• Wed 7 Apr 2021 16:25
    2718 visningar
    8 svar
    8
    2718

    Borttappad nyckel

    Hej

    Jag och min partner bor i en hyresrätt som vi ska snart göra en direktbyte med. Min partner tappade bort två nycklar och taggar till lägenheten och när jag felanmälde det, så säger hyresvärden att dom måste byta ut nyckelcylinder och fixa 3 nya nycklar för att annars kommer den nya hyresgästen inte känna sig trygg. Jag tycker det låter helt sjukt att dom måste byta ut nyckelcylinder p.g.a. det och har nu fått en faktura på ca 6200kr. Hemförsäkring täcker tydligen inte när man tappat bort nycklar.

    Detta har jag fått faktura på:

    851kr för arbetet

    839kr för resan fram och tillbaka

    2217kr för cylinder

    613kr för 3 nycklar

    526 kr för två taggar

    1130 kr för moms

    Är det nån annan som har vart med om det? Kan man inte göra nått åt det?

  • Svar på tråden Borttappad nyckel
  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 16:47
    #1

    Billigare och få till en låssned och byta cylinder.

  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 16:48
    #2

    Har inte hyresvärden nått avtal med en låssmed?

  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 16:51
    #3

    Då menar jag att man går dit ner när man har felanmäla det.

    Så gjorde jag en gång när jag bodde i en hyreslgh själv tappade nyckeln felanmälan sen gick jag ner till smeden fick en ny cylinder med nya nycklar.

    Dem la den på hyran avbetalning men det va inte mkt ett par tusen

  • Anonym (Myran­)
    Wed 7 Apr 2021 16:55
    #4

    Ja det låter rimligt med den kostnaden för byte av lås. Och har ni tappat bort nycklarna så ska det sjävlköart byta lås till nästa hyresgäst.. hyresvärden vet ju inte om det verkligen stämmer att nycklarna är borttappade, kan ju vara ni som behåller dom för att åka och hämta alla den nya hyresgästen säker (säger inte att så är fallet nu, men det finns andra oärliga människor vilket inte hyresvärden kan veta vilka det är).

    Dr själva vill dessutom byta lås av den anledningen att ni inte ska kunna behålla en av nycklarna. Plus att de ska ha lås som går att öppna med huvudnyckeln om något akut händer. Detta blir det ju inte om ni själva anlitar en låssmed. Så er ingen konstigt alls i avgiften ni får betala för att din sambo var slarvig och tappade bort dessa nyklar.

  • Anonym (Norma­lt)
    Wed 7 Apr 2021 21:09
    #5

    Det är helt normalt att de byter cylinder när nycklar tappats bort. Priset låter inte helt orimligt. Nu har jag enbart köpt cylinder till privat hus då låg priserna (beroende på vad man önskar) på 600-1400 kr. Hyresvärden har antagligen en viss typ de skall ha.

  • Anonym (...)
    Sun 11 Apr 2021 16:06
    #6

    Det är helt rimligt, ni har ju slarvat bort nycklar. Bara att betala och gå vidare med livet.

  • Anonym (Li)
    Mon 12 Apr 2021 10:55
    #7

    Hade du själv velat bo i en lägenhet om du visste att det fanns ett par nycklar på vift som fortfarande passar i låset på dörren?

    Om en oärlig person hittar dem kan det ju bli inbrott i så fall, och det kan bli krångligt med försäkringen om tjuven gått in med nyckel.

    Om fakturan är för dyr för dig kan du be om att få dela upp den.

  • Mon 12 Apr 2021 12:04
    #8

    Det som låter lite dyrt är taggarna. Men som andra redan skriver så kan det ju vara en granne som hittat nycklarna och redan är inne och kollar varje dag när ni jobbar.

Svar på tråden Borttappad nyckel