• Anonym (Jaget)

    Klarar kroppen ett 5e snitt?

    Jag har blivit tvungen att föda mina barn via kejsarsnitt, de två första var akuta och jag fick därför inte prova föda vaginalt efter detta. Väntar nu mitt fjärde barn och funderar på om kroppen även skulle klara ett femte snitt?

    Jag har inte fått några kommentarer på att snittet inte ser fint ut, utan det står ju tunt i snittet men det går ju inte att undvika. Det är över 7 år sedan jag fick tredje barnet och har 2-3 år mellan barn nr 1-2-3.

    Någon som gjort 5 kejsarsnitt och allt gått fint? Någon läkare som kommenterat snitten?

  • Svar på tråden Klarar kroppen ett 5e snitt?
  • Anonym (H)

    Be att de gör bedömning av ärrvävnaden när du gör detta snitt. Så kanske du får ett hum.

    Generellt rekommenderas ju inte så många snitt. Men en individuell bedömning kan naturligtvis ge resultatet att det för dig kan vara ok att chansa på ett snitt till

  • Anotherone

    Det är väldigt individuellt vad kroppen klarar. Jag blev avrådd från fler graviditeter redan efter barn nr 2 så jag skulle aldrig chansa. Men be dem att göra en noggrann undersökning så att du vet sen hur det ligger till.

  • Anonym (Men varför)

    Tycker du att det är så viktigt att få så många barn som möjligt att du är beredd att sätta din hälsa på spel och i allra värsta fall dö från dina barn? Livmoderruptur är allvarligt och att du ens fått göra 4 kejsarsnitt låter osannolikt så du kanske borde vara nöjd där och inte push your luck.

  • Anonym (H)
    Anonym (Men varför) skrev 2021-04-12 08:18:26 följande:

    Tycker du att det är så viktigt att få så många barn som möjligt att du är beredd att sätta din hälsa på spel och i allra värsta fall dö från dina barn? Livmoderruptur är allvarligt och att du ens fått göra 4 kejsarsnitt låter osannolikt så du kanske borde vara nöjd där och inte push your luck.


    Fast ts kan mycket väl ha lika hög risk som det är efter ett eller två snitt. För vissa funkar bara ett snitt.

    Ingen kan veta hur det är för ts innan en individuell bedömning gjorts. Sedan är det naturligtvis troligt att det inte är lämpligt med ett femte snitt. Men tycker inte du behöver låta så barsk mot ts som du gör
  • Anonym (Bm)

    Du har ju ett lysande tillfälle att be om ordentlig information nu efter detta snittet. Säg till dom innan du snittas att du eventuellt önskar ett femte barn och att du vill veta hur dina chanser ser ut för det. Visa klarar det fint medan andra som sagt riskerar livet redan efter ett snitt. Lycka till!

Svar på tråden Klarar kroppen ett 5e snitt?