Oetiskt med äggdonation
De trollas inte bort. Men mina gener påverkar.
Biologisk förälder ja.
Biologisk förälder ja.
Biologisk förälder ja.
Varför är det en risk att vilja träffa donatorn?
Vad går hela hennes barndom?
Du är liksom många andra väldigt otrevlig. Varför?
Betala för såna här saker är inte ens ett problem för mammor och pappor som anser det är nått och lägga pengar på, inte ens om det innebär flera länder.
Om man gör barn på traditionelltvis, eller med hjälp.
Avgör aldrig någonsin om man är en bra förälder.
Och de som gör barn genom sex, är i bra större utsträckning dåliga föräldrar.
Du för ett falskt argument, som glömmer det mesta.
Och med det säger du inget.
Gener är ändå inte viktigt för mig. Det är bara att respektera det.
Du och många andra har en ful attityd och det tycker jag är onödigt.
Det där med surrogatmamma som du skrev var ju så dumt.
Om du och andra inte kan diskutera det här utan att vara otrevliga, sätt er på händerna hellre.
Jag tror att TS tänker att det är oetiskt då ett barn kan komma att må dåligt. Att barnet undrar över sitt ursprung gällande donatorn.
- Har jag syskon? - Vem är jag lik? - Vem har jag ärvt mina egenskaper från? Sjukdomar ?
TS menar att många barn som kommer från donator kan komma till att må dåligt.
Jag säger varken bu eller bä, men jag förstår väl ändå vad TS menar. Även om jag anser att det är oetiskt eller inte så spelar inte det någon roll för huvudsaken är vad barnet känner.
Biologisk förälder ja.
[quote=81064800][quote-nick]klyban skrev 2021-04-12 20:31:09 följande:[/quote-nick]V E R K L I G H E T E N ! !! !!! !! !
Och börja prata om annat är inte till din fördel precis
Ja men gör det då eller lämna tråden. Jag har hållit mig till ämnet och du kan inte svara på en enda fråga så antar att du inte har något bättre att komma med än lite egoistiskt tyckande precis som de flesta som håller på med äd gör.
Ja vad bra i din värld kanske alla föräldrar som har sex bör sterilisera sig och enbart ta emot ägg och sperma från andra för att garantera att bli bra föräldrar.
Kommer ta ett ägg från en mamma i Tanzania. Och när barnet frågar varför man skiljer sig i utseende kommer jag att säga att nej du är vårt helt eget biologiska barn. Gener spelar ingen roll. Jag tycker inte det, du får respektera det.
Nöj dig med mitt svar eller googla.
Jag undrar om du hunnit läsa om lagstiftningen i Finland? Jag citerade finsk lagtext för dig för någon timme sedan och det vore ju bra om du adresserade ditt felaktiga påstående. Annars kan man ju tro att du i värsta fall hittar på alla dina argument, eller i bästa fall bara inte har koll på ämnet.
Jag undrar om du hunnit läsa om lagstiftningen i Finland? Jag citerade finsk lagtext för dig för någon timme sedan och det vore ju bra om du adresserade ditt felaktiga påstående. Annars kan man ju tro att du i värsta fall hittar på alla dina argument, eller i bästa fall bara inte har koll på ämnet.
Det är också olyckligt att använda sig av biologiska föräldrar som begrepp som ligger nära till hands att tro att man är genetiska föräldrar. Varför det? Vill man inte vara öppen med äd eller hur var det?
Finns många gifta män som eventuellt går runt och är fäder åt barn som i själva verket inte är deras egentligen. Ska man enligt er som förespråkar äd då inte underrätta barnet och mannen om detta?
Och surrogatmödrarna då räknas som biologisk mor där barnet fötts från hennes kropp?
Och om man då ska utgå från att biologiska föräldrar är de som skapat barnet så har ju barnet egentligen tre biologiska föräldrar och då är det märkligt att alla dessa tre inte har gemensam vårdnad eller ens erkänna som föräldrar till barnet officiellt?
