• Anonym (TS)

Är det PMDS?

Så här mår jag just nu: ilsken, arg, bitter, hatar alla människor, tycker att ingen förstår mig, ensam i världen, självmordstankar jag snuddar lätt vid (igår tänkte jag att det vore skönt att sticka en kniv i mitt hjärta, men att det skulle göra vansinnigt ont). 

Jag lämnade min sambos hemstad igår där vi skulle fira påsk tillsammans med hans familj. Vi hade en diskussion som slutade med att jag stod och skrek på alla. Åkte morgonen därpå för jag orkar inte umgås med andra människor just nu. Känns som relationen med svärmor är förstörd efter detta. Vill skriva till henne att hon får dra åt helvete men har lite förstånd kvar att inse att det inte skulle göra saken bättre. 

Just nu vill jag även vara singel, göra slut med min sambo och köpa eget boende. 

Jag mår ofta väldigt dåligt två veckor före mensen. Har depressiva tankar, gamla minnen som tar över, självhat och ilska. Får utbrott, är aggressiv och retar mig på allt. 

När mensen väl börjar brukar jag återgå till mitt vanliga jag. Just nu minns jag inte hur jag är normalt och vad som är normalt för är mitt i mitt dåliga tillstånd och tror att det är detta som är det normala. 

Har jag PMDS?? Finns det någon som känner igen sig? Har ni fått hjälp?

Eller borde jag bara skjuta mig i skallen och avsluta detta lidande?

• Svar på tråden Är det PMDS?
  • Anonym (Viveca)

Ja. Boka tid till gynekolog och börja käka antidepp 14 dagar i månaden så blir det bättre.

• Anonym (TS)
    Anonym (CNN) skrev 2021-04-03 23:42:58 följande:

Åh. Jag trodde att du kanske var yngre.

Du har inte funderat på om det är förklimakteriet som spökar?

Det du beskriver stämmer väl in på det också.

Ta hand om dig!

Jo, den tanken har slagit mig, men samtidigt tror jag inte det för jag fick barn för ett år sedan och blev gravid på första försöket. Det är efter det som mitt mående eskalerat åt fel håll.. Men man vet ju aldrig..

Tack! :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Viveca) skrev 2021-04-04 00:32:15 följande:

Ja. Boka tid till gynekolog och börja käka antidepp 14 dagar i månaden så blir det bättre.

Ja, jag har kommit fram att jag behöver få detta undersökt och att jag kanske inte är galen trots allt. :)
  • Anonym (TS)

Nu är mensen över och jag har varit lugn och mig själv i några dagar. Det känns klart i huvudet och visst är det så att jag fortfarande kan bli irriterad över saker, men skillnaden är att jag kan diskutera utan att vilja kasta saker eller vråla utan förstånd.

Helt galet, längtar INTE till nästa ägglossning. Det är verkligen svart på vitt och man får personlighetsförändring.

Har pratat med min sambo och han har förstått allvaret i detta och vi har en plan angående hur vi ska hantera detta. Han känns så hjälpsam, förstående och stöttande, min underbara älskade sambo. Nu återstår bara att kontakta vården, funderar på att ta p-piller för att bryta ägglossningen, men får se vad de föreslår.

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta inlägg, mest skriva av mig...

• Anonym (Anna)

Ring till din VC/gynekolog/MVC nu direkt, det är inget att dra ut på. Jag gick runt med PMS i ett halvår (?bara?) och beklagade mig att ?jag måste söka hjälp?. Sen när jag väl gjorde det blev jag så irriterad på mig själv varför jag väntade ett helt halvår på ett telefonsamtal. Ett helt halvår där man i perioder mådde skit helt utan i onödan. Så, fingrarna ur och ring nu. Lycka till! :)

Anonym (TS) skrev 2021-04-15 17:15:37 följande:

Nu är mensen över och jag har varit lugn och mig själv i några dagar. Det känns klart i huvudet och visst är det så att jag fortfarande kan bli irriterad över saker, men skillnaden är att jag kan diskutera utan att vilja kasta saker eller vråla utan förstånd.

Helt galet, längtar INTE till nästa ägglossning. Det är verkligen svart på vitt och man får personlighetsförändring.

Har pratat med min sambo och han har förstått allvaret i detta och vi har en plan angående hur vi ska hantera detta. Han känns så hjälpsam, förstående och stöttande, min underbara älskade sambo. Nu återstår bara att kontakta vården, funderar på att ta p-piller för att bryta ägglossningen, men får se vad de föreslår.

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta inlägg, mest skriva av mig...

• Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-16 09:17:02 följande:

Ring till din VC/gynekolog/MVC nu direkt, det är inget att dra ut på. Jag gick runt med PMS i ett halvår (?bara?) och beklagade mig att ?jag måste söka hjälp?. Sen när jag väl gjorde det blev jag så irriterad på mig själv varför jag väntade ett helt halvår på ett telefonsamtal. Ett helt halvår där man i perioder mådde skit helt utan i onödan. Så, fingrarna ur och ring nu. Lycka till! :)

Tack, jag behövde höra det där. Har ringt MVC nu och bokat tid nästa vecka. :)
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-16 13:33:35 följande:

Tack, jag behövde höra det där. Har ringt MVC nu och bokat tid nästa vecka. :)

Nyfiken, hur gick det för dig? :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-25 09:58:55 följande:

Nyfiken, hur gick det för dig? :)

Jag fick ingen hjälp på MVC, utan de sa att jag behöver gå till gynekolog för utredning. Kvinnan jag träffade visste inte vad PMDS var ens. "Menar du PMS?". Då sa jag: "nej, PMDS, har du hört talas om det?"..

Dagen jag kände på mig (för några dagar sedan) att nu är "monstret" här igen tog jag ägglossningstest och mycket väl fick jag positivt utslag på testet. Så det är ju hormonellt.. Dock är det mycket bättre denna månad, delvis tror jag för jag börjat gå till psykolog privat. Haft underliggande stress i många år pga en dålig familjerelation. Psykologen jag träffat är helt fantastisk och min stress har minskat bara efter ett par samtal och jag tror att mitt PMDS blir mildare då. Så det är ju positivt. Jag mår inte lika kasst just nu och vill inte slänga saker runtom mig.

Ska avvakta och se, förvärras det igen, så kontaktar jag gynekolog.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-25 11:28:49 följande:

Jag fick ingen hjälp på MVC, utan de sa att jag behöver gå till gynekolog för utredning. Kvinnan jag träffade visste inte vad PMDS var ens. "Menar du PMS?". Då sa jag: "nej, PMDS, har du hört talas om det?"..

Dagen jag kände på mig (för några dagar sedan) att nu är "monstret" här igen tog jag ägglossningstest och mycket väl fick jag positivt utslag på testet. Så det är ju hormonellt.. Dock är det mycket bättre denna månad, delvis tror jag för jag börjat gå till psykolog privat. Haft underliggande stress i många år pga en dålig familjerelation. Psykologen jag träffat är helt fantastisk och min stress har minskat bara efter ett par samtal och jag tror att mitt PMDS blir mildare då. Så det är ju positivt. Jag mår inte lika kasst just nu och vill inte slänga saker runtom mig.

Ska avvakta och se, förvärras det igen, så kontaktar jag gynekolog.

Vad tråkigt att höra TS :( jag antar att jag måste haft en himla tur som fick så bra hjälp på min MVC, men bra att du känner att det funkar bra med psykologen. Råder dig dock att stå på dig och kontakta gynekolog om du känner att det blir ohållbart för dig, för som sagt - Du ska inte behöva må såhär. En stärkande kram :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-27 23:17:54 följande:

Vad tråkigt att höra TS :( jag antar att jag måste haft en himla tur som fick så bra hjälp på min MVC, men bra att du känner att det funkar bra med psykologen. Råder dig dock att stå på dig och kontakta gynekolog om du känner att det blir ohållbart för dig, för som sagt - Du ska inte behöva må såhär. En stärkande kram :)

Tack snälla och kram tillbaka <3
  • Anonym (CNN)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-04 11:38:41 följande:

Jo, den tanken har slagit mig, men samtidigt tror jag inte det för jag fick barn för ett år sedan och blev gravid på första försöket. Det är efter det som mitt mående eskalerat åt fel håll.. Men man vet ju aldrig..

Tack! :)

Hej igen!

Jag tror i alla fall att det förklimakteriet faktiskt.

Jag själv fick mitt andra barn vid 41 och fick besvär ett par år efter. Även om du blev gravid ?sent? så kan det komma som ett brev på posten.

Be dem ta ett blodprov hos gyn för att se nivåerna av FSH. Då får du svaret svarta vitt.

Men mest hoppas jag att det löser sig för dig! Jag själv mår bättre nu i klimakteriet än under min fertila ålder med alla hormoner.
  • Anonym (TS)
    Anonym (CNN) skrev 2021-05-01 12:54:18 följande:

Hej igen!

Jag själv fick mitt andra barn vid 41 och fick besvär ett par år efter. Även om du blev gravid ?sent? så kan det komma som ett brev på posten.

Be dem ta ett blodprov hos gyn för att se nivåerna av FSH. Då får du svaret svarta vitt.

Men mest hoppas jag att det löser sig för dig! Jag själv mår bättre nu i klimakteriet än under min fertila ålder med alla hormoner.

Tack, det ska jag göra!

Skönt att höra att du mår bättre nu.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (CNN) skrev 2021-05-01 12:54:18 följande:
    Hej igen!

Eftersom ts fortfarande har (regelbunden?) ägglossning och mens kommer fsh inte visa nånting användbart. Att det kan vara frågan om förklimakteriet håller jag däremot med om, bara att fsh-test inte kommer att ge några svar
  • Anonym (CNN)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-01 17:52:15 följande:

Tack, det ska jag göra!

Sköt om dig!
  • Anonym (CNN)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-01 17:52:15 följande:

Tack, det ska jag göra!

Sköt om dig!
Svar på tråden Är det PMDS?