Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Oetiskt med äggdonation

Martin1990 skrev 2021-04-09 09:25:09 följande:

Håller med om att det är lite "frankensteins monster" över att skapa barn så här konstgjort men jag är kritisk överlag till att manipulera naturliga biologiska processer. Allt för många ser barn som en rättighet och kan tydligen gå hur långt som helst för att stilla sitt begär och längtan och någonstans på vägen tappas det så hett efterlängtande barnets rättigheter och välmående bort. 

De som använder "men annars skulle barnet inte finnas alls" som argument, tycker ni att människor svårt sjuka i missbruk t.ex som får barn att det ändå är rätt att skaffa för annars skulle barnet inte finnas?

Att inte veta sitt genetiska ursprung kan vara livslångt lidande. Eller inget lidande alls. Istället för att manipulera reproduktionen borde fler människor få hjälp att acceptera ett barnfritt liv och att det inte är självklart att få barn för alla. Och detta av många anledningar.

Verkligen. Blir det inte barn så blir det inte - det går att hitta andra meningar med livet. Full förståelse för sorgen det skapar hos infertila par, men jag tycker inte att det självklara svaret är att skapa andras barn. Bättre att bli familjehem eller starta hundkennel eller ägna livet åt att jobba på kvinnojourer eller vad som helst i så fall.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Fråga) skrev 2021-04-09 10:03:43 följande:

Har du barn själv? Har du det kan du inte ha full förståelse.

Personer som har donatorbarn har skaffat någon annans barn, det vänder jag mig emot, i synnerhet EFTER att MINA barn fötts. Innan dess kändes det inte riktigt lika sjukt och oetiskt i mina ögon.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 10:14:52 följande:

Är du emot all medicinsk behandling? Det är också att manipulera naturliga biologiska processer. Diabetes, cancer, eksem, benbrott, allt är naturliga biologiska processer.

Om det innebär att den medicinska behandlingen skapar andras genetiska barn är jag i alla fall emot det. Dock har jag aldrig hört talas om att exempelvis diabetes, KOL, hjärtinfarkter m.m. gett det resultatet vid behandling.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 10:17:11 följande:

Om du får morotsfrön av en vän, sår dem, vattnar och gödslar dem och driver upp dem till färdiga morötter. Är det din väns morötter eller dina morötter?

Det är genetiskt "avkomman" av moroten som fröna kom ifrån. Att människor sedan äter dem är en annan femma. Tänkte du att det är samma sak som när man skapar andras barn åt sig själv?
  • Anonym (Maja)

www.wearedonorconceived.com/

En ganska intressant hemsida där många "donatorbarn" reflekterar över biologiska föräldrar, personerna som tillverkade dem, biologiska syskon där ute i världen o.s.v.

• Anonym (Maja)
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 19:27:27 följande:

Självklart påverkar inget aktuellt kunskapsläge mina egna inre känslor avseende frågan. Varför skulle de göra det? Jag är ingen robot. Detta är en inre djup övertygelse. Min egen moral baserat på egna erfarenheter och livet. Självklar kan inga vetenskapliga artiklar eller rådande kunskapsläge övertyga mig om att det exempelvis vore rimligt att byta bort mitt barn om det visade sig ha förväxlats på BB. Jag anser att gener är fullständigt betydelselöst och kan inte för mitt liv begripa hur det kan vara så viktigt för en del.

Jo jag tänker att den enda rimliga förklaringen till att du konsekvent försöker förminska det jag skriver och förlöjliga mig enbart kan bero på att du blir väldigt provocerad av att jag inte lägger mig platt när du likt en robot fortsätter hänvisar till ?rådande kunskapsläge?. Man brukar inte ha behov av dessa härskartekniker om man inte upplever sig provocerad.

Om du skulle få reda på förväxlingen samma dag du kom hem från BB, då skulle du ändå vilja ha barnet som du fått med dig hem? Eftersom gener inte spelar någon som helst roll, menar jag.
  • Anonym (Maja)
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 19:39:17 följande:

Jag har också påpekat att det är relationen som är det viktiga. Den relationen skulle en dag efter att barnet fötts finnas med barnet som legat i min mage i 9 månader, inte med barnet jag fått med mig hem i en dag. Var gränsen går innan relationen med det födda barnet utvecklats är ju olika. Anknytning sker i olika takt. Men när man börjar snacka om att man skulle vilja lämna tillbaks ett barn så länge barnet var under ett år, således kanske 6 månader, 8 månader eller kanske 11, 5 månader.. tja då kan jag inte se nån annan förklaring än att man är känslomässigt skev på något vis.

Men varför? Du har fått hem en bebis som du har fått mysa med något dygn, ammat, bytt kläder på, varför byta tillbaka? Gener spelar ju noll och ingen roll? Det spelar väl ingen roll att barnet du fått hem inte är ditt genetiskt..?
  • Anonym (Maja)
    NKmamma skrev 2021-04-11 02:18:17 följande:

En reflektion från mig som ÄD-mamma.

För mig har gener aldrig varit viktiga, vilket jag anser är förutsättningen för att ta emot donerat ägg.

Jag är biologisk mamma och donatorn är just en donator som donerar en cell som kan bli ett potentiellt liv

Att berätta för min dotter om hur hon blivit till har alltid varit prio ett.

Vi har pratat om det med henne sen hon var ett och ett halv år och det har blivit en vetskap på ett naturligt sätt för henne.

Hon har rätt till sitt ursprung, och om hon vill träffa donatorn så ska hon göra det.

Här på ÄD-forumet har det varit stora motsättningar mellan mammor som med flit valt tex Ryssland för att göra ÄD så att barnet aldrig får veta vem donatorn är och de mammor inklusive mig som tänker tvärtom.

De barn som kom till utomlands kommer på ett eller annat sätt få veta hur det ligger till, och dessa barn kommer att hamna i en livs/identitetskris av stora mått.

Det är inte okay och jag fördömer detta tankesätt.

Läs gärna lite om epigenetik.

För det första vet vi inte ens med 100 % säkerhet hur mycket miljön i livmodern spelar roll på generna, epigenetik nedärvs i otroligt låg nivå. Eventuellt mindre än 1 %. Det vi tror är t.ex. att negativa händelser under graviditeten kan påverka, t.ex. svält vid hyperemisis eller graviditetsdiabetes. Forskning visar dock att ni ÄD-mammor enormt snabbt anammade epigenetiken som OTROLIGT viktig och stor hos foster, troligen för att känna er som riktiga mammor när ni inte är det. Inte mer så än en surrogatmamma. Eller en adoptivmamma. Bra att ni är ärliga med dottern att du inte är hennes mamma!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-11 07:28:21 följande:

Du använder ordet dotter i samma mening som du säger att hon inte är mamma, vilken intelligensnivå.

Förlåt, donatordotter.
  • Anonym (Maja)
    NKmamma skrev 2021-04-11 20:56:07 följande:

Jag förstår faktiskt inte varför du, ts och några till måste ha en sån otrevlig ton.

Önskar att vi kunde hålla en god och respektfull ton istället.

Arv och miljö påverkar fostret både i och utanför magen. Jag vet mycket väl att det inte är som när man får ett genetiskt barn. Jag har ett genetiskt barn sedan tidigare och för mig så spelar verkligen inte generna någon som helst roll som sagt.

Jag är biologisk mamma till yngsta och genetisk och biologisk till äldsta.

Min yngsta är min dotter fullt ut minus generna som inte alltid är de bästa jag har sett genom åren hos människor jag stött på.

Nej, du tycker inte gener är viktigt. Ditt barn kan förstås komma att de väldigt annorlunda på detta i sitt liv. Känna sig o-hel o.s.v Hon är ju just inte din dotter fullt ut... Hon bär inte dina gener. Du har skapat någon annans dotter.
  • Anonym (Maja)
    NKmamma skrev 2021-04-11 20:56:07 följande:

Jag förstår faktiskt inte varför du, ts och några till måste ha en sån otrevlig ton.

Önskar att vi kunde hålla en god och respektfull ton istället.

Arv och miljö påverkar fostret både i och utanför magen. Jag vet mycket väl att det inte är som när man får ett genetiskt barn. Jag har ett genetiskt barn sedan tidigare och för mig så spelar verkligen inte generna någon som helst roll som sagt.

Jag är biologisk mamma till yngsta och genetisk och biologisk till äldsta.

Min yngsta är min dotter fullt ut minus generna som inte alltid är de bästa jag har sett genom åren hos människor jag stött på.

Nej, du tycker inte gener är viktigt. Ditt barn kan förstås komma att de väldigt annorlunda på detta i sitt liv. Känna sig o-hel o.s.v Hon är ju just inte din dotter fullt ut... Hon bär inte dina gener. Du har skapat någon annans dotter.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation