• Anonym (TS)

    Är det PMDS?

    Så här mår jag just nu: ilsken, arg, bitter, hatar alla människor, tycker att ingen förstår mig, ensam i världen, självmordstankar jag snuddar lätt vid (igår tänkte jag att det vore skönt att sticka en kniv i mitt hjärta, men att det skulle göra vansinnigt ont). 

    Jag lämnade min sambos hemstad igår där vi skulle fira påsk tillsammans med hans familj. Vi hade en diskussion som slutade med att jag stod och skrek på alla. Åkte morgonen därpå för jag orkar inte umgås med andra människor just nu. Känns som relationen med svärmor är förstörd efter detta. Vill skriva till henne att hon får dra åt helvete men har lite förstånd kvar att inse att det inte skulle göra saken bättre. 

    Just nu vill jag även vara singel, göra slut med min sambo och köpa eget boende. 

    Jag mår ofta väldigt dåligt två veckor före mensen. Har depressiva tankar, gamla minnen som tar över, självhat och ilska. Får utbrott, är aggressiv och retar mig på allt. 

    När mensen väl börjar brukar jag återgå till mitt vanliga jag. Just nu minns jag inte hur jag är normalt och vad som är normalt för är mitt i mitt dåliga tillstånd och tror att det är detta som är det normala. 

    Har jag PMDS?? Finns det någon som känner igen sig? Har ni fått hjälp?

    Eller borde jag bara skjuta mig i skallen och avsluta detta lidande?

     

  • Svar på tråden Är det PMDS?
  • Mom2be262

    Känner igen mig, mår lika som du men jag fick hjälp hos en gynekolog. Han skrev ut premalex, Lyckopiller

  • Anonym (TS)
    Mom2be262 skrev 2021-04-03 06:43:41 följande:

    Känner igen mig, mår lika som du men jag fick hjälp hos en gynekolog. Han skrev ut premalex, Lyckopiller


    Har det hjälpt? Tar du det under två veckors tid?
  • Mom2be262
    Anonym (TS) skrev 2021-04-03 06:45:50 följande:

    Har det hjälpt? Tar du det under två veckors tid?


    Ja, från ägglossning till mens och så börjar man om igen kommande månad / cykel
  • Anonym (33 år)

    Jag äter Ecitalopram varje dag (inte bara två veckor som man vanligtvis gör) och det förändrade hela mitt liv. Jag är så tacksam för den tabletten.

    Jag var som du innan, men nu är livet roligt igen.

    Sök hjälp och ge dig inte förrän du får den!

    ??

  • Anonym (TS)
    Anonym (33 år) skrev 2021-04-03 08:37:56 följande:

    Jag äter Ecitalopram varje dag (inte bara två veckor som man vanligtvis gör) och det förändrade hela mitt liv. Jag är så tacksam för den tabletten.

    Jag var som du innan, men nu är livet roligt igen.

    Sök hjälp och ge dig inte förrän du får den!

    ??


    Ska göra det!
  • Anonym (CNN)

    Jag förstår hur du mår. Hade inte pmds men väl tung PMS.

    Kan trösta dig med att det lägger sig när man hamnar i klimakteriet. Är 47 år och märkte en dag att mitt humör kändes jämnare än på länge. Inga upp och ner perioder.

    Självklart ska du ta emot hjälp, men jag ville bara komma med lite förtröstan om att det en dag kommer vara över.

  • Anonym (Anna)

    Du är långt ifrån ensam. Du ska inte behöva må såhär! Kontakta en gynekolog eller MVC där du bor. Jag hade PMS som påverkade min familj alldeles för mycket. Hos min MVC diskuterade vi möjligheten till ?lyckopiller? men landade i att börja med P-piller. Försvinner ägglossningen försvinner ofta PMS-en. I samband med att jag skulle börja med dem började jag också motionera dagligen och blev genast bättre så började aldrig med pillerna. Det viktigaste är att du söker hjälp och finner en lösning som passar dig. Det finns hjälp att få! Du ska inte behöva må som du gör!

  • Anonym (TS)
    Anonym (CNN) skrev 2021-04-03 10:07:05 följande:

    Jag förstår hur du mår. Hade inte pmds men väl tung PMS.

    Kan trösta dig med att det lägger sig när man hamnar i klimakteriet. Är 47 år och märkte en dag att mitt humör kändes jämnare än på länge. Inga upp och ner perioder.

    Självklart ska du ta emot hjälp, men jag ville bara komma med lite förtröstan om att det en dag kommer vara över.


    Ja, det känns som en tröst, tack! Är 43 år, så det borde inte många år kvar dit..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-03 11:13:54 följande:

    Du är långt ifrån ensam. Du ska inte behöva må såhär! Kontakta en gynekolog eller MVC där du bor. Jag hade PMS som påverkade min familj alldeles för mycket. Hos min MVC diskuterade vi möjligheten till ?lyckopiller? men landade i att börja med P-piller. Försvinner ägglossningen försvinner ofta PMS-en. I samband med att jag skulle börja med dem började jag också motionera dagligen och blev genast bättre så började aldrig med pillerna. Det viktigaste är att du söker hjälp och finner en lösning som passar dig. Det finns hjälp att få! Du ska inte behöva må som du gör!


    Okej tack, det låter lovande!
  • Anonym (CNN)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-03 11:17:23 följande:

    Ja, det känns som en tröst, tack! Är 43 år, så det borde inte många år kvar dit..


    Åh. Jag trodde att du kanske var yngre.

    Du har inte funderat på om det är förklimakteriet som spökar?

    Det du beskriver stämmer väl in på det också.

    Ta hand om dig!
Svar på tråden Är det PMDS?