• StoraMy

BIM MAJ, första barnet

Jag har längtat efter att få lägga till mig i den här tråden då jag och min sambo äntligen ska börja försöka efter aprilmensen! Men min mens lyser med sin frånvaro. Att jag skulle ha blivit gravid var inte troligt, då jag har varit supersjuk i covid-19 i 3 veckor och någon sexlust inte funnits. Tog ett graviditetstest bara för att som visade negativt. Någon som vet om sjukdom kan påverka ägglossning eller mens? Har väldigt regelbunden mens i vanliga fall på 26-27 dagar. Är inne på cykeldag 32 nu. Så typiskt när man faktiskt längtar efter mensen, det lär väl aldrig hända igen! Haha.

• StoraMy

Gud vad jag känner igen det där med boendet. Vi bor i innerstan i sthlm, i en 3 rok. Så det räcker ju egentligen. Har också tänkt att man köper hus sen när man har barn så man slipper vara det där barnlösa paret på gatan bland alla barnfamiljer. Men efter det här coronaåret börjar jag känna att ett hus skulle inte bara vara för barns skull. Det skulle vara för min skull också. Yta och gräsmatta, få påta i trädgården på sommar. Men vi avvaktar. Skulle kanske inte välja samma hus med barn som utan. Eller område.

• StoraMy
    Link92 skrev 2021-04-30 09:03:37 följande:

Ja usch jag kanske låter för peppig? Menar inte att låta skrytig eller göra någon upprörd, men är så sjukt glad (även om jag vet att det kan sluta illa också) och såhär tidigt har man ju inte så många andra att berätta för :)

Tack! <3

GRATTIS! Du SKA vara peppig, vilken fantastisk dag för er!
  • StoraMy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-30 09:01:38 följande:

Det här med ekonomi, funderar ni mycket över sånt? Vi är ju precis i startgroparna, så jag har inte tänkt så mycket på det här, men jag satt nu och testade hur mycket pengar jag skulle få om jag var hemma. Jag och min sambo har för avsikt att dela lika och totalt vara hemma kanske 1,5 år, men det är en riktig smäll för ekonomin. :( 

Vi kollade på FKs snurra för föräldraledighet och fick en chock! Så vi satte genast upp ett "barnkonto" dit vi sparar varje månad. Har vi lyckan att få barn så vill vi kunna ta ut och använda pengarna varje månad, för att undvika att leva som kyrkråttor, haha! Vi har helt gemensam ekonomi. Började då också googla på barnsaker och såg hur dyrt allting är! Men det är kul att spara när vi har ett mål!
  • StoraMy

Igår fick vi tre graviditetsbesked av familj och nära. TRE på samma dag! Men folk gillar ju att spara på sådana här nyheter till högtider verkar det som. Var så nedstämd på kvällen och min sambo kunde inte riktigt förstå. Han tror att det ska gå snabbt att bli gravida, så vi har inte ens börjat ännu. Skulle ha börjat den här månaden, men min mens bestämde sig för att inte dyka upp (inte gravid). Får hoppas att någon av månadens ligg råkade infalla med ägglossning. Men känner mig sur på min sambo som har velat vänta, ja på vad?! Behövde ventilera lite... ibland är det skönt att höra att man inte är ensam om att bli glad för andras skull men ändå ledsen för sin egen skull.

• StoraMy
    Gulgja skrev 2021-05-04 10:04:17 följande:

Hur lång lutealfas har ni?

12 dagar enligt NC. Är du orolig över din lutealfas? Vad jag har förstått är ca 10-16 dagar inom ett "normalspann". Men någon får gärna rätta mig om jag har fel!
  • StoraMy
    Vickan31 skrev 2021-05-06 10:23:26 följande:

Jag fick som sagt mens igår (elfte misslyckade försöket, men har försökt i mer än ett år bara att mens och ÄL försvann ett tag förra året) och samma dag får min sambos brorsa och hans fru sitt andra barn. Det är alltid den timingen: när jag fick veta att de väntade barn fick jag också mens samma dag. Jätteroligt för dem såklart, men den här brorsan är 50 och även om jag vet att män inte har samma tidspress som kvinnor så känns det så ironiskt att en 50-åring är mer fertil än mig och min sambo  Hans fru är i 40-årsåldern så det är ändå hoppfullt på ett sätt såklart att veta att hon kunde få barn igen lite senare i livet, men det spär också på känslan av att "alla" får barn utom vi. Förlåt för deppigt inlägg.

Min nästa BIM blir i början av juni, men jag hänger gärna kvar här för att heja på er andra. Hoppas på många plus här denna månad, för även om man ibland kan känna sig lite missunnsam eller avundsjuk ibland på folk i ens närhet som kastar gravid- och barnnyheter i ens ansikte var och varannan dag så vill jag ändå trycka på att det är en helt annan sak med er! Att vi här inne blir genuint glada för varandra när det kommer fina plus och goda nyheter i den här gruppen 

Känner med dig. Jag skulle önska att folk även i vanliga livet var lite mer öppna med barnverkstan. Allt ska vara så hemligt hela tiden. En av mina kompisar som är gravid nu var hemlig i början, men man kunde ju läsa mellan raderna att de försökte. Och ju längre tid det tog för dem att bli gravida desto mer öppnade hon upp, och jag blev så himla glad för deras skull nu när de är gravida! Jag känner mig mer ledsen och missunnsam när graviditetsbeskedet kommer out of the blue. Det är väl därför det här forumet behövs, här får man vara öppen med känslor och diskutera! Sånt som man av någon typ av norm ska hålla hemligt för alla man känner irl.
  • StoraMy
    Vickan31 skrev 2021-05-06 14:16:38 följande:

Ja det önskar jag också, det hade nog gjort att det släppt lite på pressen att man tror att alla andra blir med barn på en gång och att många kanske ger den bilden att det bara händer så lätt. Då känner man ju sig lite "onormal" när tiden går och man inte blir gravid, och att man tror att det vanligaste är att det går på en gång medan många i själva verket måste kämpa och vänta och längta ganska länge. Vad fint att din kompis vågade och orkade öppna upp! Det är såklart inte är någon lätt sak att prata om. Visst var det förresten du som skrev om tre graviditetsbesked på samma dag? Herregud vad tufft!

Ja, man tror ju verkligen att alla får till det direkt när det kommer ett peppigt sms från ingenstans och man vet inte ens om att de vill ha barn. Exakt, tre besked förra helgen. Det var jobbigt, men nu har jag brutit ihop och kommit tillbaka! Det resulterade i ett bra samtal med min sambo där han kanske inte riktigt hade fattat hur gärna jag ville börja barnverkstan redan förra året. Men jag ville inte pressa honom in i det, ville att han skulle komma själv med längtan. Vilket han gjorde för ca tre månader sen. Men han har inte längtat i snart 1 år så han förstod inte hur jobbigt alla dessa gravidbesked är att ta emot.
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet