• eddiie87

    Kräks ca varannan vecka

    *lång text*

    Hej! Ny här och tänkte kolla om någon mera haft/har detta problem där ute. Har en pojke på 2,5år, sedan I augusti förra året har han kräkts på morgonen ca 7-8 gånger nu ( senast idag ) han är annars frisk och leker å är överallt och ingenstans. Äter bra, sover bra.

    Det börjar är alltid på morgonen efter han vaknar, oftast gråter han man tar upp honom och han är jättetrött och det kan gå allt från 30-60min sedan kräks han som vatten/slem 1-2ggr sen är han hängig i några timmar sen äter han oftast igen som vanligt eller ev yoghurt sen kvällsmat.

    Förstår inte vad detta kan vara ?? Idag har han varit extra hängig efter men ingen feber, ätit banan och 2 glas vatten, lite yoghurt, isglass samt vätske ersättning å Inget har kommit upp.

    Lekt lite nu på EM med sina bilar osv, skrattar å pratar men något slö.

    Han är hos mig (pappa) onsdag-måndag sen hos mamma då vi ej lever ihop mera. Enligt hans mamma har det aldrig hänt hos henne.. utan det är bara här ? Enligt VC handlar det om förstoppning, att han kräks av det men varför kommer de sig att han alltid blir det här??

    Vi äter på regelbundna tider, hemma lagad mat dock laktosfri då min nuvarande sambo är laktosintolerant det är det enda som är skillnad vad jag vet.

    Börjar fundera på om han är olycklig här ? Hur ont det än gör att säga. Vi hade varannan helg först från han var ca 1,5år men har nu utökat med 1 dag då och då så att det nu är ons-måndag sen blir det tisdag-måndag och tillslut måndag-måndag, men kan detta ha något med dessa kräkningar att göra?? Är han olycklig, orolig? Blir tokig eller är det bara tillfälligheter?

    // Orolig

  • Svar på tråden Kräks ca varannan vecka
  • eddiie87
    Långbenopluto skrev 2021-04-03 17:50:14 följande:

    Kräv en utredning på barnkliniken!


    Ska kontakta dom i veckan för att se vad dom säger.. men tänkte kolla här om någon varit med om något liknande.
  • Aamon

    Var så med min syster när hon var liten. Kom oftare och oftare. Visade sig vara celiaki efter några år.

  • Drottningen1970

    Om det bara händer hos dig och inte hos mamma tänker jag att det är en tydlig indikation på att det påverkar barnet mentalt att vara ifrån sin mamma så pass långa perioder när han fortfarande är så liten. Mental stress sätter sig ofta i magen både på barn och vuxna.

  • AMCG

    Om jag eller mina barn får för lågt blodsocker så börjar vi skaka och kräks (vattenliknande). Det sker oftast på morgonen om vi ätit för lite på kvällen. Vi måste vila och sedan äta något litet och långsamt för att det ska gå över.

    Kan det vara att han får för lite mat i sig på kvällen? Bruka han ha ett nattamål hos mamman som ni inte har?

  • eddiie87
    Drottningen1970 skrev 2021-04-03 21:06:14 följande:

    Om det bara händer hos dig och inte hos mamma tänker jag att det är en tydlig indikation på att det påverkar barnet mentalt att vara ifrån sin mamma så pass långa perioder när han fortfarande är så liten. Mental stress sätter sig ofta i magen både på barn och vuxna.


    Ja detta är något jag befarat :/ Vi var på barncentrum x antal gånger då vi inte kommer överens.. dom rekommendera inte varannan vecka på barn under 3, så vi skulle öka successivt vilket vi gjort nu med 1 dag var 3e månad tills han fyller 3 när det blir varannan vecka. Men vi kanske går för fort fram då, han kanske mår dåligt av det. Sen när jag frågar mamman om det hänt hos henne så vet ja inte hur mkt sanning hon säger utan vill framstå som bättre dager, ja vet inte.
  • eddiie87
    AMCG skrev 2021-04-03 21:52:36 följande:

    Om jag eller mina barn får för lågt blodsocker så börjar vi skaka och kräks (vattenliknande). Det sker oftast på morgonen om vi ätit för lite på kvällen. Vi måste vila och sedan äta något litet och långsamt för att det ska gå över.

    Kan det vara att han får för lite mat i sig på kvällen? Bruka han ha ett nattamål hos mamman som ni inte har?


    Vi diskuterade även detta igår, tankarna far ju fram och tillbaka.

    Han brukar vakna vid 6-7 sen säger han till starx innan 8 att han vill ha frukost så den blir alltid vid 8.(8 äter dom alltid frukost även hos dagmamman) Risgrynsgröt å en mugg vatten, lunch 11:30 sen sover han, äter mellis 14:30 sen kvällsmat 18, sover alltid 20.

    Kräkningarna kommer alltid mot helgen, då har han varit här ons/tors/fre utan det å vi kör alltid samma rutiner vardag som helg..
  • AMCG
    eddiie87 skrev 2021-04-03 22:06:36 följande:

    Vi diskuterade även detta igår, tankarna far ju fram och tillbaka.

    Han brukar vakna vid 6-7 sen säger han till starx innan 8 att han vill ha frukost så den blir alltid vid 8.(8 äter dom alltid frukost även hos dagmamman) Risgrynsgröt å en mugg vatten, lunch 11:30 sen sover han, äter mellis 14:30 sen kvällsmat 18, sover alltid 20.

    Kräkningarna kommer alltid mot helgen, då har han varit här ons/tors/fre utan det å vi kör alltid samma rutiner vardag som helg..


    Det borde vara samma resultat oavsett dag om blodsockret blir för lågt för att han äter för lite på kvällen. Samtidigt konstigt att det sker på helgen.

    Du får ursäkta mig om detta är helt fel av mig att lägga mig i men du skriver att du befarar att han inte trivs hos dig. Men kan det lika gärna vara så att han blir stressad för att han måste tillbaka till mamman? Att det är därför det sker mot helgen när vi har överlämning måndag (?)? Det kan dessutom lika gärna vara så att han trivs hos er båda men inte trivs med växelvis boende.
  • Drottningen1970
    eddiie87 skrev 2021-04-03 21:54:55 följande:

    Ja detta är något jag befarat :/ Vi var på barncentrum x antal gånger då vi inte kommer överens.. dom rekommendera inte varannan vecka på barn under 3, så vi skulle öka successivt vilket vi gjort nu med 1 dag var 3e månad tills han fyller 3 när det blir varannan vecka. Men vi kanske går för fort fram då, han kanske mår dåligt av det. Sen när jag frågar mamman om det hänt hos henne så vet ja inte hur mkt sanning hon säger utan vill framstå som bättre dager, ja vet inte.


    Efter vad jag kan utläsa så har ni börjat med väldigt många dagar hos dig redan när barnet var runt två. Det är ju alldeles för tidigt tänker jag. Att hetsa på den processen kan göra att barnet även efter tre förknippar bytet med olust och obehag om du inte har varit en primär anknytningsperson tidigare om barnet bott heltid hos mamma. Jag förstår att man vill vara så mycket som möjligt med sitt barn och en bra och nära relation med båda föräldrarna är naturligtvis viktigt. Men när det handlar om så små barn är det inte en rättvisefråga mellan föräldrarna utan en fråga om vad som är bra för barnet. En tvååring ska inte vara ifrån sin primära anknytningspersoner, tre, fyra eller fem dagar på raken. De ska ha ett boende. Sen kan man ha täta umgängen ändå.

    Barncentrum kan väl inte ha tyckt att det är en bra ide att bo så många dagar i sträck hos dig? Ni kanske ska lägga det på is ett tag? Låta barnet få ro och sedan ha ett nytt upplägg i form av 2,2,3 schema ...
  • eddiie87
    Drottningen1970 skrev 2021-04-03 22:35:30 följande:

    Efter vad jag kan utläsa så har ni börjat med väldigt många dagar hos dig redan när barnet var runt två. Det är ju alldeles för tidigt tänker jag. Att hetsa på den processen kan göra att barnet även efter tre förknippar bytet med olust och obehag om du inte har varit en primär anknytningsperson tidigare om barnet bott heltid hos mamma. Jag förstår att man vill vara så mycket som möjligt med sitt barn och en bra och nära relation med båda föräldrarna är naturligtvis viktigt. Men när det handlar om så små barn är det inte en rättvisefråga mellan föräldrarna utan en fråga om vad som är bra för barnet. En tvååring ska inte vara ifrån sin primära anknytningspersoner, tre, fyra eller fem dagar på raken. De ska ha ett boende. Sen kan man ha täta umgängen ändå.

    Barncentrum kan väl inte ha tyckt att det är en bra ide att bo så många dagar i sträck hos dig? Ni kanske ska lägga det på is ett tag? Låta barnet få ro och sedan ha ett nytt upplägg i form av 2,2,3 schema ...


    Dom rekommendera så som det är nu men att även klämma in en umgängesdag, dock är detta svårt för mig då jag jobbar inom vården med oregelbundna tider samt i en annan stad mot vad han bor i. Jobbar sena dagar/varannan helg + nattperioder på 2 och 4 veckor. Vi testade att han var här hos mig varje gång jag var ledig som kan infalla mitt i veckorna osv men då sa dagmamman ifrån att han var annorlunda och då övergick vi till detta. Han visar ju inget direkt uppenbart här förutom kräkningarna då. Han är alltid glad och pratar som bara den när han är här, äter bra och sover bra. Glad när man hämtar honom hos DM
  • eddiie87
    AMCG skrev 2021-04-03 22:20:23 följande:

    Det borde vara samma resultat oavsett dag om blodsockret blir för lågt för att han äter för lite på kvällen. Samtidigt konstigt att det sker på helgen.

    Du får ursäkta mig om detta är helt fel av mig att lägga mig i men du skriver att du befarar att han inte trivs hos dig. Men kan det lika gärna vara så att han blir stressad för att han måste tillbaka till mamman? Att det är därför det sker mot helgen när vi har överlämning måndag (?)? Det kan dessutom lika gärna vara så att han trivs hos er båda men inte trivs med växelvis boende.


    Sant har inte tänkt på det så, jag är dock fortfarande lite inne på att det är något med magen (förstoppning) dom gissade ju på att det är förstoppning diarré han har eftersom han är så lös I magen med å att det rinner förbi "klumpen" och han spyr för det är fullt på stackarn men ja vet inte. ????
  • Lilant

    Ganska vanligt att folk/djur spyr galla på morgonen innan dom ätit. Varför vet jag inte och vet inte heller om det är det ditt barn lider av men kan vara en orsak:)

  • Lilant

    Ganska vanligt att folk/djur spyr galla på morgonen innan dom ätit. Varför vet jag inte och vet inte heller om det är det ditt barn lider av men kan vara en orsak:)

Svar på tråden Kräks ca varannan vecka