Inlägg från: Anonym (Läs på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läs på)

Oetiskt med äggdonation

Embla twopointoh skrev 2021-04-09 11:07:45 följande:

Det finns nutida lagstiftning i andra länder än Sverige som jag tror du inte tycker är rätt. Och det finns svenska lagar som andra länder inte tycker är rätt. Lagstiftning är inte en garanti åt något håll.

Anser man att det här med etik och moral är relativt så finns det ingen poäng med att diskutera om något är rätt eller fel, eftersom allt då är rätt eller fel beroende på perspektiv. Och det kan man såklart tycka, men diskussion blir rätt meningslöst.

Jättebra att du tar upp frågan om etik och moral är relativt eller inte, jag klipper med lite text från wikipedia (det var snabbast, det finns bättre källor). Det finns nämligen ingen universell definition på etik, och din 'smak" av etik är inte den enda:

"

Studiet av etik brukar delas in i tre underområden: normativ etik, metaetik och tillämpad etik.

De olika normativa etiklärorna går att dela upp i tre huvudgrupper: teleologiska, deontologiska och dygdetiska. Den förstnämnda gruppen hävdar att det är handlingens konsekvenser som avgör en handlings riktighet. Den andra talar istället om absoluta principer som det alltid är fel att bryta mot oavsett konsekvenserna (exempelvis "det är alltid fel att döda"). Den sistnämnda lägger istället vikten vid hur agenten (individen som handlar) bör vara."".

Som du säkert inser kan alltså flera personer agera etiskt och moraliskt korrekt, och samtidigt anse att motparten inte gör det, eftersom etik och moral är relativt.
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 11:29:21 följande:

Detta var väl ett otroligt korkat argument..? Jag har en hund, och jag älskar honom innerligt - men inte sjutton är jag hans mamma..? Mamman är en tik som troligen inte lever längre, på gatorna i Bukarest... (Måste titta efter för säkerhets skull. Nej, jag har inte sådana tänder, och inte sådana klor, och... )

Jag gissar att du inte hunnit läsa alla inlägg så jag citerar mig själv, i stora drag funkar detta som ett svar även till dig:

"Morotsanalogin lade jag fram som en diskussionsstart, men du valde att angripa mig som person.

Om analogier inte är din grej, så har jag ett önskemål från min sida: påståenden ska underbyggas med faktaunderlag. Om du säger att barn och vuxna far illa, var har du underlaget till den hypotesen? Om du påstår att donationsmottagare ser barn som en leksak, var har du underlaget?

Visa att du har rätt, inte genom att överrösta eller angripa personer, utan genom att lägga fram så starkt underlag och analys, så att motdebattören kan inget annat än se att du har rätt."
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 11:37:40 följande:

Varför ens slänga in ett sådant onödigt inlägg öht...

Det finns väldigt mycket forskning på ämnet som med fördel kan användas som underlag till psykisk ohälsa hos individer som växer upp utan eller delvis utan genetiska föräldrar.

Jaha, på vilket sätt har jag gått till personangrepp mot dig menar du, ge gärna ett exempel.

Jag har inget underlag för att mottagaren ser barnet som en leksak, dock ligger det nära till hands att ifrågasätta deras moraliska syn på barns rättigheter kring deras ursprung då de är villiga att emotta ägg från en okänd kvinna utan problem. Har du läst flera trådar i ämnet här på fl så ser du hur många av dem resonerar, dvs jag jag jag, mina behov av ett barn, genetik spelar ingen roll osv.

Jag kan skriva ett samlingsinlägg med personangrepp separat, i detta inlägg koncentrerar jag mig på resten.

Jag anser inte att mitt inlägg var onödigt, om du verkligen vill föra en bra debatt, så måste också debattklimatet vara bra. Hittills har du inte lyckats hålla debatten på en schysst nivå, och då lyckas du heller inte försvara din hypotes. Om du verkligen vill debattera sakfrågan och inte rasa ned på sandlådenivå i din argumentationsteknik, så behöver du också hyfsa till ditt bemötande av andra debattörer. Vill du sprida rykten, tyckande, i värsta fall vilseleda så är det bara att fortsätta som du gjort, annars behöver du ta ett omtag och reflektera över hur du bäst för fram starka, välbyggda argument.

