Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Omskärelse barn, var och hur?

Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 10:19:33 följande:

Absolut, du får tycka att jag är en usel mamma utan att jag ska böla om att det är diskriminering och olagligt. På samma sätt får du kritisera omskärelse (även om jag inte bett om det) utan att böla om att det är barnmisshandel, vilket det juridiskt idag inte är. Inte heller i mina ögon. Så varför ska jag utgå från din syn när både min syn OCH lagen talar för omskärelse?

Lagen talar väl ändå inte FÖR omskärelse. Det må kanske inte finnas ett uttryckt förbud emot omskärelse utan medicinskt behov, men det finns väl ingen svensk juridisk lag där det uttryckligen finns listat att det är okej heller?
  • Anonym (Nja)
    Se där. Det var ju en besynnerlig lag där det uttryckligrn står att man inte får utföra ett ingrepp i strid med pojkens vilja. Men hur skall detta vara möjligt att klargöra hos ett barn som inte kan prata? Det känns som något jag skulle gå på om jag vore jurist.
  • Anonym (Nja)
    fornminne skrev 2021-04-07 11:27:19 följande:

Om icke-medicinsk omskärelse inte får ske mot barnets vilja, är det per definition förbjudet på spädbarn, eftersom spädbarn eller småbarn inte kan uttrycka sin vilja. Om Sverige förbjuder omskärelse kommer det säkert att göras i hemmen eller i smyg istället ja, vilket vore värre för barnen, men också ett skäl att frånta föräldrarna vårdnaden. Frågan är vad vi skulle göra med alla barn som i så fall måste familjehemsplaceras? Det är redan brist på familjehem. Så jag förstår dilemmat, men det betyder inte att vi ska ge upp, låta föräldrar som ts hållas samt låta denna primitiva sedvänja fortsätta!

Lagen är luddigt skriven:

3 §

Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Står pojken under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som nu sagts gälla båda. Den som skall utföra ingreppet svarar själv för att informationen ges eller att den ges av en medicinskt kunnig per-

son.

Sådan information skall ges också till pojken, om han har uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen.

Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är möjligt klarläggas.

Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes vilja.

Gissar att det även kan tolkas som att det bara inte får utföras mot pojkens vilja om han uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen.

Det är ju väldigt underligt på ett vis; vilka andra irreversibla kirurgiska ingrepp utan medicinskt syfte får utföras idag? Det skyddar ju inte mot smitta som det allmänna vaccinationsprogrammet gör heller.
  • Anonym (Nja)

En fråga till er i tråden som har gjort detta eller planerar det - vad skulle ni säga till er son om han som äldre frågade er varför ni gjort det mot honom eftersom han verkligen inte var glad över beslutet över hans kropp?

Någon i tråden beskrev ju sin bekants avoga inställning mot att han var omskuren.

Ni gör ju ett beslut som inte går att ändra för ert barn.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Nja) skrev 2021-04-07 21:22:19 följande:

En fråga till er i tråden som har gjort detta eller planerar det - vad skulle ni säga till er son om han som äldre frågade er varför ni gjort det mot honom eftersom han verkligen inte var glad över beslutet över hans kropp?

Någon i tråden beskrev ju sin bekants avoga inställning mot att han var omskuren.

Ni gör ju ett beslut som inte går att ändra för ert barn.

TS - kan du svara på detta? Hur skulle du ställa dig till detta och hur skulle du förklara för din son att du valt att skära bort något från hans kropp av ett ickemedicinskt skäl när han var för liten för att ha en åsikt? Det är ju ingen garanti att han kommer tycka att det var en bra idé när han växer upp, och du kan inte göra det ogjort för honom.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (D) skrev 2021-04-08 09:54:30 följande:

Ta det lungt människor.

Jag har omskurit min son när han var 8 dagar. Pga att vi är judiska.

Tog 30 seckunder. Han grät knappats och läker efter några dagar.

Det är absolut ingen könsstympelse. Och kan även ha medicinska föremåner.

Då frågar jag dig samma sak jag ställt tidigare i tråden. Vad gör du om din son som äldre kraftigt ifrågasätter ditt beslut att ha omskurit honom för att han lider av det? Om han frågar sin mamma varför hon bestämde något åt honom han inte kan ångra, som inte var medicinskt motiverat när han var bebis.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (D) skrev 2021-04-08 10:27:34 följande:

Det är ju en liten liten bit hud som inte har en väsentlig funktion. Hår på kroppen har ju en funktion, men folk rakar/vaxar sig iallafall. 

Att omskära flickor är ju en HELT annan sak!! Då är det ju för att förhindra njutning och förstöra en väsentlig funktion. Det är ju sinnesjukt.

Argumentationen för den judiska religionen är en typ av markering att man är judisk och en viktig tradition. Kanske inte låter som en bra anledining men det är så det är :)

Om det var så hemskt skulle ju inte amerikanerna göra det på default. Deras anleding:

Why do Americans circumcise?
    The medical community agrees: both the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) and the American Academy of Pediatrics (AAP) claim the benefits of circumcision outweigh the risks, citing evidence that circumcision lowers a man's risk for HIV, urinary-tract infections and penile cancer.

Män i Sverige som har gjort det pga medicinska skäl säger ofta att det känns bättre, är freshare osv. Har ni som är så himla kritiska till att omskära män frågat en omskuren man om det är så hemskt som ni tror?
    Saken är väl att en man som gör det i vuxen ålder valt själv. En bebis får inte välja. Enligt tråden här har ju folk haft bekanta som inte varit nöjda. De har aldrig haft något att säga till om saken.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 10:47:56 följande:

Jag känner MÅNGA män som alla är omskurna, inte en enda har klagat på sina föräldrar och de omskär i sin tur sina söner också. Att någon säger upp kontakten med sin förälder är knappast vanligt, kanske kände sig tvungen för att få en klapp på axeln av religionshatare.

Du har ju dock exempel i tråden som visar på motsatsen. Hur skulle du bemöta det? Om din son var extremt besviken på dig för att han inte hade valt det själv, inte kan ångra det, och ser problem med det?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 11:49:33 följande:

Nej? Jag svarade på vad konsekvenserna hade blivit om vi inte gjort det. Dvs knappt konsekvenser förutom några som lägger sig i och tycker man borde göra si eller så.

Vi omskär honom för att man ska det enligt religionen vi tror på, punkt. Sedan att det skulle finnas fördelar med omskärelse som tagits upp tidigare i tråden är bara ett plus, men inget som avgör.

Vad säger du om nackdelarna som kommit upp om omskärelse då, senast i ett rätt nytt inlägg?
Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?