• Sun 4 Apr 2021 15:02
    611 visningar
    6 svar
    +1
    6
    611

    Mobilen förstör människors liv!

    Mobilen förstör människors liv!

    Istället för att leva sitt liv så att det ständigt blir bättre lever idag oerhört många människor i dagens samhälle med ett mobilberoende. De slösurfar och slöpratar med vänner, blir ineffektiva i arbetet och får dessutom ingen ordentlig vila. Depression och fysisk ohälsa kommer som ett brev på posten.

    Ja, mobilen kan vara bra för att söka information, utföra ärenden och kommunicera om det sker med måtta men det är snarare regel än undantag att mobilen missbrukas idag.

    Vad tycker ni om missbruket av mobiler i dagens samhälle?

  • Svar på tråden Mobilen förstör människors liv!
  • Magica­l
    Sun 4 Apr 2021 15:14
    #1
    Ekdahl skrev 2021-04-04 15:02:33 följande:

    Mobilen förstör människors liv!

    Istället för att leva sitt liv så att det ständigt blir bättre lever idag oerhört många människor i dagens samhälle med ett mobilberoende. De slösurfar och slöpratar med vänner, blir ineffektiva i arbetet och får dessutom ingen ordentlig vila. Depression och fysisk ohälsa kommer som ett brev på posten.

    Ja, mobilen kan vara bra för att söka information, utföra ärenden och kommunicera om det sker med måtta men det är snarare regel än undantag att mobilen missbrukas idag.

    Vad tycker ni om missbruket av mobiler i dagens samhälle?


    Det är nog enbart et fåtal som har det så som du beskriver. 
  • Sun 4 Apr 2021 18:20
    #2
    Magical skrev 2021-04-04 15:14:34 följande:

    Det är nog enbart et fåtal som har det så som du beskriver. 


    Tror jag knappast. Skulle snarare säga att det är standard även om de negativa konsekvenserna inte alltid är allvarliga.
  • Sun 4 Apr 2021 18:36
    #3

    Pics or it didn't happen.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sun 4 Apr 2021 20:04
    #4

    Ok boomer 

  • Carola­tom07
    Sun 4 Apr 2021 23:51
    #5

    Ska samhället och människorna bli normala igen måste vi avdigitaliseras och avsexualiseras. Det är hårda fakta.

  • Mon 5 Apr 2021 09:51
    #6

    Håller med till viss del. Det är lätt att fastna framför skärmen både för barn, ungdomar och vuxna.

    Jag som har lätt för att prokrastinera kan ofta fastna i timtal på exempelvis Familjeliv istället för att ta tag i tråkiga jobbiga saker i det verkliga livet. Jag gör det just nu faktiskt - borde tvätta, ringa jobbiga samtal och ta tag i en lång lista med tråkiga (och en del roliga) uppgifter men istället ligger jag och surfar och svarar i den här tråden.

    Man ser ofta på tunnelbanan och restauranger hur par och familjer sitter mittemot varandra med varsin mobil, tysta utan att umgås och prata med varandra. Par som kommer för att äta en romantisk middag, de ser förväntansfulla ut när de sätter sig men det tar inte mer än tio minuter så har de fastnat i varsin mobil, ofta innan de ens fått in maten.

    Vet inte vad man ska göra för att få det att upphöra. Vi har vant oss vid det digitala livet nu och det förenklar också på många sätt men visst finns det negativa sidor. Det kanske blir en ny trend att detoxa från skärmen så småningom.

    Min ena (vuxna) dotter är bra på det där, när vi gör något ihop har vi kvalitetstid tycker hon och slår nästan mobilen ur handen på mig om jag plockar upp den. Jag måste ha en bra motivering till varför just det jag ska göra med mobilen är viktigare t.ex svara på ett mail som inte kan vänta.

Svar på tråden Mobilen förstör människors liv!