Du säger nu att du inte har något underlag. Då ska du heller inte spekulera så vilt som du gör. Du nämner forskning som är applicerbar, men ger inga exempel som motparten kan läsa, dra slutsatser av och sedan bemöta.

Hittills har du bara spridit rykten, och varit otrevlig. Vad vill du med tråden egentligen? Elda upp en mobb?
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 11:57:21 följande:

Det gör den inte alls. Lagstiftningen i Sverige har kommit längre ifrån det allmänna rättsmedvetandet i landet, än lagstiftningen i nästan alla andra så kallat civiliserade länder i hela världen. Det finns SÅ mycket frustration och hjälplös ilska ute i befolkningen!

Men, om du säger att det finns frustration och hjälplös ilska kring lagstiftning om könscellsdonation, lägg fram underlag och visa att det är så. Jag kan påstå att månen är ihålig och befolkad av enhörningar, men om någon verkligen ska kunna lita på det så behövs det rätt mycket mera än att jag påstår det.
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:20:05 följande:

Så är det inte. Det är numera tillåtet för en ensamstående kvinna att genomgå både spermiedonation, äggdonation och embryodonation. Och till skillnad från när en ensamstående kvinna ansöker om att få adoptera, så görs det inte heller någon utredning av hennes sociala nätverk. Hon behöver bara gå på ETT  samtal - och hon kan påstå vad som helst. Ingen kollar om hennes far eller bror eller manlige vän, som hon påstår kommer att vilja bli den där fantastiska fadersgestalten, verkligen har lovat detta. Eller om personerna ens är i livet.

Det var många som önskade att ensamstående kvinnor skulle vara tvungna att genomgå en utredning kring sina sociala nätverk, och förekomsten av manliga fadersgestalter. Men Löfven sa nej efter påtryckningar från HBTQ-lobbyn. Som den mesiga och blötdjursaktiga individ han alltid är...

Så vad argumenterar du för/emot egentligen? Är det sittande regering, så finns det ett politikforum på FL, det passar kanske bättre där.
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:24:06 följande:

...och hur många människor med denna bakgrund - och som dessutom är öppna med den, för dig - har du känt..? Fenomenet är så ovanligt, att jag gissar att det inte kan vara mer än 0-2 stycken...

Om du väljer att ställa den frågan till Wald och tror att det stödjer din hypotes, så måste (för att visa Wald och oss att du har rätt) du visa vilka siffror du sitter inne med som motbevisar Wald.

Jag tror att du har sett 0 enhörningar som bor inne i den ihåliga månen. Bara för att du inte har sett dem betyder inte att de inte finns.
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:35:55 följande:

Du behöver inte hela tiden sitta och raljera genom att dra (väldigt irrelevanta jämförelser). Det finns mycket lättillgänglig forskning du själv kan ta fram på detta område.

Jag raljerar inte. Däremot gjorde jag misstaget att allegorisera igen, då du inte är mottaglig för sådant.

Den vetenskaplig metoden går ut på att den som påstår något har också bevisbördan. Man säger inte till motparten att "du kan själv ta fram", utan har man sagt att något är på ett visst sätt, så lägger man fram sitt underlag och sin analys så att andra kan granska den.
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:41:39 följande:

Man skapar ett barn som saknar rättigheter att gå till botten med sina rötter vilket är djupt oetiskt.

Det är ditt barn på pappret men det är inte ditt barn genetiskt vilket spelar en betydande roll.

Då är det enligt mig bättre att adoptera ett barn förutsatt att det går etiskt till då det redan finns ett barn som då behöver omsorg. Det barnet har i varje fall rättigheter. Och oavsett om dessa hade kunnat tillgodoses eller ej finns barnet redan. Varför skapa ett barn som saknar rättigheter från början?

Jag tror att du valde att glömma bort att i Sverige har donationsbarn rätt att kontakta donatorn. Det finns rättigheter från början. Vill du få länkar till relevant lagstiftning?
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:36:44 följande:

Det är sin erfarenhet. Det är inte min erfarenhet. Det är heller inte vad forskningen på området visar.

Återigen, ge exempel på forskningen, du kanske har misstolkat den och dragit felaktiga slutsatser.
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:31:17 följande:

Det känns som att du inte är med i matchen. Jag argumenterar emot att tillverkning av barn med donerade könsceller blev tillåtet överhuvudtaget. Det är olika regeringar som har tagit besluten, som har skett gradvis, men alla har de styrts av PK-krafterna. Gaymaffian är MYCKET stark i Sverige - och i dess kölvatten har även andra grupper vädrat morgonluft. Som t.ex. kvinnor, som saknar befruktningsdugliga ägg. 

