• Anonym (annap­anna)
    Sat 10 Apr 2021 18:10
    1800 visningar
    13 svar
    13
    1800

    5 åring använder blöja igen, snälla läs och hjälp.

    Hejsan! Jag har en son som är 5 år, han har blivit avundsjuk på att hans två bröder (som är 3 år) har blöja. Detta har gjort att han kissar och bajsar på sig allt för ofta. Med mycket skrik och gap från 5 åringen så satte jag på han en blöja.. Nu vägrar han ha kalsonger på sig. När han har en bajs blöja så gråter han när jag säger att vi ska ta av blöjan och han springer och gömmer sig. Även samma sak med kiss i blöjan. När jag se på han att han ska bajsa (då har gömmer sig och trycker) så bär jag honom till toan och försöker dra ner blöjan och sätta han på toan. Men utan resultat. Vad ska jag göra? När han hade kalsonger på sig och bajsade i dem så kom det bajs överallt, i soffan, på mattan, på stolar och på kläder. Därför är det ju smidigare med blöja men han är ju ändå 5 år.. Har sagt att stora killar inte har blöja men han vägrar att lyssna.. Vad ska jag göra...?  Känns som jag satt mig själv i klistret då det var sjukt dåligt av mig att ens sätta på han blöja varje dag..

  • Svar på tråden 5 åring använder blöja igen, snälla läs och hjälp.
  • Sat 10 Apr 2021 18:14
    #1

    Du kan väl ta blöjorna från alla tre barnen på samma gång. Att potträna treåringar är ju ingen omöjlighet, och definitivt inte femåringar.

  • Sat 10 Apr 2021 18:23
    #2
    caveat emptor skrev 2021-04-10 18:14:15 följande:

    Du kan väl ta blöjorna från alla tre barnen på samma gång. Att potträna treåringar är ju ingen omöjlighet, och definitivt inte femåringar.


    Det hade jag också gjort. Det om någon borde ju få fart på 5-åringen att slippa bli omsprungen av småbrorsorna.
  • Anonym (Brown­ie)
    Sat 10 Apr 2021 18:27
    #3

    Så nu är han lycklig igen!

  • Glinda från Oz
    Sun 11 Apr 2021 18:01
    #4

    Det är hög tid för 3- åringarna att bli blöjfria så jag hade tagit alla tre samtidigt. Det bästa vore att börja på ett lov och sommarlovet kommer snart, frågan är om du kan vänta så länge, 

  • Sun 11 Apr 2021 18:37
    #5

    Säger som ovan, ta bort blöjan på alla 3. Läsa Potträning på 3 dagar, den metoden funkar bra.

  • Anonym (Ann)
    Mon 12 Apr 2021 13:05
    #6

    Du skriver att med mycket gap och skrik från 5 åringen så satte du på han en blöja???
    Menar du att du med "tvång" satte på han en blöja? och att han sedan inte vill ta av sig den? hur länge har han haft blöja igen? en dag en vecka? 

    Vad säger hans kompisar när han har blöja på sig igen?

    har inget riktigt bra tips mer än det som redan är skrivet prova pott träna dom små när dom inte har blöja längre kommer troligen inte 5 åringen vilja det heller. 

  • Anonym (Y)
    Mon 12 Apr 2021 13:09
    #7
    Anonym (Ann) skrev 2021-04-12 13:05:10 följande:

    Du skriver att med mycket gap och skrik från 5 åringen så satte du på han en blöja???
    Menar du att du med "tvång" satte på han en blöja? och att han sedan inte vill ta av sig den? hur länge har han haft blöja igen? en dag en vecka? 

    Vad säger hans kompisar när han har blöja på sig igen?

    har inget riktigt bra tips mer än det som redan är skrivet prova pott träna dom små när dom inte har blöja längre kommer troligen inte 5 åringen vilja det heller. 


    Det står att 5 åringen är avundsjuk på syskonen och därför VILLE ha blöja
  • Anonym (Brown­ie)
    Mon 12 Apr 2021 13:53
    #8

    Förstår inte frågan.. Du löste ju problemet! Nu verkar ju alla nöjda och glada!

  • Anonym (Ann)
    Mon 12 Apr 2021 15:11
    #9
    Anonym (Y) skrev 2021-04-12 13:09:10 följande:
    Det står att 5 åringen är avundsjuk på syskonen och därför VILLE ha blöja
    TS skriver "Detta har gjort att han kissar och bajsar på sig allt för ofta. Med mycket skrik och gap från 5 åringen så satte jag på han en blöja" 
    om det va så att 5 åringen gapa och skrek efter en blöja som du tolkar det så ja då är det kanske inte så konstigt att han inte vill ta av sig blöjan igen. jag tolkade det som att TS tröttnade på att han kissade ner sig och satte då på han en blöja. 
  • Mon 12 Apr 2021 15:21
    #10

    Det enklaste måste vara att få alla blöjfria samtidigt.

  • Anonym (Brown­ie)
    Mon 12 Apr 2021 16:20
    #11
    MsM84 skrev 2021-04-12 15:21:05 följande:

    Det enklaste måste vara att få alla blöjfria samtidigt.


    Problemet är ju redan löst, fast tvärtom!
  • Anonym (2 barns mor)
    Mon 12 Apr 2021 16:21
    #12

    Varför har dina barn blöjor?

  • Anonym (Brown­ie)
    Sat 8 May 2021 10:36
    #13
    Anonym (2 barns mor) skrev 2021-04-12 16:21:49 följande:

    Varför har dina barn blöjor?


    För att de tycker att det är skönt och bekvämt.
Svar på tråden 5 åring använder blöja igen, snälla läs och hjälp.