• Villdetblirbra

    Bör jag lämna?

    Mannen jag älskar, och som även älskar mig är i ett förhållande.

    Han har en partner som bor långt bort och som han träffar sällan pga jobb. Ingen av dem vill flytta till den andre. Han ser inte att förhållandet med henne är bra, men han älskar henne fortfarande, trots sina känslor för mig.

    Vi trivs och passar med varandra på de flesta plan. Vi delar både ett djup, total öppenhet och skratt. Praktiskt sett, kan skulle allt kunna fungera mellan oss, vilket det inte kan mellan dem. Han vill leva med mig. Men han vill samtidigt inte skada den andra med att göra slut. (Han säger om sig själv att han är konflikträdd.) Och som sagt: han älskar henne fortfarande.

    Jag har försökt lämna honom, eftersom jag både tycker att det är fel att gå emellan i ett förhållande, och eftersom det är tortyr de dagar de ses. Men vi kommer hela tiden tillbaks till varandra.

    Jag vet också att om jag inte lyckas lämna honom känslomässigt, kan jag inte träffa någon annan. Jag vill leva i ett gott förhållande?som det jag föreställer mig att han och jag skulle kunna ha.

    Jag vill det ska bli rätt.

  • Svar på tråden Bör jag lämna?
  • Anonym (Kgkf)
    Villdetblirbra skrev 2021-04-04 08:23:55 följande:

    Tack alla som svarat, speciellt "din enda chans"! Såna här saker är komplicerade. Det är fruktansvärt sorgligt och slitsamt att vara med om, samtidigt som det där lilla hoppet finns.

    Jag inser att det klokaste jag kan göra är att repa mod, ställa ultimatum, samla kraft och stå fast.

    Vad gäller att tala om för den andra, anser jag vara hans ansvarar.


    Du har väl lika mycket ansvar du som medvetet ligger med en upptagen kille?!

    Om du vore tjejen, hade inte du velat veta det?
  • Anonym (Kgkf)

    Eller bryr du dig bara om honom, han som är såååå snäll som bedrar både dig och henne...

  • En manlig man

    Du ska dumpa honom eller ställa ett ulimatum eftersom du mår dåligt av situationen. Om du inte brytt dig så skulle det ju bara vara att fortsätta och se vart det leder till.

    Lägg dig inte i deras förhållande, det har du inte med att göra. Du har heller ingen skuld eller skyldighet mot den andra kvinnan, de är ju absurt att tycka det. 100% av ansvaret ligger på mannen.

  • Anonym (jaha)
    Villdetblirbra skrev 2021-04-04 08:23:55 följande:

    Tack alla som svarat, speciellt "din enda chans"! Såna här saker är komplicerade. Det är fruktansvärt sorgligt och slitsamt att vara med om, samtidigt som det där lilla hoppet finns.

    Jag inser att det klokaste jag kan göra är att repa mod, ställa ultimatum, samla kraft och stå fast.

    Vad gäller att tala om för den andra, anser jag vara hans ansvarar.


    Så länge du anser att vad du medvetet väljer att delta i är "andras ansvar" så lär du ju fortsätta försätta dig i såna situationer med den sortens svin till män eftersom du själv då inte är mycket bättre. Att du medvetet VALT att delta i en grisig otrohetsrelation är ju inte hans ansvar, det är ditt ansvar.

    Tex skriver du "ställa ultimatum", det visar att du inte tagit åt dig ett dugg av vad som sagts i tråden. Vad hjälper det att ställa ultimatum när snubben du är så kär i är en skithög som inte drar sig för att bedra sin partner (och barn?) för att få sig ett knull? Du fattar väl att han kommer göra likadant mot dig när han tröttnat på dig? 

    Frågan är snarare varför i hela friden du vill ha en sån patetiskt ursäkt till man? Vill du verkligen sitta i hans frus sits om några år?

    Ska du samla kraft så är det väl bättre att du samlar kraft till att låta bli såna skithögar öht och sikta in dig på någon som INTE knullar runt bakom ryggen på sin partner.
  • Anonym (jaha)
    En manlig man skrev 2021-04-05 13:47:15 följande:

    Du ska dumpa honom eller ställa ett ulimatum eftersom du mår dåligt av situationen. Om du inte brytt dig så skulle det ju bara vara att fortsätta och se vart det leder till.

