• Mon 5 Apr 2021 04:46
    903 visningar
    7 svar
    7
    903

    går det att sy in något i kragen?

    Hej hej! Jag köpte en jacka, på bilden var kragen så här på alla bilder, men när ja använt jackan ett tag så åker kragen ned alltså den står inte upp som den en gång gjorde, kan man sy in något så att kragen håller formen hela tiden, tror ni de är möjligt lägga in papper där eller något, kan ni skriva tips på hur man kan googla hittar inte några lämpliga ord för de, tusen tack för svar

  • Svar på tråden går det att sy in något i kragen?
  • Mon 5 Apr 2021 14:04
    #3
    Silverjenny skrev 2021-04-05 05:00:07 följande:

    Ja det kanske man kan göra. Vad är det för typ av jacka och vad är det för material? Om du lade in någon bild kom den inte med.

    Du kan också prova att stärka kragen med stärkelse eller potatismjöl. Men det beror på vad det är för material, jag tror man enbart kan stärka naturmaterial som bomull och linne på det sättet, syntetmaterial tror jag inte har fibrer som kan ta åt sig stärkelsen. Och det kanske blir fläckar?

    Prova försiktigt på insidan av kragen eller nånstans där det inte syns, eller gå till en bra sömnadsbutik eller kanske tvätteri och fråga om råd.


    Hej tusen tack för svar här kommer en bild ibb.co/XXRNfXq
  • Mon 5 Apr 2021 14:05
    #4
    myskmalva skrev 2021-04-05 07:53:50 följande:

    Det finns ett material som heter vlieseline som man stryker fast på tyget för att göra det stadigare. Det borde funka betydligt bättre än papper.


    wow aldrig hörttalas om, fungerar de på glansigt mörkt skört tyg som märkeskläder e ofta gjorda av. Tusen tack för ditt tips här är en bild ibb.co/XXRNfXq
  • Mon 5 Apr 2021 14:07
    #5
    Kassadin skrev 2021-04-05 14:04:22 följande:
    Hej tusen tack för svar här kommer en bild ibb.co/XXRNfXq

    Yttre: Kalvskinn 100%, Polyamid 100%


    Foder: Dunfjädrar 100%, Polyamid 100% är materialet på den 


    myskmalva skrev 2021-04-05 07:53:50 följande:

    Det finns ett material som heter vlieseline som man stryker fast på tyget för att göra det stadigare. Det borde funka betydligt bättre än papper.


    wow aldrig hörttalas om, fungerar de på glansigt mörkt skört tyg som märkeskläder e ofta gjorda av. Tusen tack för ditt tips här är en bild ibb.co/XXRNfXq
  • Mon 5 Apr 2021 22:36
    #7
    nnnnnnnn skrev 2021-04-05 19:02:39 följande:

    Gå med jackan till en skräddare om du är rädd om den och vill ha ett bra resultat. De vet vad man kan göra och har dessutom kunskapen att göra det på rätt sätt.


    Japp de tycker jag med. Men kanske om skräddaren är inte jättekunnig på just de så kanske man kan visa sina bästa tips för dem
Svar på tråden går det att sy in något i kragen?