Ericky skrev 2021-05-03 08:33:25 följande:
En fråga till er som tempar. Jag skulle vilja tempa nu fram till dess att vi börjar en utredning för att se om jag verkligen har ägglossning varje månad, då jag tror att jag inte har det öht många månader. Den teorin bekräftades också lite då jag tog progesterontest 7 dagar efter förmodad ÄL och fick 4 i resultat och man ska ligga över 50 gärna. Vill ha lite data att visa på eventuell utredning sedan. Kommer inte tempa efter bekräftad ÄL då jag helst skulle slippa alla test då de ofta stressar, men känner att det skulle vara bra att veta inför eventuell start med utredning och Letrozol som varit på tal tidigare i mitt fall.
Min frågor till er är,
1. Vad har ni för termometer?
2. Hur lång tid tar det innan svaret visas?
3. Tempar ni en eller flera gånger varje morgon? Läste om någon som tog 3 mätningar varje morgon bara för att försäkra sig om att hon fått samma resultat på minst 2 mätningar.
Tack <3
Jag har också använt NCs termometer, tar ca 20-30 sekunder och den lagrar senaste temperaturen om man vill somna om och läsa av och notera den senare. Jag rekommenderar att ta temperaturen en gång direkt när du vaknar, utan att kliva upp ur sängen eller någonting. Jag har ett larm samma tid varje dag (kl 6 i mitt fall) för det har gett mig jämnast kurva.
Jag tycker också att man kan börja mäta temperaturen hela cyklerna till en början, så man ser hur temperaturen går genom cykeln, sedan kan man som du säger sluta tempa efter bekräftad ÄL. Men jag skulle säga att det ändå tar ett par cykler innan man lär sig hur en "bekräftad ÄL" ser ut.
Lycka till :)