• Sun 4 Apr 2021 22:43
    1846 visningar
    6 svar
    6
    1846

    Tvingas skaffa syskon

    Hej!

    Jag och min sambo genomgick behandling för att få vårt älskade barn. Det var jobbigt & påfrestande psykiskt att genomgå denne resa. Jag har alltid sagt att jag bara vill ha ETT BARN, jag orkar inte genomgå resan igen (mig det var ?fel? på) men min sambo vill ha ett till. Tänker jag fel? Är jag egoistisk gentemot mitt barn? Hur kan jag bemöta min sons funderingar i framtiden? Jag orkar inte förklara för allt och alla om vårt privata med huruvida det var svårt att få vårt barn. Tycker inte alla i släkten samt vänner har med det att göra. Kan man inte bara få vara nöjd & lycklig med ett barn?

    Bara snälla kommentarer TACK!

  • Svar på tråden Tvingas skaffa syskon
  • Sun 4 Apr 2021 22:46
    #1

    Nej, du måste inte skaffa fler barn. Det är inget fel att bara ha ett barn, alla saknar ju inte ens att ha syskon så oroa dig inte för mycket för det.

  • Sun 4 Apr 2021 22:47
    #2

    Det får man vara! Jag hade slitsamma graviditeter. Jag orkar inte vara sängliggande i 9 månader en gång till med HG (min man orkar inte se mig så dålig igen heller). Möjligt det är mig det är ?fel? på som reagerar som jag gör på graviditeter men jag kan inte rå för det eller åtgärda det på något vis.

  • Mon 5 Apr 2021 08:29
    #3

    Ingen kan tvinga dig till något alls. Det är din kropp och ditt liv.

  • Mon 5 Apr 2021 19:57
    #4

    Tack! Dock så vill min sambo ha 2, hur tänker man då? Känns orättvist då det inte var han som bar på ?hindret? till varför vi behövde behandling i flera år innan det tillslut blev bebis.

  • Mon 5 Apr 2021 20:49
    #5

    Hej!

    Man kan och får absolut känna sig nöjd med ett barn. Med det sagt så måste du och din sambo TILLSAMMANS enas om ni ska ha fler. Barn är en stor och viktig fråga. Lika lite som man vill beröva någon på fler barn borde man vilja tvinga någon till fler. Ska ni kunna fortsätta leva ihop så behöver någon av er tänka om, och vara ok med det. Den andre behöver ändå vara förstående och lyhörd gentemot sin partner. Hur gärna vill din partner ha ett till barn? Hur ogärna vill du ha ett till? Kanske behöver ni samtalsstöd av någon professionell för att se om ni kommer att kunna enas om ett gemensamt beslut.

    Svår och jobbig situation!

    Lycka till!

  • Mon 5 Apr 2021 21:00
    #6

    Din sambo kan så klart önska ett barn till och han måste så klart få sörja om det inte blir så, men det är din kropp och därför du som får avgöra om du kan och vill gå igenom en graviditet till. Till omgivningen behöver ni inte förklara något alls. Det räcket att säga att ni är nöjda med ett barn eller att ?det blev inte fler? om någon frågar mer. Kan dock säga att jag har bara ett barn och den enda frågan jag någonsin har fått är om han har syskon och då har jag bara svarat nej.

Svar på tråden Tvingas skaffa syskon