• Fri 9 Apr 2021 20:44
    1627 visningar
    33 svar
    33
    1627

    Delad vårdnad, pengar

    Snabb fråga som förhoppningsvis ger snabbt svar.

    Jag har en vän som delar vårdnad med sitt ex.

    Exet säger sig inte ha någon inkomst men ryktet säger att så är inte fallet. Så exet vill ha mer av barnbidraget samt tycker att min vän ska stå för saker som kläder, presenter, bilbarnstolar och dylikt.

    Hur kollar man upp detta snabbt? Jag sa att det är väl bara att ringa skatteverket och kolla upp hur mycket pengar hon har?

  • Svar på tråden Delad vårdnad, pengar
  • Fri 9 Apr 2021 21:29
    #3
    Aliona skrev 2021-04-09 20:56:23 följande:

    Spelar det någon roll? Barnets kläder och andra kostnader delar man väl på? Har den ena mindre inkomst så får man köpa begagnat. Bilbarnstol bekostar den som har bil.


    Borde såklart inte spela nån roll. Min vän har ju försökt vara så tillmötesgående som möjligt. Men när exet beklagar sig över att inte ha några pengar, men möjligtvis tjänar väldiga summor på sociala medier förstår jag ju att min vän undrar vad det är som händer.

    Exet förnekade först att det kom in pengar via de sociala medierna men har nu erkänt. Men vägrar berätta vilka summor det rör sig om.
  • Fri 9 Apr 2021 21:49
    #5
    Mortiscia80 skrev 2021-04-09 21:36:34 följande:

    Jag är inte insatt i sådant, hur kan exet få in pengar via sociala media? Det låter som svarta inkomster.


    Det är nytt för mig med. Exet har, förutom Instagram där det kommer in lite pengar, även en sida på onlyfans och söker man på namnet får man upp att exet får in uppåt 70 000kr varje månad. Om detta stämmer har vi ingen aning och det är väl just detta jag startade tråden för. Att ge min vän lite mer kött på benen innan han drar igång en "fejd"
  • Sat 10 Apr 2021 10:20
    #10
    Magical skrev 2021-04-10 07:33:31 följande:

    Lite kort så är det så här: Om barn bor 50/50 får ingen underhåll av den andre. Barnbidrag kan man dela på. On någon av dem får hela BB och barnen bor 50/50 så kan den som inte får något, ta hjälp av FK och få halva. Om barnen inte bor 50/50 så gäller förstås inte detta. 

    Att någon ska betala mer till den andra föräldern bara för att den kanske har en större inkomst, är inte speciellt vanligt att man får igenom i Sverige. Det skulle vara om den ena typ är miljonär och den andre lever på soc - då kan det nog gå igenom. 

    Din kompis behöver i varje fall inte betala mer än hälften av saker som barnen behöver, exet kan inte tvinga. Om exet på riktigt inte har inkomst och att detta som din kompis tror, inte stämmer, så får exet be om hjälp från socialtjänsten. Då kan så klart din kompis betala en större del för att barnen verkligen behöver det (alltså inte ge en massa pengar till exet utan tex köpa en ny cykel själv till barnet, så att man vet att pengarna verkligen gick just till en cykel)

    Lite krasst kan man väl säga att om din kompis är passiv och inte gör så mycket mer än att betala sin halva som man ska, så kan exet inte göra mycket. Om exet vill dra detta vidare, kommer ju båda granskas och är det som ryktet säger om exets inkomst så kommer hon så klart inte våga göra något. 

    Det viktiga är att barnen mår bra och har en dräglig levnadsstandard i båda hemmen. 

    (Min mans ex försökte med att han borde ha en stående överföring till henne på ett antal tusen/månad. Hennes argument var att han bodde i hus och hon i lägenhet och att det direkt var = sämre standard. Det funkade förstås inte som argument när typ halva Sveriges befolkning bor i lägenheter. Att det skulle vara en stående överföring lät som nåt hon hade sett på tv från USA, så fungerar det inte i Sverige, om man inte själv väljer att göra så. Min man har alltid betalat mer för tex cyklar, träningsavgifter etc, men då har han ju styrt detta själv och inte gett några pengar till henne.

    Eftersom barnen också frltt tog med sig cyklar, dator, mobil etc, mellan hemmen så bedöms de ha likvärdig standard i båda hemmen oavsett föräldrarnas inkomst. När så barnen bodde mer hos oss än hos henne så slutade det med att hon var den som behövde betala visst underhåll! 


    Tack för svar.

    Min vän har barnen större delen och exet har dem varannan helg.
  • Sat 10 Apr 2021 16:38
    #17
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 15:47:30 följande:

    Då ska exet betala underhåll och inte ha BB. Det stora problemet här är att din vän är en dörrrmatta. Vilket kommer gå ut över barnens levnadsstandard. Säg åt din vän att kamma sig och börja prioritera barnen istället för en parasit till ex. Det är hens ansvar som vuxen och förälder.


    ????????????
  • Sat 10 Apr 2021 16:41
    #18
    DanielD skrev 2021-04-10 16:38:12 följande:

    ????????????


    Va meningen att göra en tumme upp. Inte massa frågetecken
  • Sat 10 Apr 2021 18:23
    #20
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 15:58:42 följande:

    Förövrigt så finns det inget som heter delad vårdnad. Det finns gemensam vårdnad och ensam vårdnad.


    Ber om ursäkt att jag skrev delad så som det brukar kallas i folkmun. Men ni förstod iaf vad jag menade
  • Sat 10 Apr 2021 19:51
    #23
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 19:32:55 följande:

    Finns ingen anledning att be om ursäkt men faktum är att uttrycket delad vårdnad ger upphov till en del förvirring.


    Men gött att lära sig något nytt
  • Thu 22 Apr 2021 17:52
    #31
    Brumma skrev 2021-04-22 10:43:18 följande:

    Vid vh-umgänge står ofta boendeföräldern för alla kostnader förutom de kostmader aom uppstår hos umgängesföräldern, dvs aktiviteter de gör på helgen samt ombyteskläder.

    Eftersom boendeföräldern ska ha HELA barnbidraget samt underhåll (bidrag eller stöd från fkassan) om föräödrarna inte gör en egen överenskommelse om annat så står även boendeföräldern för barnets kostnader. Umgängesföräldern har, enligt lag, fullgjort sin ekonomiska del av barnets försörjning när ubderhållet är betalt.

    Så ja, om kläder, presenter och bilbarnsstol är sådant som används hos boendeföräldern så står boendeföräldern för det. Är det saker som enbart används av umgängesföräldern, då betalas det av hen. Det finns en praxis som säger att boendeföräldern även kan stå för del av kläderna hos umgängesföräldern (tex genom att skicka med en väska med kläder till umgänget, som sedan skickas tillbaka efter umgänge).


    Umgängesföräldern löser klädfrågan genom att när boendeföräldern ska ha barnen så skickas de tillbaks med för små kläder.
Svar på tråden Delad vårdnad, pengar