Så egentligen är du emot HBTQ-personer och det du kallar PK-krafter. Är du även emot personer med annan hudfärg?
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:33:44 följande:

Spot on. Det är inte ett oskyldigt barns fel att det finns folk som har befruktningsodugliga ägg och därför tar sig friheten att sätta in andras ägg i sig när det ser ut som det gör idag.

Varför tror du att man behöver hjälp av ÄD egentligen? Tror du att all infertilitet som avhjälps med ÄD beror på att ägg är befruktningsodugliga?

Har du tankar kring kvinnor som genomgått cellgifts- och/eller strålbehandling och därför förlorat sina förhoppningsvis befruktningsdugliga ägg?
  • Anonym (Läs på)
    Anna 428 skrev 2021-04-09 12:45:33 följande:

www.svd.se/-forskning-intelligens-arvs-fran-mamman

Kalle och Sara bestämmer sig för att använda av ägg- och spermie donation för de kan inte ha egna barn. Kalle är ingenjör och Sara är forskare, de gillar läsa böcker, långa samtal och åka skidor.

Lisa är lokalvårdare som donerar sitt ägg som paras ihop med Mikaels spermier. Mikael är arbetslös och gillar spela dataspel.

Hur blir det för Lisas och Mikaels barn att växa upp i Kalles och Saras familj? 

Hen kommer dessutom aldrig veta varför hen inte gillar matte som Lisa och är dyslektiker som Mikael. Hen kommer aldrig förstå varför hen  vill slippa långa samtal och vill istället enbart spela dataspel till sina föräldrarnas stora besvikelse.

Lisa är lokalvårdare efterson hon blev skoltrött i tidig ålder. Hon lärde sig läsa vid tre års ålder och skolan klarade inte av att möta hennes behov, hon läste och skrev flytande i förskoleklass.

Artikeln tar inte upp ditt fiktiva scenario och korrelation innebär inte orsakssamband.
  • Anonym (Läs på)
    fjanten skrev 2021-04-09 13:00:45 följande:

Fast är man emot äggdonation är man ju emot konceptet att bära och föda någon annans genetiska barn och sedan kalla sig dennes mamma - oavsett varför den som har dåliga ägg/saknar ägg gör det.

Ja jag vet, men TS verkar insnöad på att äggen är inte befruktningsdugliga och därför ska man inte ha barn. Skulle vara intressant att se om TS har en väl underbyggd idé eller om det bara är en stundens upprörelse pga missuppfattningar och okunskap. Hittills har det varit uppförsbacke, TS och flera andra verkar inte veta hur man argumenterar på ett konstruktivt sätt.
  • Anonym (Läs på)
    Martin1990 skrev 2021-04-09 13:15:24 följande:

Det går inte att jämföra det. De medicinska behandlingar du räknar upp drar inte in en tredje part som inte får välja själv.  Precis som citat 2; en morot har inte ett medvetande och inga rättigheter. Säger allt att du jämför ett barn med en morot. Du reflekterar inte ens över hur det kan tänkas påverka självaste barnet med äggdonation utan verkar se en unge som ett medvetandelöst föremål man skaffar sig.

Men ditt ursprungsargument var att det var emot naturliga, biologiska processer, inte att barnet inte får välja själv (med 3:e part antar jag att du menar barnet). Om du nu utökar scopet, hur ställer du dig till att barn generellt heller inte har ett val att födas, eller vilka föräldrar de får? Ett barn som föds med abstinens av en ensamstående narkotikaberoende mor, kontra ett välbärgat, både fysiskt och psykiskt friskt par som efter år av längtan fått hjälp med ÄD. Är det första bättre än det andra och värför?

Morotsanalogin verkar vara helt oanvändbar i detta sällskap. Om motparten inte kan hantera analogier och allegorier, så är det meningslöst att jag försöker ha det som diskussionshjälp. Du gick direkt på personangrepp och det får du gärna sluta med.
  • Anonym (Läs på)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-09 13:28:58 följande:

Det är precis det här jag påpekade i ett av mina första inlägg i tråden, att denna fråga verkar av många ses endast utifrån de vuxnas vilja och önskan, och barnets perspektiv, barnets rättigheter, hamnar i skymundan eller ignoreras helt. Och att detta går hand i hand med synsättet att det är en rättighet att få barn, vilket har orsakat lidande hos både vuxna och barn.

