• Tue 6 Apr 2021 10:26
    1449 visningar
    27 svar
    27
    1449

    Hur ska jag styla mitt soffbord?

    Jag har ett ganska långt rektangulärt glas soffbord och undrar hur man ska inreda den?

    Räcker det med en vas som på bilden?

    Eller tycker ni att man ska köpa en bricka och lägga under. Att det liksom blir ett ?rum? i ?rummet? om ni förstår hur jag menar? Och sen lägga ljusstakar mm på brickan?

    Jag testade en gång en rund bricka och jag tyckte det var skit fult. Men om jag testar en rektangulär bricka?

    Tror ni det blir snyggt?

    Eller har ni andra idéer?

  • Svar på tråden Hur ska jag styla mitt soffbord?
  • Tue 6 Apr 2021 11:14
    #1

    När man kollar på in redningssidor, så är det inne med brickor på soffbordet. Där ställer man sedan t ex blommor, ljusstakar/ljuslyktor, prydnadssaker. Det är även populärt att ha en eller flera coffee-table books, dvs en snygg större bok, där man kan ställa saker på. Jag kan tycka det ser snyggt ut, samtidigt som det är lite krystat, eftersom det är så det ser ut i de flesta stylade hem. 

    I ditt fall hade jag haft något som lyser upp, jag tycker det ser tråkigt ut med allt det mörka. Vill du få tips så googla, det finns mycket att få inspiration från på nätet. 

  • Tue 6 Apr 2021 11:22
    #2
    Medborgare skrev 2021-04-06 11:14:21 följande:

    När man kollar på in redningssidor, så är det inne med brickor på soffbordet. Där ställer man sedan t ex blommor, ljusstakar/ljuslyktor, prydnadssaker. Det är även populärt att ha en eller flera coffee-table books, dvs en snygg större bok, där man kan ställa saker på. Jag kan tycka det ser snyggt ut, samtidigt som det är lite krystat, eftersom det är så det ser ut i de flesta stylade hem. 

    I ditt fall hade jag haft något som lyser upp, jag tycker det ser tråkigt ut med allt det mörka. Vill du få tips så googla, det finns mycket att få inspiration från på nätet. 


    Men tycker du jag ska ha bricka som jag kan ha bland annat vas och ljusstakar på eller böcker?

    Jag kan förstå att det ser tråkigt ut med mörkt men jag vill ha det så. Jag älskar grått och svart. Jag tycker det ser stilrent och snyggt ut !
  • Tue 6 Apr 2021 11:47
    #3
    jordgubb33 skrev 2021-04-06 11:22:58 följande:
    Men tycker du jag ska ha bricka som jag kan ha bland annat vas och ljusstakar på eller böcker?

    Jag kan förstå att det ser tråkigt ut med mörkt men jag vill ha det så. Jag älskar grått och svart. Jag tycker det ser stilrent och snyggt ut !
    Ok, ja då ska du ha det så. Du får välja det du tycker är snyggast, du får prova dig fram. Kanske svårt att hitta en bok som är gråsvart och enfärgad. 
  • Tue 6 Apr 2021 11:50
    #4

    En rektangulär eller fyrkantig bricka som inte står helt centrerad, med vasen plus några låga ljusstakar/värmeljushållare i grupp, och eventuellt någon liten prydnadssak. Det skulle jag ha om jag inte hade katt och barn. Böcker ser krystat ut, särskilt böcker med något på.

  • Tue 6 Apr 2021 12:05
    #5
    BuoBä skrev 2021-04-06 11:50:08 följande:

    En rektangulär eller fyrkantig bricka som inte står helt centrerad, med vasen plus några låga ljusstakar/värmeljushållare i grupp, och eventuellt någon liten prydnadssak. Det skulle jag ha om jag inte hade katt och barn. Böcker ser krystat ut, särskilt böcker med något på.


    Vart skulle du placera brickan om inte mitten? Är det inte snyggast i mitten?

    Var denna fin? www.nordicnest.se/varumarken/cooee-design/cooee-bricka-32-cm/
  • Tue 6 Apr 2021 12:16
    #6
    jordgubb33 skrev 2021-04-06 12:05:27 följande:

    Vart skulle du placera brickan om inte mitten? Är det inte snyggast i mitten?

    Var denna fin? www.nordicnest.se/varumarken/cooee-design/cooee-bricka-32-cm/


    Det var en snygg bricka.

    Personligen tycker jag det blir för mycket "altare" om man placerar vaser etc helt symmetrisk på bordet. Lite åt ena sidan ser mer levande ut. Men tillräckligt mycket så att det inte bara ser ut som man placerat dem snett såklart.
  • Tue 6 Apr 2021 12:34
    #7

    Se här tex (du måste troligen kopiera länken), inte mycket är symmetriskt:

    spicymindinredning.se/sa-pimpar-du-soffbordet-sa-att-det-forgyller-hela-ditt-vardagsrum/

  • Tue 6 Apr 2021 12:49
    #8

    Jag hade haft vasen lite mer åt sidan, och lagt till några saker bredvid, tänk som ett stilleben. En vacker sten eller två (passar ihop med naturtemat med kvistarna i vasen), kanske en kristall till och med? Sedan hade jag också haft en ljuslykta bredvid. 

    Jag hade satsat på naturmaterial för att mjuka upp dom mörka färgerna och framförallt: det blanka, kalla bordet. Runda former, som följer upp vasen. Kanske ljuslykta i vit marmor? Eller obehandlad keramik eller annat "rått" material som väger upp den högblanka bordsskivan. 

    Bort med det symmetriska, det kan lätt se stelt ut. 

  • sextio­talist
    Tue 6 Apr 2021 12:57
    #9

    Jag gillar asymmetri. Så vasen skulle inte stå i mitten, sedan gillar jag det som bryter. Jag hade haft en låg skål i en avvikande färg (1/3 in på bordet). Vasen hade stått 1/3 in på bordet och med något i som bryter. 
    Men hemma hos oss hade detta bord blivit stylat snabbare än snabbast med någon bok som håller på att läsas, ett handarbete, någon tidning

  • Tue 6 Apr 2021 13:55
    #10
    BuoBä skrev 2021-04-06 12:16:03 följande:

    Det var en snygg bricka.

    Personligen tycker jag det blir för mycket "altare" om man placerar vaser etc helt symmetrisk på bordet. Lite åt ena sidan ser mer levande ut. Men tillräckligt mycket så att det inte bara ser ut som man placerat dem snett såklart.


    Men den brickan jag skickade är inte den till badrum? Om du bläddrar mer så ser du att den står i ett badrum
Svar på tråden Hur ska jag styla mitt soffbord?