• Maximen

    S-flicknamn, vilket?

    Har fastnat lite för flicknamn på S, och gillar dessa. Vilket tycker ni är finast? Motivera gärna vad ni tycker om namnen också!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden S-flicknamn, vilket?
  • Anonym (....)

    Gillar väl kanske inget sådär direkt men Sammie tycker jag är finast av dem (och det var ju delvis det du frågade om). Jag tycker om namn som inte direkt avslöjar om det är en pojke eller flicka eftersom det i mina ögon inte spelar någon som helst roll.

  • fluu

    Salome är vackert och bibliskt, men låter lite märkligt i svenskan. Simone är fint, men det ger olika uttal. Sasha är visserligen inte ett namn för mig, men det är ändå enkelt och självklart. Sammie är ännu mer smeknamn än Sasha. Salma låter som en salva mot svamp.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Simone är det enda namn av dessa jag tycker om. Gulligt, men det kommer nog variera i uttalet mellan "Simonn" och "Simåne"

    Sasha - Smeknamn, inte en favvo. 
    Salome - Salo-mee, shalom, slalom? Nej, tror att barnet kommer bli retat.
    Salma - Något okej när man vänjer sig vid det, men folk kommer säkert blanda ihop det med Selma rätt ofta.
    Sammie - Låter som ett pojknamn tillika smeknamn.

    Det finns ju många fina namn på S, Sabine, Signe, Svea, Sara, Sandra... namn som iaf i mina ögon är mer etablerade och inte lika krångliga. 
  • Anonym (Sasha)

    Ja e ryska så ja gillar Sasha (el. eg. Sasja) då den e Alex/Alexander/Alexandra i Ryssland å Alexander e min favorit namn som min barn barn.

  • Maximen

    Wow, verkligen många som var tveksamma till namnen. Mina favoriter av dessa är Sasha och Simone.
    Skulle kanske nämnt också att barnet visserligen kommer ha ett svenskklingande efternamn, men kommer vara mörkhyad med rötter från Colombia. 

  • Anonym (Skeptisk)
    Maximen skrev 2021-04-09 13:37:46 följande:

    Wow, verkligen många som var tveksamma till namnen. Mina favoriter av dessa är Sasha och Simone.
    Skulle kanske nämnt också att barnet visserligen kommer ha ett svenskklingande efternamn, men kommer vara mörkhyad med rötter från Colombia. 


    Ja isf funkar inte Sasha tyvärr.
  • Anonym (Skeptisk)
    Maximen skrev 2021-04-09 13:37:46 följande:

    Wow, verkligen många som var tveksamma till namnen. Mina favoriter av dessa är Sasha och Simone.
    Skulle kanske nämnt också att barnet visserligen kommer ha ett svenskklingande efternamn, men kommer vara mörkhyad med rötter från Colombia. 


    Men Simone är fortfarande rätt fint.
  • Embla twopointoh

    Simone: Namnet i sig är okej, men hur ska ni uttala det? Si-måne eller Si-monn? Personligen så skulle jag spontant uttala det på det första sättet om efternamnet är svenskt, och det andra om efternamnet inte är det.

    Sasha: Ett smeknamn på Alexander. Skulle inte kalla en dotter för det.

    Salome: Tycker jag är jättefint och röstade på det. Vi har haft det på förslag själva till våra döttrar.

    Salma: Helt okej, jag tänker direkt på Salma Hayek. Men i Sverige finns en påtaglig risk att folk uppfattar namnet som "Selma". 

    Sammie: Ytterligare ett namn med smeknamnskaraktär. Jag hade hellre kallat en dotter för Samantha i så fall.

  • Nimzay

    Sasha föredrar jag bäst av dessa namn (även om det inte är någon superfavorit för min del). 

    Simone och Salma är oxå rätt okej, fast Salma hade varit definitivt finare enligt mig om det varit Selma istället typ.

    Salome tycker jag för min del inte att är fint alls.

    Och Sammie kan jag väl tycka att är rätt okej/fint men lite väl gulligt samt smeknamnsaktigt, särskilt om man tänker sig det på en vuxen kvinna. Hade för min del föredragit att ge något längre som själva riktiga namnet, som typ i stil med till exempel Samantha, men ändå typ kallat barnet för Sammie isåfall.

  • trollhona
    Maximen skrev 2021-04-09 13:37:46 följande:

    Wow, verkligen många som var tveksamma till namnen. Mina favoriter av dessa är Sasha och Simone.
    Skulle kanske nämnt också att barnet visserligen kommer ha ett svenskklingande efternamn, men kommer vara mörkhyad med rötter från Colombia. 


    Simone känns ju som det mest naturliga.
    Sasha kommer på något sätt bli malplacerat... I så fall kan ju Salma vara ett alternativ, (tänker Salma Hayek) men i Sverige kommer sannolikt folk missta det för Selma i alla fall.
  • Maximen
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-04-09 13:42:53 följande:
    Ja isf funkar inte Sasha tyvärr.
    Varför inte?
  • Anonym (ty)
    Maximen skrev 2021-04-12 14:08:08 följande:
    Varför inte?
    För att Sasha låter som en gammal Jugoslavisk brottare.

    Det är ett öststats-smeknamn på killar/män! 
  • Anonym (Ss)

    Röstade på Simone och det är helt okej och gångbart, men föredrar nog Sasha. Det är inte bara ett ryskt smeknamn för Alexander utan även ett smeknamn eller namn som används på flickor på många ställen i världen. Vet själv minst en som har det som smeknamn för Alexandra. Tycker det är coolt!

    Det jag gillar absolut minst av dina förslag är Sammie. Dels är det för mycket smeknamn, för mycket pojknamn och så blir -ie på slutet vara för mycket i kombination med dubbel-m. Kan tycka -ie funkar i t ex Jennie och Nellie men inte i t ex Jimmie, Timmie. Sammy blir inte heller direkt bättre så jag skulle definitivt välja ett annat namn. Dock kan ju Sammie/Sammy vara smeknamn på en Salome eller Salma om ni väljer de namnen. De är inga favoriter men de funkar.

  • Maximen
    Anonym (ty) skrev 2021-04-25 20:27:18 följande:
    För att Sasha låter som en gammal Jugoslavisk brottare.

    Det är ett öststats-smeknamn på killar/män! 
    Det är ju ett namn som är vanligt över stora delar av världen. Tex så heter en av Obamas döttrar det. 
    Skulle säga att jag träffat fler tjejer än killar med namnet, men för mig är det en bonus att det är könsneutralt. 
  • Anonym (Ss)
    Maximen skrev 2021-04-28 18:37:00 följande:

    Det är ju ett namn som är vanligt över stora delar av världen. Tex så heter en av Obamas döttrar det. 

    Skulle säga att jag träffat fler tjejer än killar med namnet, men för mig är det en bonus att det är könsneutralt. 


    Obamas dotter heter Natasha så Sasha är ett smeknamn. Håller med dig för övrigt

    Namnet har växt för mig genom den här tråden förresten. Har aldrig tänkt på det som ett alternativ innan.
  • Xenia

    Jag röstade på Simone. Fint namn men lite bekymmer med uttalet. Det kan ju uttalas både på franskt sätt "si-MÅNN" el på svenskt sätt "si-MÅN-e". Varför inte Simona i stället?

    Det näst bästa namnet är Sasha.

    Salome är för mig för evigt förknippat med den förföriskt dansande Salome som bad om Johannes döparens huvud på ett fat. Det finns många målningar med det motivet. 

    Salma är för likt det vanligare Selma. Varför inte Salima i stället?

    Sammie är för mycket gulligt smeknamn för min smak. Varför inte Samanta eller Samira i stället, med Sammie som smeknamn?

    Andra S-namn jag gillar:
    Sabina
    Selena
    Sissela
    Stella
    Susanna/Sanna

  • trollhona
    Maximen skrev 2021-04-06 13:48:22 följande:

    Har fastnat lite för flicknamn på S, 


    Vad tror du om namnet Siska (kortvarianten på Fransiska) tänker att det kan passa era kriterier.
  • Xenia

    Eller Saskia. Det var namnet på den berömde målaren Rembrandts fru.

    Sonja/Sonia/Sonya eller Sofia är också fint men kanske för vanligt.

Svar på tråden S-flicknamn, vilket?