Anonym (XXX) skrev 2021-04-09 06:09:23 följande:
Det duger inte. Vill man inte debattera enligt reglerna är det bättre att inte vara med i debatten alls. Vem som helst kan ju gå in och ändra i Wikipedia - det vet du väl? Sannolikt är det PK-tanter som har varit där och hittat på. Ett annat exempel på det som jag såg nyligen, är att någon har varit inne och ändrat under "mödomshinna" på svenska Wikipedia. Tidigare fanns det en embryologisk beskrivning av hur strukturen bildas under fosterstadiet. Nu är det borta, för att man ska tro att det inte finns någon mödomshinna...
För att återgå till de gamla egyptierna igen, så måste man tänka lite logiskt också. Muslimernas könsstympning av sina döttrar, är en del i ett stort, sammanhängande paket för att förhindra att de förlorar oskulden före bröllopet, vilket i så fall skulle innebära en katastrof för hela klanen. Pappa kan förlora sitt jobb om han har muslimsk arbetsgivare, sönerna får inga brudar för ingen vill gifta in sin dotter i en sådan familj, likaså kan det bli omöjligt att gifta bort övriga döttrar. Beroende på imam, så kan det vara så att ingen i familjen är välkommen till moskén och aktiviteterna på det islamska centrat mer, o.s.v..
Men ser du några tecken på det "paketet" om du betraktar de gamla egyptiska väggmålningarna? Det gör inte jag. Kvinnorna är förvånansvärt lättklädda: huvud, hår och ansikte är helt obetäckta och kvinnorna bär smink och smycken, man ser även en bra bit av halsen, underarmarna och vaderna. Män och kvinnor umgås under avslappnade former: man dansar, lyssnar på musik, äter gott. VARFÖR skulle kvinnorna då vara stympade i underlivet..?
Men för att återgå. Alla Abrahemetiska religioner härstammar från de länder, du benämner som Ökenländer.
Om man nu ska bli av med denna barbariska sed, så brukar det vara bra att veta varför den uppstått. Den manliga omskärelsen är lätt att hitta förklaringen till, den finns nämnd i GT. Vilket även nämnts tidigare i tråden av Robert.
Men för den kvinnliga dito finns inget sådant skrivet, varken i GT eller Koranen. Däremot vet man att detta är väldigt utbrett i Egypten, då lär det inte vara konstigare att man börjar där.
Sedan är det ju så att det fanns en rejäl överklass i Egypten och det är ofta den man ser bilder på. Det kan absolut vara så att inom överklassen så var detta inte förekommande.
Att man då börjar titta i skrifter om detta är inte alls konstigt. Så detta att man skulle hittat omnämnadet av könsstympning av kvinnor förekom innan vår tideräkning är alltså hittepå från pk-feministiska skribenter i Wikipedia tror jag endast existerar i ditt huvud.
Att inte könsstympning av män följde med i den kristna delen, kan nog bero på att det inte fanns någon tradition sedan tidigare bland länderna norr om Medelhavet och det var inget som Jesus verkar förorda, fläskförbudet och annan koshermat stannade ju också kvar söder om Medelhavet. Även om det finns påbud om detta i GT.
Jag vill inget annat än att dessa barbariska traditioner ska upphöra, för båda könen, men det är också viktigt att veta hur dessa traditioner har uppkommit, för att kunna bryta dessa