• NatMar005

BIM MAJ, första barnet

Hej på er!

Lägger till mig själv i listan med hopp om.. Ja, bebis till slut helt enkelt. Fick mitt 7:e mf igår nämligen.

Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

Lisen91, bim 8/5, 29 år (10:e försöket)

DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

• NatMar005
    Anonym (Nellie) skrev 2021-04-19 15:29:34 följande:

Hej! 

Förlåt om det är en känslig fråga... men ni som försökt i ett år eller mer, har ni sökt hjälp? Vad har ni fått för respons och vad har de sagt att orsaken till svårigheterna är? När bör man söka hjälp för ofrivillig barnlöshet? 

Vi sökte redan efter 6 mån men det var för att jag redan hade 3mf sen innan min partner och 3st med honom. Det erbjöds väl oss egentligen i samband med mitt utomkveds nu i januari. Hjälpen som gavs då var en missfallsutredning som vi nu är mitt i. Första steget var utökade blodprover för att se om det fanns någon medicinsk orsak. 2 mån senare väntar vi fortfarande på provsvaren.. Nu har jag fått ett mf till och då sa vår läkare på gyn att hon redan nu skulle skicka remiss till IVF på Calanderska. Hur en sådan går till eller om vi får slutföra vår missfallsutredning parallellt vet jag inte. Så än har vi inte fått några svar alls..
  • NatMar005
    rungirl skrev 2021-04-19 20:26:26 följande:

Beklagar verkligen <3 Håller tummarna för dig och alla andra att det går vägen denna månad. Du har inte varit i kontakt med någon i vården om detta? Vissa får ju äta blodförtunnande när de får många missfall. För att det blir någon typ av liten blodpropp så fostret inte klarar sig.

Själv fick jag nyss en ul-bild skickad till mig. ?I oktober blir vi 3!? Skitkul när man själv sitter med mensångest. #intebitter#

Tack. <3

Jo, efter vårt utomkveds i januari (mitt 5:e mf och vårt 2:a tillsammans) blev vi erbjudna missfallsutredning och tätare kontroller på gyn vid spontangraviditet tom v12 men så långt hinner jag aldrig. Står under utredning nu, väntar på provsvaren samt remiss till calanderska för ivf. Upplever dåligt stöd för mina så tidiga mf (de flesta i v5 eller v6). Får mest bara "det blir så ibland för en del kvinnor)..

Till saken hör med att jag börjat få gulkroppscysta som plötsligt brister och leder till akutoperationer. De säger att det händer ett fåtal någon gång i livet men att jag inte ska lida förhöjd risk. Jag har haft 3st på 6 mån. Men allt är normaaaaaaalt säger dem. Det är minsann inget fel på mig inte.

Min svägerska är gravid och även min bestie. Antal gravida eller nyflrlösta kollegor och bekanta orkar jag inte ens räkna... #ärlikabittersomdu
  • NatMar005

Tack så hemskt mycket. Jag vågar inte hoppas på någonting och inte min sambo heller. Vi gråter i slutet av månaden oavsett var stickan visar.. :( det är hemskt alltihopa men vi kommer såklart inte ge upp. Känns bara skit att vi antagligen inte kommer kunna glädja oss åt en graviditet även om den skulle gå vägen. Kommer nog oroa oss hela vägen isf.

Precis, just exakt så känns det!! Håller tummarna för oss bägge. <3

• NatMar005

Tack så hemskt mycket. Jag vågar inte hoppas på någonting och inte min sambo heller. Vi gråter i slutet av månaden oavsett var stickan visar.. :( det är hemskt alltihopa men vi kommer såklart inte ge upp. Känns bara skit att vi antagligen inte kommer kunna glädja oss åt en graviditet även om den skulle gå vägen. Kommer nog oroa oss hela vägen isf.

• NatMar005
    RH93 skrev 2021-04-20 10:40:55 följande:

Beklagar att du behövt gå igenom det så många gånger. Håller alla tummar för att det går vägen denna gång <3

Vad gullig du är. Tack! Och jag hoppas på det samma för dig. <3
  • NatMar005
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-20 08:24:01 följande:

Det låter som ett jäkla skit. <3 Hoppas verkligen att det går vägen snart och att du får bra hjälp från vården. Det är inte okej att bli bortviftad sådär. :( 

Det där med graviditetsnyheter är så himla kämpigt. Jag har haft barnlängtan och åldersnoja så himla länge, så även om jag inte kan relatera till att ha försökt länge och få andras glada nyheter i ansiktet sådär, så får jag ändå ett knip i hjärtat varje gång någon berättar om sin graviditet. Det känns lite som att alla hoppar på tåget jag vill åka med, men jag får stå kvar på perrongen. Förhoppningsvis får vi alla åka med riktigt snart <3 

Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-20 08:27:50 följande:

En fråga till er: äter ni folsyra? Jag läste att man helst ska börja göra det innan man försöker bli gravid. Jag äter en del mat som innehåller folsyra, men gissningsvis inga 400µg. 

Jag började nu under min senaste graviditet, har inte gjort det innan. Tror inte det är något som hjälper en att bli gravid utan snarare något som minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
  • NatMar005
    Amandannn skrev 2021-04-20 16:35:25 följande:

Hoppas verkligen att det blir en bebis till slut för er. Jag kan inte ens föreställa mig hur tungt det måste vara. Kämpa på. <3

Tack kära du, vad du är söt. Det är fruktansvärt helt ärligt, svårt att beskriva känslorna. Håller tummarna för dig också. <3
  • NatMar005
    Ericky skrev 2021-04-20 22:14:49 följande:

Även progesteronbrist ökar chansen för missfall, så en del får utskrivet bioidentiskt progesteron att stryka på fram tills livmoderkakan utvecklats. Du vet säkert redan allt detta, men ville iaf skriva <3

Tack och kram tillbaka! <3

Det är svinkämpigt. Vi har väl på sätt och vis blivit lite avtrubbade på vissa håll och känsligare på andra antar jag..

Fy, det låter helt horribelt men jag är inte förvånad. Sad enough. De säger att allt ser bra ut vad gäller pco/PCOS, endometrios, polyper, myom etc. De tittade efter under operationerna och jag har gjort fler vul än vad jag kan räkna till. Hur hittade de din polyp?

Vet du, jag har läst om progesteronkräm men inte fördjupat mig i det. Om jag har brist borde de väl ha sett det på mina prover tänker jag? Annars känns det ju som en möjlig orsak med tanke på mina tidiga missfall. Har lagt till det i mina anteckningar inför telefonsamtalet med min läkare på torsdag. Tack!!
  • NatMar005
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(

Fattar att du känner så verkligen. Själv rann min mammas 4 barn ur henne och friska blev dem med trots åratal av aktivt missbruk för henne. Syrran har endometrios och har ändå kunnat "beställa" barn. Och här sitter jag med snart 2,5 års aktiva försök och 7mf.. Det är så jag vill skrika.

Är själv på samma humör som du idag då remissen till ivf vi blev lovade nu bara är ett "eventuellt" och att missfallsutredningen är pausad pga Covid. Alltså jag fattar det men inombords går jag sönder känner jag... :(
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet