• Positivakakan

    Sammandragningar - vill höra om er FL

    Som rubriken lyder, ni som fått barn, hade ni mycket sammandragningar i slutet av grav?

    I en veckas tid har jag nu fått sammandragningar som ökar för varje dag. Det gör inte ont men så obehagligt att gå runt med ett bowlingklot i magen. Jag har säkert upp mot 5 sammandragningar i timmen (speciellt kvällarna), som håller i några minuter sen släpper det, för att komma tillbaka snabbt igen.

    Detta gör mig såklart glad för jag hoppas ju på att han ska titta ut snart :) BF om 8 dagar. Lite molvärk men absolut ingenting jämfört med sammandragningarna.

    Berätta gärna era erfarenheter

  • Svar på tråden Sammandragningar - vill höra om er FL
  • Anonym (Inte för att vara sån)

    Nu är du ju nära bf men jag trodde alltid barnet skulle komma tidigt då jag hade sammandragningar från vecka 12 och smärtsamma (vi pratar förlossnings ont) förvärkar i vecka 20 till 39 då hon föddes på en timme så sammandragningar kan man ha riktigt länge även förvärkar. När hon föddes gick vattnet och jag hade 3 värkar innan jag inte länge kunde känna av när värkarna kom för dom kom hela tiden utan paus tills barnet kom, de va hemskt.

  • Anotherone

    Jag har två barn och har haft väldigt lite sammandragningar. Graviditeterna har varit lika på det sättet.
    Första hade jag inget alls, så när det väl började sen var det ett tydligt tecken att något var på G.
    Andra gången minns jag bara ett tillfälle då jag var ute och gick en lång promenad ca 1v efter bf. Det var på våren och mina barn hade fått en kusin någon månad innan så det var perfekt att gå långa promenader och slå ihjäl tiden i väntan på att min bebis skulle komma. Skillnaden var att hennes bebis låg i vagnen och min i magen. Men där kände jag att magen blev hård mellan varven, så jag fick dra ner på tempot lite.
    Men inte mer än så.

  • Anonym (J)

    Hade inga sammandragningar under hela graviditeten - tills kvällen innan BF. Då började de plötsligt komma och dessutom regelbundet och ofta, 10-12 gånger i timmen. Trodde det var på gång. Under natten slutade de komma så regelbundet men fortsatte komma väldigt ofta. Många gånger varje dag därefter. Inget mer hände dock. Fick bli igångsatt bf+8.

  • Holy93

    Följer tråden lite, har haft sammandragningar sen vecka 13 och är i vecka 23 nu. Vissa säger att man oftast får en snabbare förlossning om man har haft mycket sammandragningar? Följer här för att se vad folk säger :)

  • Anonym (K)

    Fem i timmen.. tänk sen när det väl är igång. Då kan du ha fem på tio minuter ;). Lycka till när det väl sätter igång. Helt normalt att livmodern tränar sig nu i slutet av graviditeten.

  • Anonym (Elisa)

    Jag hade mycket sammandragningar flera veckor innan. Det är livmoderns sätt att träna sig. Ryktet säger väl att ju mer sånt, desto snabbare förlossnp. Stämmer kanske inte alltid men det stämde på mig. Man märker dock när dom riktiga värkarna kommer för dom känns annorlunda.

Svar på tråden Sammandragningar - vill höra om er FL