• Linneado

    Planerar barn - vad gör jag?

    Hej!

    Jag och min sambo planerar att börja försöka skaffa barn. Jag la mina hormonella preventivmedel i somras och vi har kört kondom sen dess. Har också natural Cycles för att ha koll på min kropp.

    Var börjar vi? Vad behöver vi veta innan vi aktivt sätter igång?

    Genomsnitt har jag ägglossning på dag 17 och mens på dag 30. Väldigt regelbundet.

    Är överviktig och sambon röker vilket vi förstått kan sätta hinder men kämpar med viktnedgång också. Tar inga kosttillskott eller vitaminer...

  • Svar på tråden Planerar barn - vad gör jag?
  • Anonym (Sixten)

    Börja ät folsyra nu och gör det t.o.m. v 12.

  • Seven Costanza

    Börja ät folsyratabletter för att förhindra ryggmärgsbråck hos fostret. Försök gå ner i vikt så gott du kan och såklart att din sambo försöker sluta röka. Lycka till!

  • Linneado

    Okej!

    Folsyra ??

    Vikt och rökning kämpar vi båda med ??

    Något annat som kan vara bra att känna till?

    Sex specifika tider? Ställningar? När vid ägglossning är egentligen optimalt? Förr var det väldigt vanligt att se att kvinnan skulle ha benen i luften efter sex, är det en myt?

    Vill veta så mycket som möjligt innan vi sätter igång ordentligt. Tack för all hjälp

  • Cizi
    Linneado skrev 2021-04-04 11:15:35 följande:

    Sex specifika tider? Ställningar? När vid ägglossning är egentligen optimalt? Förr var det väldigt vanligt att se att kvinnan skulle ha benen i luften efter sex, är det en myt?

    Vill veta så mycket som möjligt innan vi sätter igång ordentligt. Tack för all hjälp


    De allra flesta blir gravida inom några månader bara av att sluta med skydd. Ät folsyra och ha sex, undvik alkohol. Behöver ni mer styrning så kan ni ta det senare när det blir dags.
  • Anonym (Noll)

    På min tid knullade man bara... det brukade hjälpa.

  • Jag är bara jag

    Rökning är det enskilt värsta man kan göra för fertiliteten så ni borde sluta. Av fler skäl också- allt att vinna. Glad  
    Du ska inte äta NSAID-medicin. Bastu och heta bad är inte bra för spermierna. Sex varannan- var tredje dag under äl-veckan räcker. Ät folsyra. Enda extra vitaminen som rekommenderas. Finns att köpa med enbart folsyra i på apotek. Eftersom du har så regelbunden mens behövs absolut inga äl-test. De stressar oftast mer än de hjälper. 

  • loppaans

    Vi försöker också med start nu i april. Jag äter folsyra och använder NC. Tar ÄL-tester när appen rekommenderar och myser varannan dag typ under de fertila dagarna  Tungan ute Nu håller vi tummarna för utebliven mens i slutet av april.


    Tror inte man kan göra så mycket mer än så. Förutom att fokusera mer på hälsan, dvs kost och promenader tex.

    Lycka till!

  • Linneado
    loppaans skrev 2021-04-19 15:21:02 följande:

    Vi försöker också med start nu i april. Jag äter folsyra och använder NC. Tar ÄL-tester när appen rekommenderar och myser varannan dag typ under de fertila dagarna   Nu håller vi tummarna för utebliven mens i slutet av april.

    Tror inte man kan göra så mycket mer än så. Förutom att fokusera mer på hälsan, dvs kost och promenader tex.

    Lycka till!


    Hej! Så kul att höra, hur är status nu? Hoppas den uteblivit. Min kom som den skulle i april så vi gör ett nytt försök nu.
  • loppaans
    Linneado skrev 2021-04-28 08:54:38 följande:
    Hej! Så kul att höra, hur är status nu? Hoppas den uteblivit. Min kom som den skulle i april så vi gör ett nytt försök nu.
    Det blev tyvärr mens igår. Nytt försök i maj..
  • Linneado
    loppaans skrev 2021-04-29 21:37:54 följande:

    Det blev tyvärr mens igår. Nytt försök i maj..


    Tråkigt att höra. Har ni försökt länge?
Svar på tråden Planerar barn - vad gör jag?