    Lägg dig inte i deras förhållande, det har du inte med att göra. Du har heller ingen skuld eller skyldighet mot den andra kvinnan, de är ju absurt att tycka det. 100% av ansvaret ligger på mannen.


    Det är det väl inte, han ansvarar till 100% för sin otrohet ja, men TS ansvarar till 100% för sitt DELTAGANDE i hans otrohet. Det är trotts allt henne han är otrogen med.

    Ingen har sagt att det är hon som är otrogen, det som sägs är att hon DELTAR i hans otrohet. Det är inte han som tvingat henne att delta i hans svineri, det valde hon alldeles själv. Och sina egna val ansvarar TS för alldeles själv.
  • Villdetblirbra
    En manlig man skrev 2021-04-05 13:47:15 följande:

    Du ska dumpa honom eller ställa ett ulimatum eftersom du mår dåligt av situationen. Om du inte brytt dig så skulle det ju bara vara att fortsätta och se vart det leder till.

    Lägg dig inte i deras förhållande, det har du inte med att göra. Du har heller ingen skuld eller skyldighet mot den andra kvinnan, de är ju absurt att tycka det. 100% av ansvaret ligger på mannen.


    Hej manlige mannen!

    Tack för ditt inlägg. Jag ska, ställa ett ultimatum. Det ska bli bra.
  • Anonym (Beenthere)
    Villdetblirbra skrev 2021-04-06 21:07:41 följande:
    Hej manlige mannen!
    Tack för ditt inlägg. Jag ska, ställa ett ultimatum. Det ska bli bra.
    Jag var i din situation. Jag ställde ultimatum. Han blev ledsen men bad mig vänta, han var inte redo. Jag bröt med honom. Ett halvår senare skilde han sig. Nu han han en ny kvinna. 
    Jag ångrar mig som f-n att jag inte väntade.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Beenthere) skrev 2021-04-06 21:25:44 följande:
    Jag var i din situation. Jag ställde ultimatum. Han blev ledsen men bad mig vänta, han var inte redo. Jag bröt med honom. Ett halvår senare skilde han sig. Nu han han en ny kvinna. 
    Jag ångrar mig som f-n att jag inte väntade.
    Inte säkert det hade blivit ni ändå. Att du bröt kanske var det som sedan gjorde att han tog tag i saken och faktiskt skilde sig. Hade du fortsatt vänta, hade han inte behövt göra något. Du var hans hävstång ut. 
  • Anonym (eee)
    Villdetblirbra skrev 2021-04-04 08:23:55 följande:

    Tack alla som svarat, speciellt "din enda chans"! Såna här saker är komplicerade. 


    Hur är det komplicerat? Jag tycker det är väldigt enkelt: Man dumpar, talar om att det inte fungerar att han har två förhållanden.

    Möjligen att du säger att han kan höra av sig när han gjort slut med den andra, och se om ni fortfarande har känslor kvar, och då börja om med ett riktigt förhållande. Men inte lova att du kommer finnas där eller liknande. Han måste stå på egna ben när han tar sina beslut. 
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (eee) skrev 2021-04-06 21:28:50 följande:
    Inte säkert det hade blivit ni ändå. Att du bröt kanske var det som sedan gjorde att han tog tag i saken och faktiskt skilde sig. Hade du fortsatt vänta, hade han inte behövt göra något. Du var hans hävstång ut. 
    Men det får jag aldrig veta.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Beenthere) skrev 2021-04-06 21:40:51 följande:
    Men det får jag aldrig veta.
    Nä du får ju aldrig det, därför hade det varit bättre om du bett honom skilja sig INNAN du inledde något med honom så hade du fått svaret på den frågan med en gång.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (eee) skrev 2021-04-06 21:28:50 följande:
    Inte säkert det hade blivit ni ändå. Att du bröt kanske var det som sedan gjorde att han tog tag i saken och faktiskt skilde sig. Hade du fortsatt vänta, hade han inte behövt göra något. Du var hans hävstång ut. 
    För att inte tala om att han förmodligen hade gjort likadant mot henne senare och använt någon ny tjej som en "hävstång" ur sitt nya förhållande Drömmer

    Människor som sviker och ljuger när de är missnöjda med sitt förhållande istället för att reda ut det med sin partner eller skilja sig går aldrig att lita på. Och börjar man ett förhållande på det sättet med en sån människa kommer man alltid få leva med vetskapen om att han kanske gör likadant mot mig med. Det är naivt att tro att en människa som utan problem kan svika och ljuga för andra kommer vara ärlig mot mig.
  • Villdetblirbra
    Anonym (Beenthere) skrev 2021-04-06 21:25:44 följande:

    Jag var i din situation. Jag ställde ultimatum. Han blev ledsen men bad mig vänta, han var inte redo. Jag bröt med honom. Ett halvår senare skilde han sig. Nu han han en ny kvinna. 