Jag citerar mig själv och klipper in delar av mitt svar till Martin1990, skulle vara imtressant hur även du ser på detra:

"Men ditt ursprungsargument var att det var emot naturliga, biologiska processer, inte att barnet inte får välja själv (med 3:e part antar jag att du menar barnet). Om du nu utökar scopet, hur ställer du dig till att barn generellt heller inte har ett val att födas, eller vilka föräldrar de får? Ett barn som föds med abstinens av en ensamstående narkotikaberoende mor, kontra ett välbärgat, både fysiskt och psykiskt friskt par som efter år av längtan fått hjälp med ÄD. Är det första bättre än det andra och värför?"
  • Anonym (Läs på)
    Anna 428 skrev 2021-04-09 13:40:23 följande:

Och 60 procent är för lite? Vad sägs om ADHD, Aspergers syndrom och liknande tillstånd som inte syns på ägget men som likväl kan ärvas?Lisas och Mikaels barn kommer i alla fall inte veta varför hen har så svårt att likna sina "föräldrar" Sara och Kalle. Kalle och Sara kommer ha väldigt svårt att acceptera "sitt" barns bristande impulskontroll. Det blir precis som det är för adoptivföräldrar som sörjer sina ofödda barn, men de vet i alla fall varför. 

Sara och Kalle kommer blind tro att "deras" barn kommer blir ungefär som de enligt alla andra teoretiker för att det jo de som valde att skaffa det.

Du litar för lite på Sara och Kalle. ÄD är inte som att impulsköpa en pryl osedd och sedan bli besviken. Det innebär år av läsande och förberedelser och dessa föräldrar är väl förberedda på allt vad ett barn innebär. Men återigen, din berättelse fanns inte i artikeln du citerade och det hade varit schysst mot läsaren att berätta att det var din vidareutveckling och inte artikelförfattarens text.

Om du är genuint intresserad rekommenderar jag dig att läsa om epigenetik. Kort sammanfattat är det att ett befruktat ägg har potential för att utveckla olika egenskaper, potentialen kan utvecklas eller inte. Kvinnans (eller ett däggdjur av honkön) livmoder styr vilka knappar som slås på eller inte. Barnets egenskaper styrs inte enbart av vilka gener det fick med sig, utan också livmodern den växte i. Barnet har kanske potential för att utveckla något positivt eller negativt och livmodern har det kanske inte. Samma befruktade ägg ger inte samma barn från två olika livmödrar.
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (EricaSsk) skrev 2021-04-09 13:47:20 följande:

Jag försöker att se nyanserat på frågan men den är helt klart mkt aktuell och tål att tänkas på(om äggdonation är etiskt). Den aktualiseras för mig i jobbet då och då.

Har ingen bestämd åsikt och ser inte svartvitt på frågan. Förstår dem som desperat vill ha ett barn men jag ser också hur det KAN ställa till det för barnet själv.

Det finns forskning som säger att äggdonationsfamiljer over-all fungerar ganska bra, men att det finns betydande skillnader i hur en donatormamma interagerar med sitt barn. Länkar studien här;

srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cdev.13124

Specifically, egg donation mothers were less optimally sensitive and structuring than natural conception-mothers, and egg donation infants were less emotionally responsive and involving of the mother than natural concepted infants. 

Som sagt inga enorma skillnader men betydande. Så det är inte svartvitt.

Tack, jätteintressant artikel! Jag har snabbskummat den och om jag inte totalt feltolkade den, så är den största skillnaden att i grupperna ÄD och IVF får man generellt mycket höga positiva siffror, högre än "vanliga" familjer och att när man jämför dessa två grupper ligger IVF bättre till. ÄD är inte sämre än "normalt" bara sämre i jämförelse med IVF. Det som lyftes var bla mammornas misstro på sig själva att vara bra mammor.

Rätta mig om jag läste helt fel. Måste läsa den bättre när jag har mer tid.
  • Anonym (Läs på)
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:07:48 följande:

Vad jag menar är att ett par kurstorsamtal inte är detsamma som en lämplighetsutredning och därför förstår jag inte varför det ens är relevant att dra upp. Det är kuvert spel för galleriet. De människor som inte vill säga någonting till sina barn eller så - ska de då sitta och säga det till kuratorn då eller vadå.

