• Anonym (Mjau)

Mat månaden ut för 270kr

Pga pandemin så behöver jag hålla mig hårt till min budget och har avsatt 6000 kr för mat och hygien per månad för en familj på två vuxna och två små barn.

Pga påsk och födelsedagsfiranden x 2 har jag redan gjort av med 5700kr. Kanske har jag köpt på mig för mycket också, för skåp och frys är fulla.

Så min tanke är att klara oss på 100 kr/vecka för frukt och grönt och mjölkprodukter och äta ur skåp och frys.

Jag tror det kommer gå, men behöver lite pepp och tips.

• Svar på tråden Mat månaden ut för 270kr
  • Anonym (Jadå)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-04-12 14:05:59 följande:

Pga pandemin så behöver jag hålla mig hårt till min budget och har avsatt 6000 kr för mat och hygien per månad för en familj på två vuxna och två små barn.

Pga påsk och födelsedagsfiranden x 2 har jag redan gjort av med 5700kr. Kanske har jag köpt på mig för mycket också, för skåp och frys är fulla.

Så min tanke är att klara oss på 100 kr/vecka för frukt och grönt och mjölkprodukter och äta ur skåp och frys.

Jag tror det kommer gå, men behöver lite pepp och tips.

Det beror väl på vilka krav du har. Men gör en inventering av vad som finns i skåpen och planera resten av månadens middagar utifrån det? Se vad du skulle behöva mjölk till och kanske leta mjölkfria dagar? Frukt går kanske att ta veckans erbjudande.

Men att planera vad du har tror jag på så inte sista dagarna blir allt för mysko kombinationer :) Kan ju bli en rolig utmaning med - vad kan vi göra av det vi har?
  • Anonym (Mjau)

Tack för pepp! Jag får helt enkelt se det som en rolig utmaning så blir det roligare. Jag tänkte handla på Lidl.

• Aniiee

Ja, börja med att kolla vad ni har, och tänk sedan lite smart runt det. Skippa hela skivor kött till exempel, har ni 4 fläskkotletter i frysen så är det TVÅ måltider till er 4. 

Sedan låter det också som att i alla fall grönsakerna är något ni bör leta efter i frysdisken. Salladsblad är totalförbjudet på budgeten, det får bli fryst broccoli, spenat, svamp, osv. Jag vet inte riktigt vad de har för utbud på lidl....

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • nnnnnnnn

Om kyl och frys är fyllda så är det inga problem!
    Skriv gärna ner vad du har hemma och tänk på att det bara är en kort period så man måste inte äta 100% perfekt alla dagar.

Finns massor att spara på frukostarna. Välj havregrynsgröt med pyttelite mjölk och lite kanel. = Nästan gratis mat.
    Är ägg billigt efter påsken? 1-2 kokta ägg ökar mättnaden massor.
    Bröd köper ni inte dessa 2 veckor. Kolla frysen, har ni knäckebröd i skafferiet, kan ni baka bröd eller scones? Det blir inte bröd varje dag men ni kanske kan få ihop till helgerna?

Lunch = matlåda med rester.

Middag = skriv vad ni har så kan ni få förslag.
    Dryga ut all mat med tex linser, bönor, kikärtor mm. Köp torra och blötlägg + koka själva = mycket mat för några kronor.
    Koka egen ärtsoppa, gärna stor mängd och frys in i portioner eller familjeportioner. Skippa köttet och kör enbart ärtor + lök + ev. morot.
    Linsgryta är mumsigt och då kan man hälla i alla små konstiga saker man hittar i kyl, frys och skafferi. Det brukar bli gott med allt möjligt i.

Nödmat: Pannkaka... Har ni inte mjölk så gör havremjölk. Ska den användas i pannkakssmeten så behöver man inte ens sila, bara mixa 2 dl havregryn med 1 liter mjölk och 2 msk olja och använd direkt. Är inte äggen billiga efter påsk så kan man i nödfall byta 1 ägg mot 1 msk bakpulver och göra äggfria/mjölkfria pannkakor. Inte mycket näring, men ändå mat. Blir bättre näringsvärde med ett par ägg och helst lite keso med.

• Anonym (what)

Vad har du köpt för 5700 kr på 14 dagar? Har ni gått ut och ätit flera gånger? 

Tur att du har mat i frysen. Jag skulle börja med att äta allt jag hade i kyl och frys, försöka vara kreativ. 

Det blir havregrynsgröt till frukost alla dagar i veckan. 

• korngryn

Det borde funka alldeles utmärkt! Tänk billiga grönsaker som vitkål, kålrot och morötter, och inte tomat, paprika och sallatsblad. Gällande mejeriprodukter kan man dra ner på mjölken i matlagningen och ersätta helt eller delvis med hemmagjord havremjölk i t ex pannkakor och bechamelsås, eller till gröten. Mixa havregryn, vatten, neutral olja och sila genom en silduk eller en vanlig ren kökshandduk. Har du små barn har du säkert d-droppar hemma som du kan tillsätta för vitaminernas skull. Pannkakorna får lite snyggare färg och blir lite frasigare. Spara komjölken till måltidsdryck. Ersätt smör med t ex en bönbaserad pastej på brödet om ni brukar äta smörgåsar. Ägg kan helt eller delvis ersättas med kikärtsspad i bakning. Äter ni köttfärssås så ersätt hälften av köttfärsen med t ex linser och finriven palsternacka.

• Fjäril kär

Handla absolut ingenting förrän du har gjort en inventering på vad ni faktiskt har hemma då du säger att kyl och frys är fulla.

Och när du gjort listan så funderar du på nödvändigheten i att handla det du trodde att du behöver. Både frukt och grönsaker spräcker budgeten bara du köper en gurka och ett par tomater.. Så tänk utanför boxen.

• Anonym (Nja)

Du har väl 270 kr till och med nästa måndag, den 20:e får du ju två barnbidrag.

• Anonym (Lådan)

På ICA och Willys här finns "Svinnlådor" med mycket billigare mat. Kan vara nära sista datum, skadade förpackningar eller grönsaker med konstig form. Köp ur dom. De kedjornas egna märken är billigare än de dyra som Arla, Findus osv. Många gånger bättre mat också.

• Anonym (Mjau)

Har fått två frågor som jag vill besvara.

Vad jag köpt för 5700 på två veckor: tårtor för sammanlag 1000kr, påskgodis och lite finare påskmat. Har dessutom köpt på mig massor mat som varit på extrapris. Har tex tre paket blöjor och tre paket välling i källaren.

Jag vet att jag får barnbidrag, men kassaflödet är eg inte problemet, det är med att jag föresatt mig att hålla budget, och med tanke på att skåpen bågnar här hemma kan det vara lite bra att tömma ur. Så skulle jag inte få till det kommer jag inte låta mina barn gå hungriga, då är det något annat som får stryka på foten.

Återkommer med inventering ikväll.

Svar på tråden Mat månaden ut för 270kr