Finland har öppna donationer, precis som Sverige och när det gäller lagbrott gäller ditt resonemang då också för Sverige antar jag? Blir det lagliga olagligt för att vissa bryter mot lagen?
Det finns lagstiftning som reglerar ÄD i Sverige och Finland, blanda inte in Ryssland och få det inte att framstå som att Finland är laglöst land när det gäller ÄD.
Jag antar att din finska inte är så stark, så jag kan inte rekommendera något finskspråkigt forum/info, du hade kunnat få djupare och mer korrekt info där. Det är inte helt lätt att förstå ett samhälle om språket brister och det du föreställer dig om hur ÄD funkar i Finland bör du inte basera på några misslyckade före detta bekantas muntliga historier.
Här kan du läsa på om donatorbarns egna erfarenheter, som någon även postade i tråden tidigare, kan vara intressant: www.wearedonorconceived.com/
Det här med "annars hade ju barnet inte funnits till" är bara att lägga ner. Det blir så fel om/när barnet börjar fundera på sitt genetiska ursprung, vilket statistiskt sett är troligt att det gör. Som att man ju ska vara tacksam att finnas till öht.
Här skrivs det om det; www.wearedonorconceived.com/personal-stories/would-you-rather-not-exist/
"It is reasonable for donor-conceived people to dislike their method of conception and the secrecy that may surround it, to dislike having unknown biological connections (and associated health and wellness information) that other people take for granted, and to object to many other aspects of decisions made by their biological and social parent(s).
It does not follow that being wanted or not, or even experiencing trauma, has any bearing on whether one would have chosen to exist. Donor-conceived people exist because one or more individuals decided that they wanted a child. The child produced has no input into whether or not they should exist in any type of conception. Asking whether or not they would have preferred to exist is a pointless Gedankenexperiment."
Sen ger jag mig inte in i diskussionen på individnivå utan jag försöker kolla objektivt på saken som fenomen och du är säkert en jättebra mamma med en glad dotter.
Och som kommentar till diskussionen i tråden, så är det tydligt att de som tycker äggdonation är oproblematiskt enbart resonerar utifrån sig själva och vad de tycker.
Utgår man från barnets perspektiv går det helt enkelt inte att förneka att det det kan ha stor påverkan på barnets liv och känslor. Det är ju bara att läsa om donatorbarns erfarenheter.
Så allt är ju en avvägning. Väger smärtan av barnlöshet tyngre än det eventuella trauma donatorbarnet kommer få leva sitt liv med?
Det är säkert väldigt olika från fall till fall.
Frågan är ju om det ska vara tillåtet och erbjudas en fertilitetshjälpsmetod som man är medveten i sig kan påverka barnets hälsa och medföra en livslång sorg. Även om det inte blir så för alla som kommer till med tekniken.
Förstår inte att jag orkar elda på denna tråd och ödsla min energi på dessa otrevliga inlägg men........
Inser ni som är emot äggdonation och tycker det är omoraliskt att ni pratar om många familjer som är ytterst välfungerande som vilken familj som helst. Ni pratar om oss äggdonationsföräldrar som att vi skulle vara fullblodsegoister utan en tanke på våra barn. Tror ni inte att vi hunnit tänka tusen tankar redan om vad det innebär för våra barn?
Givetvis kan det leda till existentiella funderingar att vara äggdonationsbarn men att per definition säga att de kommer må dåligt är helt överdrivet.
Det grundar ni på en Amerikansk hemsida utan någon som helst substans? Lite källkritik tack. Ska en sida utan någon som helst referenser, fakta, substans och studier få mig att tro att min dotter kommer lida av hur hon blev tillverkad?
Obehagliga Frankenstein experiment?
Kan garantera dig att varken min dotter, jag eller min man på något sätt är som Frankenstein eller är hemska konstiga människor.
