Finns vettiga råd om kattmat?
Jag har två katter som båda är runt året. Dom fick båda Royal Canins kattungefoder när dom köptes så jag fortsatte med det men såg att ena katten var väldigt lös i magen så avmaskade en extra gång, testade snällmat för magen men inget hjälpte. Kör nu Royal Canins anallergenic vilket verkar hålla magen i bra skick för det mesta. Min andra katt har börjat få vuxen sterilized men har lagt på sig lite vikt sen han kastrerades så när jag var hos veterinären för vaccination nyligen så säger hon att det kan vara bättre att köra blötfoder typ Mjau för att hålla vikten. Jag har under tiden med mina katter hört följande från veterinärer och/eller djurbutiker och det går inte ihop...
*Katter kan inte leva på mjukmat för det är för näringsfattigt
*Mjukmat innehåller för mycket kalorier
*Hårdmat är det bästa med tanke på näring och tänder
*Katter ska inte endast äta hårdfoder för det blir för torrt
*Ingen mat hjälper kattens tänder. Enda som gör nytta är att borsta dom.
*Royal Canin är bra mat
*Royal Canin är inte så bra
*Mjau har bra mjukmat. (blir fundersam då det säljs i vanliga matbutiken)
*Mush är proteinrikt och mest likt kattens naturliga föda. Frågade veterinären om jag även kan ge det till katten med känslig mage. Svaret blir nej, det blir nog för jobbigt för tarmen.
Åker till djuraffären och köper ett paket Mush (gul). Ställer samma fråga där om kissen med känslig mage och får svaret att det brukar funka bra med sån mat.
Tycker man får olika svar vem än man pratar med och tycker att svaren borde vara tämligen lika egentligen då jag förutsätter att veterinär och djurbutiksfolk har stor erfarenhet och kunskap om saken.
Så hur resonerar ni andra vad gäller era katters mat i denna djungel av motstridiga matråd?