• Anonym (Cava)

    Småbarnsförälder och alkohol

    Jag har lite funderingar kring det här med alkohol när man är småbarnsförälder.

    Jag har ett barn på 10 månader, innan jag blev gravid så drack jag väldigt måttligt, kanske ett glas vin någon gång i månaden eller på fest, min sambo dricker nästan inte alls.

    Sedan mitt barn föddes har jag inte druckit en droppe, jag har inget jättesug även om det skulle vara gott med t ex ett glas vitt.

    Men nu till min fundering - jag samsover med mitt barn, så jag kan därför inte dricka något, dessutom är jag väldigt lättpåverkad, jag skulle känna av ett enda glas.

    Jag känner mig oerhört obekväm med att vara det minsta påverkad av alkohol framför mitt barn - även när hon blir äldre, jag vill inte att hon någonsin ska se mig det minsta berusad eller känns att min adredräkt luktar vin.

    Samtidigt ser jag många småbarnsföräldrar som tar ett glas vin till maten på helgen etc, men med min inställning kommer jag i princip aldrig mer kunna dricka alkohol om inte barnet någon gång sover över hos barnvakt.

    Jag bara undrar hur ?alla andra? har valt att göra? Skippar ni alkoholen helt när barnen är nära? Dricker ni ett glas när dom har somnat?

    Jag känner egentligen inte att ge upp alkoholen helt skulle vara någon större förlust men klart att någon gång i framtiden vore det ju trevligt att kunna ta ett glas vin till maten om man är ute på middag med väninnor t ex. Vad är era tankar kring detta?

  • Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol
  • Anonym (Frida)

    Jag har druckit vin och öl även när barnen har varit med. (Inte när jag var gravid eller ammade, så klart!) Jag har hållit det på en nivå där jag inte blir full, gör konstiga saker, osv. Oftast bara ett eller två glas. Ibland när vi varit på tex. midsommarfirande eller nyår så körde en av oss, och den andre drack nog lite mer, men inte supermycket. Barnen hade då oftast nattats ihop med värdparets barn, och bars sedan ut till bilen.
    Alla jag känner drack (måttligt) alkohol även om barnen var med, om man inte körde.

  • MsM84

    Jag tar ett glas vin med barnen där,blir inte påverkad av det. När jag någon gång dricker något mer sover barnen.skulle jag dricka mig berusad är barnen inte där.

  • Anonym (Mamma)

    Första året drack jag inte alls för jag ammade och hade inte smak för det heller. Sedan började jag så smått igen, dricker väldigt måttsamt och kan än så länge dricka inför sonen eftersom han är så liten än. Hur jag gör senare vet jag inte men jag tycker generellt det är fel att dricka inför barn men jag får kolla upp lite forskning om det påverkar så mycket eller inte.

    TS om du vill dricka ett glas med dina väninnor så gör det. 

  • Anonym (Maja)

    Tar absolut ett glas vin eller bubbel till middagen ibland, eller när barnen är nattade. Växte upp med föräldrar som var nykterister, och det kändes dels ganska udda jämfört med vänners föräldrar, dels bidrog det lite till att när jag som 17-åring en gång drack mig askalasfull tordes jag inte ringa hem (för det kändes som extra syndigt och fel med tanke på mina föräldrars alkoholsyn). Vi dricker oss absolut aldrig berusade inför barnen, men vill samtidigt visa att man ibland kan dricka med måtta.

    Så resonerar vi.

  • Anonym (Lena)

    Jag vill vara bra förebild och kan ta ett glas till maten ibland.Att försöka skydda sitt barn som TS skriver känns konstigt.Hur ska barnen lära sig bra alkoholvanor?Det finns överallt och det går inte att undvika att ses att någon tar en öl ?

  • Anonym (Love)

    Enda anledningen för mig att dricka alkohol är för att bli full, så sen jag fick barn gör jag det bara när barnen inte är med.


    Min man som tycker om alkohol för smakens skull kan ta en öl, eller en liten whiskey även med barnen är närvarande, men det är så små mängder att han inte blir märkbart påverkad. 

    Själv är jag uppvuxen med att mina föräldrar tagit ett glas vin, eller en öl till maten, men det är inte förren i vuxen ålder jag sett någon av dem berusad. För mig är alkohol helt avdramatiserat och har alltid varit. Ser inga som helst problem med att dricka ett glas eller två, om man som min man eller mina föräldrar kan uppföra sig helt som vanligt trots detta. 

  • Tow2Mater

    Ja, dricker med barnen, inget konstigt.

    Du ligger i nedre ändan av "måttligt" - kan ju vara värt att hålla i tankarna om du ber om andras åsikter:

    "Med måttlig alkoholkonsumtion avses i litteraturen allt från mycket obetydlig konsumtion, enstaka glas alkohol per vecka eller mer sporadiskt till 3?4 glas alkohol per dag. Någon enighet om definitionen av detta begrepp finns inte.

    I Sverige exempelvis menas med lågriskkonsumtion högst 14 (män) respektive 9 (kvinnor) standardglas (12 g alkohol per glas) per vecka eller intag av högst 4 standardglas (män) respektive 3 standardglas (kvinnor) vid samma tillfälle " (lakartidningen.se)

  • Citronsaft

    Dricker inte och tycker det är extremt fel att dricka vare sig barnen somnat eller inte. Som förälder vill jag vara 100% redo alltid och klar i huvudet om någon av barnen skulle behöva mig.

    Skulle jag vilja dricka om det är t ex bröllop och liknande så skulle jag ordna barnvakt.

  • Aliona

    Jag tycker inte att det är problematiskt att dricka framför barn, under förutsättning att det just är kontrollerat. Vi har söndagsmiddag och de flesta firande hemma hos morföräldrar och då dricker några av oss för det mesta ett glas vin eller en öl till maten. Har också träffat vänner under sommaren tex. där föräldrarna tagit ett glas champagne eller en drink medan barnen lekte i trädgården. Har dock alltpd varit någon som inte druckit. Vi kan också absolut ta ett halvt glas till maten här hemma när vi känner för det.

    Vad som alldeles självklart aldrig är ok är att dricka när man ammar eller samsover, när man har hand om så små bebisar och barn att de behöver konstant övervakning, eller att bli full när man har hand om eller är med barn. Men det hoppas jag är självklart!

  • Aliona
    Citronsaft skrev 2021-04-11 20:54:33 följande:

    Dricker inte och tycker det är extremt fel att dricka vare sig barnen somnat eller inte. Som förälder vill jag vara 100% redo alltid och klar i huvudet om någon av barnen skulle behöva mig.

    Skulle jag vilja dricka om det är t ex bröllop och liknande så skulle jag ordna barnvakt.


    Är du ensamstående?
Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol