Sjukskrivning för stress?
Hej, jag är en lärare som jämt är stressad och nu under pandemin är det verkligen jobbigt. Jag mår dåligt och det går ut över min familj. Jag är ofta sur, deppig, orkeslös, har svårt att somna i tid vid läggdags vilket gör att jag är jättetrött på dagarna, glömmer saker, svårt att komma ihåg vad någon sagt/vad jag skulle göra, magen krånglar, har huvudvärk ofta, blir lätt stressad över små vardagssysslor (laga mat är en pina exempelvis, för mycket att göra på en och samma gång) etc etc. Hjärtklappning och tryck över bröstkorgen ibland också. Söndagsångesten börjar redan på fredag...
Kan jag få en sjukskrivning tror ni? Jag tycker att det låter så drastiskt men jag fattar ju att jag inte alls mår bra. Kan man slippa heltidssjukskrivning tror ni? Typ jobba 80 procent eller blir det ingen skillnad? Jag oroar mig för ekonomin också, tänker att det är bättre att bara bita ihop och föröka söka något annat jobb... Men är rädd att det då är för sent, utmattning är väl svårläkt? Jag vill inte skada mig mer för livet heller... Jag gick in i väggen för ca 15 år sedan, en "liten vägg" eller vad man ska kalla det. Repade mig efter ett tag och lite mediciner på det men det var andra saker än jobbet som var orsaken så jag är så osäker på detta. Jag tål stress sämre efter det i alla fall. Jag tänker ofta att ingen på mitt jobb har det lätt så vi sitter i samma sits allihop så varför skulle just jag behöva sjukskrivas...
Min man har länge tyckt att jag måste ta tag i mitt mående, jag själv har bara fortsatt bita ihop... "Vem vill anställa en som varit sjukskriven för stress?" är min största tanke i bakhuvudet. För jag vill byta arbetsplats men det blir ju först till hösten om jag ens hittar nåt... Vi har några på jobbet som har halkat efter i lön för att de har en gammal utbrändhet i bagaget. Så orättvist!
Vad bör jag göra? Har ni erfarenheter att dela med er av?