• Anonym (Hm...)

Hur tar sig spermierna till ägget???

Alltså, seriöst, detta kom jag och tänka på igår och jag kan inte släppa det. När man fick lära sig om hur barn blir till i skolan och även på alla andra ställen pratas det ju hela tiden om att spermierna simmar upp till ägget, ja man kallar dom ju till och med "simmare"! Men... vad simmar dom i??? Det är ju inte så att man är full av vatten eller så?? Samtidigt kan jag inte komma på nåt annat rimligare sätt, de kan ju liksom inte krypa och inte heller flyga? Detta är alltså en helt allvarligt menad fråga, jag trollar inte (även om jag fattar om det kanske verkar så). Väldit glad om nån vill svara!

• Svar på tråden Hur tar sig spermierna till ägget???
  • Anonym (Lite koll :-))

Jag tror jag har lite koll på det där Även om jag själv tycker det är märkligt hur det ens kan funka, men 3 barn har jag. Spermierna kommer ju liksom i en vätska som dom kan simma i, sedan har ju kvinnan mer eller mindre vätska i livmodern/slidan. Runt ägglossning är flytningarna gynsamma för spermierna så dom lätt kan simma upp till äggledarna där dom antingen träffar på ett ägg direkt eller så kan dom ligga i dvala upp till några dagar i väntan på ägget ska släppas. Så ja, dom simmar. I äggledaren finns det små flimmerhår som hjälper det befrukatde ägget ner till livmodern där det borrar in sig i livmoderväggen.

• Kokoskorven

Oj, vilken intressant fråga! Hur kan jag aldrig ha tänkt på detta? Förklaringen ovan låter plausibel, men då undrar jag en annan sak: om befruktningen sker i äggledaren, vet ägget då om att det blivit befruktat och vänder tillbaka in i livmodern igen? Låter ju helt magiskt.

• Jemp
    Kokoskorven skrev 2021-04-09 12:01:05 följande:

Oj, vilken intressant fråga! Hur kan jag aldrig ha tänkt på detta? Förklaringen ovan låter plausibel, men då undrar jag en annan sak: om befruktningen sker i äggledaren, vet ägget då om att det blivit befruktat och vänder tillbaka in i livmodern igen? Låter ju helt magiskt.

Tillbaka? Äggledaren löper ju från äggstock till livmoder och ägget tar samma väg oavsett om det är befruktat eller ej (när allt går som det ska).
  • Anonym (tvillingmamma)

Sen får man inte glömma att spermierna är extremt små. De går ju bara att se i mikroskop. Det behövs alltså inte mycket vätska för att de ska kunna simma

• Kokoskorven
    Jemp skrev 2021-04-09 12:03:02 följande:
    Tillbaka? Äggledaren löper ju från äggstock till livmoder och ägget tar samma väg oavsett om det är befruktat eller ej (när allt går som det ska).
    haha, ja nu tänkte jag fel. Ägget kommer ju från äggstocken och rör sig till livmodern.
  • Anonym (sådär)
    Jemp skrev 2021-04-09 12:03:02 följande:
    Nja, lite rätt tänkte du ändå... för visst, ägget åker ju samma väg oavsett om det är befruktat eller ej. Men något gör att ett befruktat ägg fäster sig i livmodern och obefruktat ägg gör inte det och då är frågan... vad är det? Flört
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (Lite koll ) skrev 2021-04-09 11:58:07 följande:

Jag tror jag har lite koll på det där Även om jag själv tycker det är märkligt hur det ens kan funka, men 3 barn har jag. Spermierna kommer ju liksom i en vätska som dom kan simma i, sedan har ju kvinnan mer eller mindre vätska i livmodern/slidan. Runt ägglossning är flytningarna gynsamma för spermierna så dom lätt kan simma upp till äggledarna där dom antingen träffar på ett ägg direkt eller så kan dom ligga i dvala upp till några dagar i väntan på ägget ska släppas. Så ja, dom simmar. I äggledaren finns det små flimmerhår som hjälper det befrukatde ägget ner till livmodern där det borrar in sig i livmoderväggen.

Tack! Det där låter ju helt logiskt :)
  • Anonym (Hm...)
    Kokoskorven skrev 2021-04-09 12:01:05 följande:

Oj, vilken intressant fråga! Hur kan jag aldrig ha tänkt på detta? 

Haha men eller hur??!! Fattar inte heller hur jag aldrig kommit att tänka på detta innan, efter dryga 50 år på jorden, fyra barn och ett litet barnbarn XD
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-04-09 12:05:13 följande:

Sen får man inte glömma att spermierna är extremt små. De går ju bara att se i mikroskop. Det behövs alltså inte mycket vätska för att de ska kunna simma

De är ju sant förstås :)
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-09 12:35:28 följande:
    Nja, lite rätt tänkte du ändå... för visst, ägget åker ju samma väg oavsett om det är befruktat eller ej. Men något gör att ett befruktat ägg fäster sig i livmodern och obefruktat ägg gör inte det och då är frågan... vad är det? Flört
    Haha ny fråga att fundera över!
  • Anonym (Hormoner)

Jag har ett svar det befruktade ägget utsöndrar hormoner som gör att kroppen fäster det. Eller så kanske dom andra spermierna simmar med det befruktade ägget så de fäster haha

• Anonym (Hormoner)

Jag har ett svar det befruktade ägget utsöndrar hormoner som gör att kroppen fäster det. Eller så kanske dom andra spermierna simmar med det befruktade ägget så de fäster haha

• Anonym (sådär)
    Anonym (Hormoner) skrev 2021-04-09 14:33:13 följande:

Jaaaa teamwork hos spermier.... damn, du har upptäck en hel ny vetenskap Flört
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-09 14:44:06 följande:
    Jaaaa teamwork hos spermier.... damn, du har upptäck en hel ny vetenskap Flört
Svar på tråden Hur tar sig spermierna till ägget???