• Sun 11 Apr 2021 17:16
    502 visningar
    5 svar
    5
    502

    Kontakta chef för jobb man vill ha

    I Oktober/November förra året sökte jag ett arbete i en butik som jag väldigt gärna hade velat ha, och som jag visserligen gick vidare i rekryteringsprocessen för men då jag inte bodde i den staden då så blev resterande process lite omständig och man valde tillslut annan sökande. Jag och den chefen hade dock en ganska bra kontakt och hon tyckte att jag skulle söka igen när jag flyttat till aktuell stad. Vilket jag nu gjort.

    Så till mitt dilemma:

    Det finns nu en likadan tjänst ledig igen, och jag har sökt den via hemsidan som det stod att man skulle göra.

    Men bör jag också kontakta den här chefen igen, via mail t.ex och visa lite extra intresse för tjänsten och säga att jag nu bor i stan och det där som var ett problem förra gången inte längre är det osv?.

    Kan det öka eller minska min chans att få jobbet genom att göra så? Alltså jag förväntar mig ju inte att få jobbet direkt, men åtminstone så hon ser min ansökan igen och kanske får till en ordentlig intervju osv.

  • Svar på tråden Kontakta chef för jobb man vill ha
  • Sun 11 Apr 2021 17:32
    #1

    Ja, kontakta henne! Du har ju en jättebra anledning till att höra av dig.

  • Anonym (Ja)
    Sun 11 Apr 2021 17:37
    #2

    Ja, klart du ska kontakta henne!

  • Sun 11 Apr 2021 17:50
    #3

    Tänkte mer att det kanske ses som lite påstridigt och att hon kanske tror att jag vill att hon ger mig tjänsten direkt. Hon sa ju inte att jag skulle kontakta henne direkt, utan mer att jag skulle söka igen bara.

    Fast det kanske är jag som är nojig i onödan. Att någon är så intresserad av en tjänst hos just det företaget att man tar till andra kontaktvägar än att bara skicka in sin ansökan och sitta och vänta på svar, är det väl ingen vettig chef som kan se som negativt egentligen

  • Mon 12 Apr 2021 07:46
    #4

    Någon som har tips på hur man kan utforma ett sådant mail? Alltså så det inte låter varken för påstridigt eller självsäkert liksom.

    Vill ju inte att det låter som att det är jag som bjuder in mig själv till en intervju

  • Mon 12 Apr 2021 08:02
    #5
    +1

    Skullle säga att det beror på hur du utformade din ansökan. Om du skrev i ditt personliga brev att du tidigare blivit intervjuad för jobbet men att det tyvärr inte fungerade då eftersom du bodde på annan ort vid den tiden och att du nu flyttat till staden så ser jag ingen anledning att kontakta chefen direkt också. Det kan som du säger upplevas som påstridigt och att du förväntar dig att få jobbet bara sådär. Men om du inte skrev om det i ansökan så skulle jag maila chefen och betätta att du boendesituationen nu är uppklarad och att du fortfarande är väldigt intresserad. Det är ju viktigt att rekryterarna förstår att det som sållade bort dig förra gången inte längre är ett hinder.

Svar på tråden Kontakta chef för jobb man vill ha