Inlägg från: Anonym (a 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a 2)

Omskärelse barn, var och hur?

Varför skall de vuxnas rättighet att skära i barnets kropp gå före barnets rätt till kroppslig integritet TS?

• Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 14:09:22 följande:

Sammanfattar trådstarten så det blir enklare att fatta vad jag menar till den som har svar.

Jag är inte ute efter en specifik klinik (även om det hade varit ett plus), min fråga är bara att om man nu gör det privat, brukar det oftast vara lång väntetid så att tanken är att man ska stå i kö redan när bebisen är i magen? För jag vill som sagt göra det max 1-2 veckor efter födseln.

Det spelar förresten ingen roll hur mycket ni skriver, pojken ska omskäras punkt slut. Jag vill göra det tidigt och själv må dåligt ett tag över det istället för att lämna över allt ansvar till en 18-åring som kommer må dåligt själv innan omskärelsen. Även om man själv som man vill omskäras så är det ju inte lätt som en plätt att göra det rent psykiskt när man levt i 18 år med förhud. I mina ögon är det snarare egoistiskt att låta ungen själv genomgå det ensam för att man själv inte kunde göra det åt honom. Och inga motargument kommer hjälpa, både jag och pappan är överens.

Problemet med ditt resonemang är att bebisen kommer må dåligt av det, inte bara du. Dessutom finns möjligheten att han inte vill göra detta som äldre. Vill han göra det kommer han inte må dåligt av det. Vill han inte så har du berövat honom en kroppsdel han velat ha kvar.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 14:55:24 följande:

Jag menade givetvis att det blir jag som mår dåligt psykiskt av att behöva omskära min son medan en nyfödd bebis slipper det tillskillnad från en 18 åring, fysiskt är det bebisen som har ont men det brukar gå över snabbt. Blir mycket enklare efter första gången bebisen fått kissa.

Varför skulle en 18-åring må psykiskt dåligt av ett ingrepp han väljer att göra? Det är väl något att se fram emot/något att fira? Tror du tex kvinnor som väljer att operera brösten mår psykiskt dåligt inför ingreppet?
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 16:23:42 följande:
    Ja, det är rätt. Men det är väl självklart man mår dåligt över att ens barn känner smärta ett tag och gråter av det? Speciellt en liten bebis. Vore snarare konstigt att inte reagera alls.
    Du har ett val att låta bli.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 16:11:12 följande:
    För att man tänker på det innan själva omskärelsen (vilket ett barn inte kan), man kan vara orolig för hur ont det kommer göra, hur det kommer bli någon dag efteråt och det kan kännas riktigt läskigt att göra det när man haft förhuden i 18 år och är van vid det.

Operera brösten är inte jämförbart men nu när du tar upp det så känner jag en som gjort det och efter operationen var hon väldigt glad och stolt, men innan dess var det också otroligt mycket ångest (ifall hon skulle överleva, få komplikationer och hur det skulle kännas efteråt).
    Trots det valde hon att göra bröstoperationen, eller hur? Därtill tycker jag det är fullt jämförbart. Bägge två är icke  medicinskt motiverade operationer, som genomförs av fri vilja (när vi talar om vuxna som gör det).

Alla normala vuxna människor klarar av normal oro inför ett kirurgiskt ingrepp. Eller menar du att du är starkare än sonen, och därmed klarar av att ta på dig hans smärta och oro nu, medan han inte skulle fixa det i vuxen ålder? Att vara orolig över "hur det kommer bli någon dag efteråt" är minimalt i jämförelse med att någon annan fattat ett beslut att operera bort en del av kroppen.

Du hade knappast tackat dina föräldrar om de av kulturell övertygelse opererat bort din ena lilltå som bebis, så att du skulle slippa oroa dig för det i vuxen ålder.
  • Anonym (a 2)

Det är lagligt att vara otrogen också. Hur ställer du dig till det TS?

• Anonym (a 2)
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 18:42:26 följande:
    Nej jag är LÄKARE inom psykiatrin sedan flera år tillbaka :) Så ett halvt rätt för din gissning ;)
    Tråkigt med läkare som har sådan människosyn.
    Bara för att det finns värre saker än omskärelse rättfärdigar inte det att oåterkalleligen skära bort en del av en bebis kropp.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Stockholm) skrev 2021-04-07 18:58:41 följande:

Acceptans kallas det..alls gör vi olika val här i livet och oavsett om man delar åsikt eller inte så betyder det inte att ens egna åsikt eller beteende är det rätta.

Det kanske var det du menade med ditt inlägg, men det var inte så det lät.

Jag håller inte heller med om att man skall acceptera allt som andra väljer att göra med sitt barn. Du har troligtvis själv gjort ett antal orosanmälningar till soc. Bara för att omskärelse fortfarande är lagligt måste man inte acceptera det. Med den inställningen skulle barnaga fortfarande vara tillåtet.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 19:46:16 följande:
    Jag tänker knappast leta upp ett nummer och ringa någon random imam och fråga om han vet någonting om väntetiden för omskärelse och när man bör boka tid.
    Du har väl rimligen någon du brukar vända dig till, eller är du inte så religiös? Ni borde väl dessutom ha folk i umgängeskretsen som gjort samma sak, eller är alla era bekanta ateister?
  • Anonym (a 2)

TS, en nyfiken fråga: vad händer om ni avstår från omskärelsen? Jag vill förstå vad det är som så starkt motiverar detta ingrepp. Vad får det för följder att låta bli?

Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?