Skulle du uttrycka dig så "Djupt oetiskt" om det gäller en vän eller syskon och deras barn?
Håller med, både om det du skriver och texten du citerar. Själv tycker jag att det var rena galenskaper att börja tillåta konstgjord tillverkning av barn med donerade könsceller. Redan att man började med spermiedonation på 1960-talet (i alla fall i Storbritannien, är inte hundra på om vi började med det i Sverige så tidigt) var galet.
Dels för att man väljer att SKAPA barn med (möjliga) problem. Och dels för att man väljer bort att ta hand om ett föräldralöst barn som redan finns, i stället. Om man ÄNDÅ inte kan få biologiska barn, så borde tanken på adoption ligga närmare till hands än de här obehagliga Frankenstein-experimenten.
Dumt nog tittade jag in i denna tråd. Kan inte annat än att baxna över den rena elakheten som finns i att på riktigt vända sig till en enskild mamma som skriver i tråden, som fått sitt älskade barn med hjälp av donation och på riktigt hävda ?Det är inte ditt barn på riktigt, det är nån ANNANS barn?
Bakom ett sådant uttalande döljer sig antingen ren ondska eller en totat skev bild av vad ett föräldraskap är.
Nästan Vilken jävla apa som helst har gener som på nåt vis kan föras vidare till en avkomma, men FÖRÄLDER blir man inte bara genom att producera genetiska avkomma...
Usch... vad är det för fel på vissa... blä..,
Drar igen...
Din punkt 4 gäller ju alla barn, i princip. De flesta som aktivt skaffar sig barn (nu ogillar jag att kalla det "skaffar" eftersom det indikerar att man kan styra processen, vilket man såklart inte kan. Man kan välja när man inte ska ha barn, men man kan inte välja när man ska ha barn) gör det för att de vill ha barn. Det är egoistiska drivkrafter bakom alla planerade barn.
Precis. Jag har skrivit tidigare i tråden att jag upplever att barnets väl hela tiden hamnar i skuggan av de vuxnas vilja och önskan, och att många inte ens vill diskutera de etiska aspekter som donation för med sig. Barn ses som en rättighet, i alla fall för de par som verkligen längtar efter ett barn.
Sedan kan jag tycka att tonen hos vissa (inte du) i denna tråden är lite väl otrevlig. Men diskussionen är viktig.
Hemsidan har visst referenser, fakta substans och studier? Under "Resources" länkar de ju till ett antal olika studier kring ämnet, publicerade i erkända forskningstidskrifter, journaler och databaser.
Jag säger inget om din familj. Försök att inte ta diskussionen personligt.
Man måste kunna diskutera etik kring detta, det är högst aktuellt eftersom donatorbarnen nu börjar växa upp i så stor omfattning att man kan samla information om hur de påverkas.
Statistik och forskning säger att en INTE försumbar del av de som kommer till genom donation påverkas negativt i olika stor uträckning. Och så finns det ju såklart de som inte påverkas alls!
Men att förneka att ägg/spermie/embryodonation kan ge svåra känslomässiga och även fysiska(iom att ärftliga sjukdomar inte går att kartlägga lika enkelt så man kanske inte får nödvändig vård tillräckligt snabbt) verkningar på barnet man skapar, är ignorant, oansvarigt och framför allt respektlöst mot barnet i fråga.
Jag är fördömer inte denna delen av fertilitetsvård som så. Varje fall är unikt och det är så otroligt individuellt!
Men för donatorbarnen måste vi våga diskutera detta och inte bara göra det till en icke-ifrågasatt rutin som kan ha stora konsekvenser för människors hälsa längre fram. Om man är aktuell för ägg/spermiedonation måste man ta med risken för ev. påverkan på barnet i avvägningen!
Inte bara låtsas som det inte existerar något som helst problematiskt med det! Att inte vara medveten om den kraftfulla känslomässiga effekten metoden kan ha på barnet är ansvarslöst om man väljer att genomgå donationsprocessen.