• Kaga

    nötter till småbarn?

    Min tvååring fick smaka några bitar valnötter och gillade det.

    Har lite svårt få I henne mellanmål. Skulle det kunna funka ge henne valnötter till mellanmål, eller är det på något sätt olämpligt ge en tvååring nötter?

  • Svar på tråden nötter till småbarn?
  • Jag är bara jag

    Nej, nötter går utmärkt så länge man håller koll så de inte sätter i halsen. Min 2-åring älskar nötter, men jag ger bara små bitar. Men enbart nötter är kanske lite torftigt. Gillar hon ingen frukt? Det går ju blanda med nötter också.

  • Anonym (Man ska)

    Man ska ju börja ge nötter redan när man börjar ge smakportioner för att minska risken för allergier, sen kan en nöt vara en kvävningsrisk i denna åldern men går bra om någon sitter med

  • Anonym (Man ska)

    Man ska ju börja ge nötter redan när man börjar ge smakportioner för att minska risken för allergier, sen kan en nöt vara en kvävningsrisk i denna åldern men går bra om någon sitter med

  • Anonym (Ja)

    Jag har gett mitt barn nötter långt innan hen blev 2 - jag tycker den där rädslan att barn sätter maten in halsen är extremt överdrivet. Hur ska barnen lära sig att äta "riktigt", dvs. utan att sätta maten i halsen, om dem inte får öva sig? Och ett småbarn sätta man ju inte att äta själv, så även om barnet skulle sätta maten i halsen är man ju där och kan reagera.

  • Anonym (S)
    Långbenopluto skrev 2021-04-06 16:53:01 följande:

    Inga nötter till nån under tre års ålder!


    Varför inte?
  • Jag är bara jag
    Långbenopluto skrev 2021-04-06 16:53:01 följande:
    Inga nötter till nån under tre års ålder!
    Jodå, det rekommenderas tom från Bvc. Speciellt jordnötter, men när barnen är så små ska man helst mala nöten först. När de fått tänder går det utmärkt ge i små bitar.
  • Anonym (-)

    Min son har fått äta av allt från typ 4-6 månaders ålder.

    Nötter, stark mat, grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg, mejeri - verkligen ALLT (utom processat socker och mat).

    Han går på mellanstadiet idag och äter fortfarande ALLT (utom socker).

  • Jag är bara jag
    Anonym (-) skrev 2021-04-09 11:16:37 följande:
    Min son har fått äta av allt från typ 4-6 månaders ålder.
    Nötter, stark mat, grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg, mejeri - verkligen ALLT (utom processat socker och mat).

    Han går på mellanstadiet idag och äter fortfarande ALLT (utom socker).
    Från 6 månader har jag sakteliga börjat ge mina allt utom det som inte rekommenderas vilket är salt, honung, spenat. Från ett år har de ätit allt.
Svar på tråden nötter till småbarn?