Inlägg från: Anna 428 |Visa alla inlägg
  • Anna 428

Oetiskt med äggdonation

www.svd.se/-forskning-intelligens-arvs-fran-mamman

Kalle och Sara bestämmer sig för att använda av ägg- och spermie donation för de kan inte ha egna barn. Kalle är ingenjör och Sara är forskare, de gillar läsa böcker, långa samtal och åka skidor.

Lisa är lokalvårdare som donerar sitt ägg som paras ihop med Mikaels spermier. Mikael är arbetslös och gillar spela dataspel.

Hur blir det för Lisas och Mikaels barn att växa upp i Kalles och Saras familj? 
    Hen kommer dessutom aldrig veta varför hen inte gillar matte som Lisa och är dyslektiker som Mikael. Hen kommer aldrig förstå varför hen  vill slippa långa samtal och vill istället enbart spela dataspel till sina föräldrarnas stora besvikelse.
  • Anna 428
    Anonym (.) skrev 2021-04-09 13:07:41 följande:
    Synd att du inte läste hela artikeln:

Intelligens är omkring 40-60 procent genetiskt, resterande andel beror på miljö.
    Och 60 procent är för lite? Vad sägs om ADHD, Aspergers syndrom och liknande tillstånd som inte syns på ägget men som likväl kan ärvas?
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 13:03:09 följande:
    Lisa är lokalvårdare efterson hon blev skoltrött i tidig ålder. Hon lärde sig läsa vid tre års ålder och skolan klarade inte av att möta hennes behov, hon läste och skrev flytande i förskoleklass.

Artikeln tar inte upp ditt fiktiva scenario och korrelation innebär inte orsakssamband.
    Lisas och Mikaels barn kommer i alla fall inte veta varför hen har så svårt att likna sina "föräldrar" Sara och Kalle. Kalle och Sara kommer ha väldigt svårt att acceptera "sitt" barns bristande impulskontroll. Det blir precis som det är för adoptivföräldrar som sörjer sina ofödda barn, men de vet i alla fall varför. 

Sara och Kalle kommer blind tro att "deras" barn kommer blir ungefär som de enligt alla andra teoretiker för att det jo de som valde att skaffa det.
  • Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 11:26:18 följande:

Alla ni som lägger så stor vikt vid genetiken. Om ni har barn, skulle ni vilja byta bort det barn ni har om det visade sig ha blivit förväxlat på BB?

Om barnen var under året så skulle jag vilja byta dem. Annars skulle jag alltid vilja veta hur mitt barn har det och vara nära om hen behöver mig.
  • Anna 428
    fjanten skrev 2021-04-10 10:10:38 följande:

Skillnaden är ju att det inte går att lagstifta bort att det kommer finnas barn i "perfekta" familjer som ändå mår dåligt, men det går att lagstifta bort att infertila inte ska få skaffa "andras" barn. Eller i alla fall lagstifta att det inte kommer assisteras i Sverige, ungefär som vi inte assisterar vid surrogatgraviditeter.

Ja, för att hur som helst det är någon annans barn. Som berövas sin egens släkt historia och tillgång till släktforskning om sin "verkliga" familjen.
  • Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 13:07:02 följande:

Misstänkte det. Så fruktansvärt.

Varför är det så om det andra familj vill ha tillbaka sitt barn? Barnet har Jo rätt att växa upp i sin egen familj? Precis som mitt barn? Jag skulle vilja behålla båda förstås, men det är inte möjligt vid förväxling.
  • Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 19:39:17 följande:
    Jag har också påpekat att det är relationen som är det viktiga. Den relationen skulle en dag efter att barnet fötts finnas med barnet som legat i min mage i 9 månader, inte med barnet jag fått med mig hem i en dag. Var gränsen går innan relationen med det födda barnet utvecklats är ju olika. Anknytning sker i olika takt. Men när man börjar snacka om att man skulle vilja lämna tillbaks ett barn så länge barnet var under ett år, således kanske 6 månader, 8 månader eller kanske 11, 5 månader.. tja då kan jag inte se nån annan förklaring än att man är känslomässigt skev på något vis.
    Enligt dig är familjhemsföräldrar är störda. För de ibland får ta hand om nyfödda barn som är inte deras biologiska barn och knyter an till de under flera år. Men en dag kommer biologiska föräldrar och tar tillbaka sina barn. Man måste skilja på känslor och handlingar.
  • Anna 428

Jag tänker ibland på stackars barn till Fredrik Eklund och hans man.  Det verkar som allt är möjligt i USA om man har pengar. Deras barn har en biologisk mamma någonstans och har växt upp i en mage på en annan kvinna (surrogatmamma). Dessa barn har två pappor, men ingen kvinna som de kan kalla mamma. Och det är tillåtet att handskas med människor så här bara man har pengar.

Svar på tråden Oetiskt med äggdonation