Jag tycker det är fint av dig att du uppmuntrar kontakt med donatorn. Och tur att möjligheten finns! Hur hade du sett på det om ni skulle haft nära kontakt med donatorn redan från att barnet var litet? I och med att hon inte förstår riktigt vad det innebär? Risken finns ju att hon senare velat ha kontakt långt tidigare om hon vetat vad det inneburit.

För i många fall gör det ju inte det, speciellt utomlands. Tvivlar starkt på att alla de kvinnorna var rika akademiker. Hoppas inte du vände dig österut, till och med i Finland får kvinnorna betalt. Nej du är ju såklart hennes mamma på pappret och den som uppfostrar henne, på det sättet är du ju mamma till henne.

Eeeh, varför tror du att betalning är lagligt i Finland? Jag klipper med ur 3:e kapitlet i finska lagen om assisterad befruktning:

"Arvode får inte utlovas eller betalas för donation av könsceller. För de kostnader, för inkomstbortfall och för annan olägenhet som föranletts av donationen kan till donatorn dock betalas skälig ersättning i enlighet med vad som närmare bestäms genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Ett avtal om annan ersättning eller prestation i anslutning till donationen är ogiltigt.".

Berätta gärna var du fått felaktig information, reglerna motsvarar de svenska.
  • Anonym (Läs på)
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:07:48 följande:

...Hoppas inte du vände dig österut, till och med i Finland får kvinnorna betalt. ...

Jag undrar om du hunnit läsa om lagstiftningen i Finland? Jag citerade finsk lagtext för dig för någon timme sedan och det vore ju bra om du adresserade ditt felaktiga påstående. Annars kan man ju tro att du i värsta fall hittar på alla dina argument, eller i bästa fall bara inte har koll på ämnet.
  • Anonym (Läs på)
    Bellmis skrev 2021-04-12 20:55:39 följande:

Åh, jag lär nog inte vara den enda i denna tråd i så fall.

Jodå, oroa dig inte. Jag bor 8 månader av 12 i Helsingfors (Är inte finsk själv med gift med en finsk man ord topic men) och har sett detta själv med egna ögon inga jag väljer att ha kontakt med idag därav. Och det rör sig INTE om några små utlägg. Det var den enda anledningen att de gjorde det. De var inte fattiga på något vis men ville ha ett rejält tillskott. Ännu mer utbrett är problemet i Ryssland, finns en dokumentär om detta. Nu tror du säkert jag ljuger men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, ska kolla efter den. Den var på tyska. Där heter det så fint att det är kvinnor som verkligen bara vill donera sina ägg. Att de själva har det stabilt osv. Flera kliniker har barn- eller pengarna tillbaka-garanti. Dessa kvinnor är ofta utsatta och är ensamstående, eventuellt har missbruk och bor dåligt och har problem att ta sig in på arbetsmarknaden.

Barn som kommer till här har heller ingen som helst möjlighet att söka upp sin genetiska mamma.

Jo absolut det är även förbjudet med aga, droganvändning, prostitution, förbjudet för sjuksköterskor att stjäla narkotika på jobbet, tjuvåka, ha bordeller och vapen osv.

Jag hoppas inte på riktigt att det undkommit dig att många kvinnor får betalt för detta? Och då pratar jag inte om lite symbolisk ersättning för utlägg. Det finns säkert snälla människor som av någon anledning känner att de växer som personer av att donera men det är väldigt tragiskt om så många människor går runt och tror att så är fallet.

Har du själv varit i kontakt med en äggdonator någon gång?

Finland har öppna donationer, precis som Sverige och när det gäller lagbrott gäller ditt resonemang då också för Sverige antar jag? Blir det lagliga olagligt för att vissa bryter mot lagen?

Det finns lagstiftning som reglerar ÄD i Sverige och Finland, blanda inte in Ryssland och få det inte att framstå som att Finland är laglöst land när det gäller ÄD.

Jag antar att din finska inte är så stark, så jag kan inte rekommendera något finskspråkigt forum/info, du hade kunnat få djupare och mer korrekt info där. Det är inte helt lätt att förstå ett samhälle om språket brister och det du föreställer dig om hur ÄD funkar i Finland bör du inte basera på några misslyckade före detta bekantas muntliga historier.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation