med dessa blödningar och när kan mensen komma? Hur vet jag om det är mens eller fortfarande detta pendlande från missfallet?? Hur har det varit för er?? Är så sjukt orolig..

  • Svar på tråden Missed abortion, det kommer aldrig ut!!
  • Anonym4848

    Vet inte om jag kan bidra med så mycket, men jag fick cytotec för ett MA i februari. Jag hade ett väldigt snabbt förlopp tror jag. Fick 10 st tabletter och kraftiga blödningar med stora klumpar i typ 4-5 dagar, värst dag 1 då, och sen som vanlig mens i typ 2 veckor till. Jag fick med mig ett extra känsligt gravtest som visade negativt och då behövdes ingen efterklok men precis som du känner man sig ju lite osäker om allt är ute. Första mensen efter vår jättekonstig, typ inget blod utan bruna flytningar typ. Så känner igen osäkerheten! Fortsätt tjata på vården tycker jag.

  • Tiniwini98

    Okej! Tack för svar. Ja, man känner sig ju osäker pch speciellt när cytotecen inte alls hjälpte första gången. Men det är väl bara vänta och se och hoppas på det bästa.

  • Anonym (A)

    Får du fortfarande stora blödningar? Och hur mycket är stora? Om det är så att bindan fylls så är det nog läge med ett besök till gyn för det låter lite väl mycket. Om du fortfarande har rester kvar så hade jag nog bett om en skrapning. Det fick jag göra efter att livmoderrester inte kom ut efter en misslyckad cytotec-kur. Hoppas det reder upp sig snabbt för dig!

  • Tiniwini98
    Anonym (A) skrev 2021-04-04 09:51:13 följande:

    Får du fortfarande stora blödningar? Och hur mycket är stora? Om det är så att bindan fylls så är det nog läge med ett besök till gyn för det låter lite väl mycket. Om du fortfarande har rester kvar så hade jag nog bett om en skrapning. Det fick jag göra efter att livmoderrester inte kom ut efter en misslyckad cytotec-kur. Hoppas det reder upp sig snabbt för dig!


    Det är liksom väldigt fram och tillbaka. Det går liksom två tre dagar sen får jag ont i magen och det i princip rinner ur mig. Men går över ganska snabbt och sen blöder jag jättelite, nästan så man tror att det är påväg att sluta. Och så har det varit sedan första cytotec kuren. Och det är väl det jag inte riktigt vet om jag har rester kvar efter andra cytotec kuren. Men blir nervös eftersom första inte funka och det känns som båda har varit väldigt lika. Pratade med gyn om det men de tyckte jag skulle avvakta och ta gravtestet. Tack! Det hoppas jag med.
  • Anonym (Q)

    Jag tycker du ska kräva ett ultraljud.

    Jag fick ett bekräftat MA i november 2019 och höll på fram och tillbaka som du tills då jag fick feber och blev skickad till sjukhuset där det visade sig att det var rester kvar och att det börjat bli en infektion.

    Fick antibiotika intravenöst samt göra en skrapning. De berättade att allt såg bra ut när de genomförde ultraljudet under skrapningen. Gick i två månader med konstiga blödningar och besökte tillslut min privata gynekolog som gjorde ett VUL som visade att samma j*vla rester låg kvar. Fick ännu mer antibiotika samt remis för en hysteroskopi. Fick under min hysteroskopi mer antibiotika intravenöst samt en kur med mig hem.

    Allt som allt så tog det mig från november 2019 till mars 2020 innan allt var ute och vi kunde börja försöka igen. Eftersom att jag i princip gått med antibiotika sedan december så pajade mina tarmar...

    Med min berättelse vill jag helt enkelt säga att du bör insistera på ett VUL för att se att allt står rätt till. Jag tycker inte det låter normalt att du ska ha så ont och blöda sönder ena stunden för att sedan knappt ha några blödningar alls. Så var det nämligen för min del. Jag blödde - slutade blöda - började blöda igen. Om och om igen.

  • Anonym (A)
    Tiniwini98 skrev 2021-04-04 20:12:11 följande:

    Det är liksom väldigt fram och tillbaka. Det går liksom två tre dagar sen får jag ont i magen och det i princip rinner ur mig. Men går över ganska snabbt och sen blöder jag jättelite, nästan så man tror att det är påväg att sluta. Och så har det varit sedan första cytotec kuren. Och det är väl det jag inte riktigt vet om jag har rester kvar efter andra cytotec kuren. Men blir nervös eftersom första inte funka och det känns som båda har varit väldigt lika. Pratade med gyn om det men de tyckte jag skulle avvakta och ta gravtestet. Tack! Det hoppas jag med.


    Jag tycker att det låter precis som skiten jag hade. Ett vanligt missfall blöder ut relativt fort, lite beroende på hur länge man gått. Mina tidiga missfall var typ som en lite kraftigare mens och det lite senare, runt v12, tog lite längre tid men jag har för mig att allt var klart på 2-3 veckor. Men moderkaksresterna efter senaste förlossningen höll på precis som du beskriver det. Det minskade och man trodde det var över för att sedan komma en störtblödning. Jag tycker ärligt talat inte att du ska ha det så där. Du har ju redan väntat på att bli av med det i över 2 månader :( dessutom ökar infektionsrisken för dig. Håll koll så att du inte får huvudvärk, smärta från livmodern eller feber. Får du det behöver du till akuten.

    Hade jag varit som du så hade jag helt enkelt åkt till gynakuten och väntat tills de tagit emot mig. Sagt att det känns som rester som inte vill komma ut och bett dem undersöka. Försöker de en gång till med cytotec så säg nej, det är psykiskt påfrestande att varje dag påminnas om missfallet. Nu har vi testat cytotec, men bevisligen funkar det inte.
  • Tiniwini98
    Anonym (Q) skrev 2021-04-04 21:01:19 följande:

    Jag tycker du ska kräva ett ultraljud.

    Jag fick ett bekräftat MA i november 2019 och höll på fram och tillbaka som du tills då jag fick feber och blev skickad till sjukhuset där det visade sig att det var rester kvar och att det börjat bli en infektion.

    Fick antibiotika intravenöst samt göra en skrapning. De berättade att allt såg bra ut när de genomförde ultraljudet under skrapningen. Gick i två månader med konstiga blödningar och besökte tillslut min privata gynekolog som gjorde ett VUL som visade att samma j*vla rester låg kvar. Fick ännu mer antibiotika samt remis för en hysteroskopi. Fick under min hysteroskopi mer antibiotika intravenöst samt en kur med mig hem.

    Allt som allt så tog det mig från november 2019 till mars 2020 innan allt var ute och vi kunde börja försöka igen. Eftersom att jag i princip gått med antibiotika sedan december så pajade mina tarmar...

    Med min berättelse vill jag helt enkelt säga att du bör insistera på ett VUL för att se att allt står rätt till. Jag tycker inte det låter normalt att du ska ha så ont och blöda sönder ena stunden för att sedan knappt ha några blödningar alls. Så var det nämligen för min del. Jag blödde - slutade blöda - började blöda igen. Om och om igen.


    Usch.. det är psykiskt påfrestande nog att behöva gå gå igenom missfallet.. och att det ska behöva dra ut så extremt på tiden är bara ännu mer påfrestande. Tycker man borde få bättre stöd/hjälp att bli klar med det. Verkar ändå vara en del som måste gå igenom detta långdragna..

    Ja jag bör nog kräva ett VUL! För efter första gången med cytotec gjorde de ett VUL så varför skulle de inte göra det andra gången? Det tycker jag är konstigt.
  • Tiniwini98
    Anonym (A) skrev 2021-04-04 21:16:20 följande:

    Jag tycker att det låter precis som skiten jag hade. Ett vanligt missfall blöder ut relativt fort, lite beroende på hur länge man gått. Mina tidiga missfall var typ som en lite kraftigare mens och det lite senare, runt v12, tog lite längre tid men jag har för mig att allt var klart på 2-3 veckor. Men moderkaksresterna efter senaste förlossningen höll på precis som du beskriver det. Det minskade och man trodde det var över för att sedan komma en störtblödning. Jag tycker ärligt talat inte att du ska ha det så där. Du har ju redan väntat på att bli av med det i över 2 månader :( dessutom ökar infektionsrisken för dig. Håll koll så att du inte får huvudvärk, smärta från livmodern eller feber. Får du det behöver du till akuten.

    Hade jag varit som du så hade jag helt enkelt åkt till gynakuten och väntat tills de tagit emot mig. Sagt att det känns som rester som inte vill komma ut och bett dem undersöka. Försöker de en gång till med cytotec så säg nej, det är psykiskt påfrestande att varje dag påminnas om missfallet. Nu har vi testat cytotec, men bevisligen funkar det inte.


    Tänker nog ringa till dom och be de göra ett VUL igen. Eller i princip kräva. Eftersom blödningarna beter sig så konstigt. Visar det sig då att det är rester kvar så kommer jag vägra ännu en cytotec kur. Har det inte funkat efter två gånger så aldrig att de funkar efter tre.

    Har haft ett missfall innan, väldigt tidigt och då blödde jag mycket med klumpar under en dag ungefär. Sen var det som att jag hade mens som sakta gick över under en två veckors period ungefär. Så det här känns inte riktigt rätt.
  • Anonym4848

    Hur går det för dig?

    Jag svarade ju längre upp i tråden och var ju osäker om allt var klart med tanke på konstig mens efter. Har nu fått bekräftat att det inte var det.. Fick mer cytotec i veckan men det hände ingenting, så på måndag blir det skrapning.. :( haft neg på flera gravtester och positivt på ägglossningstest och mens ändå, kroppen är bra lurig..hoppas allt är över efter skrapning. Så håller du fortfarande på, kräv nytt vul! Måste dock hylla personalen på sjukhuset, sjukt härliga människor som stöttar som tusan. Men så segt detta, fick MA bekräftat 4/2 och håller fortfarande på.. :(

Svar på tråden Missed abortion, det kommer aldrig ut!!