    Jag ångrar mig som f-n att jag inte väntade.


    Sorgligt är det. Önskade så (för egen del) det bara hade fått blivit rätt från början... Förstår att du ångrar dig! Det är lätt för folk som inte är mitt uppi något sånt här att säga hur man bör göra. Det är också lätt att själv se hur man BÖR agera. Men från den här positionen ? i praktiken ? blir det inte lika självklart... Det är också skrämmande, för med mitt intellekt förstår jag mycket väl att jag gör fel mot kvinnan som litade på honom. Det är så paradoxalt. Det är så fel. Och samtidigt, mitt uppi allt ÄLSKAR jag honom och kommer hela tiden tillbaka till honom.
  • Anonym (AM)

    Hans anledningar till att inte lämna henne låter mest som dåliga ursäkter. Om de inte ens bor ihop borde det inte vara så komplicerat. Nej, jag håller med andra i tråden om att han inte är något att ha.

  • Anonym (Beenthere)
    Villdetblirbra skrev 2021-04-08 02:59:19 följande:
    Sorgligt är det. Önskade så (för egen del) det bara hade fått blivit rätt från början... Förstår att du ångrar dig! Det är lätt för folk som inte är mitt uppi något sånt här att säga hur man bör göra. Det är också lätt att själv se hur man BÖR agera. Men från den här positionen i praktiken blir det inte lika självklart... Det är också skrämmande, för med mitt intellekt förstår jag mycket väl att jag gör fel mot kvinnan som litade på honom. Det är så paradoxalt. Det är så fel. Och samtidigt, mitt uppi allt ÄLSKAR jag honom och kommer hela tiden tillbaka till honom.
    Det är lätt att vara moralisk och tvärsäker när man står utanför. Men när man träffat sin själsfrände och är förälskad, kanske för första gången på riktigt. då ser man det på ett annat sätt. Och det finns ju de som blivit ihop, där han har lämnat efter en tid.

    Jag önskar dig allt gott. Följ ditt hjärta, inte FL, och bränn inga broar. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Beenthere) skrev 2021-04-08 16:57:23 följande:
    Det är lätt att vara moralisk och tvärsäker när man står utanför. Men när man träffat sin själsfrände och är förälskad, kanske för första gången på riktigt. då ser man det på ett annat sätt. Och det finns ju de som blivit ihop, där han har lämnat efter en tid.

    Jag önskar dig allt gott. Följ ditt hjärta, inte FL, och bränn inga broar. 
    Ja det är ju vad ni gärna vill inbilla er, att just era känslor är så mycket starkare och sannare än någon annans och om andra hade känt de ni känner så hade de oxå agerat precis som ni. Men sanningen är att ni bara är SVAGA, andra har känt precis som ni gör men lyckats hantera det bättre än vad ni gjort.

    Och ju förr ni inser det oc börjar jobba med er själva desto snabbare kommer ni komma ur era sjuka förhålanden.
  • Anonym (jaha)
    Villdetblirbra skrev 2021-04-08 02:59:19 följande:
    Sorgligt är det. Önskade så (för egen del) det bara hade fått blivit rätt från början... Förstår att du ångrar dig! Det är lätt för folk som inte är mitt uppi något sånt här att säga hur man bör göra. Det är också lätt att själv se hur man BÖR agera. Men från den här positionen ? i praktiken ? blir det inte lika självklart... Det är också skrämmande, för med mitt intellekt förstår jag mycket väl att jag gör fel mot kvinnan som litade på honom. Det är så paradoxalt. Det är så fel. Och samtidigt, mitt uppi allt ÄLSKAR jag honom och kommer hela tiden tillbaka till honom.
    Tja, du kan ju trösta dig med att det är betydligt sorgligare för hans fru och barn. Det är DEM det är synd om, inte dig, du valde din situation alldeles själv, det gjorde inte dem.
Svar på tråden Bör jag lämna?